اوج هیجان در بازی مرگ و زندگی لیورپول - منچسترسیتی

شام آخر کلوپ و پپ

از روزی که توپ دنیای فوتبال به چرخش درآمد تا امروز‌، فوتبال همیشه شاهد تقابل نام‌های بزرگی بوده که با یکدیگر هم عصر بوده‌اند، چه درون مستطیل سبز و چه روی نیمکت‌، مانند سِر آلکس فرگوسن و آرسن ونگر. بدون تردید دوران یورگن کلوپ و پپ گواردیولا نیز در زمره جذاب‌ترین و دوست داشتنی‌ترین تقابل‌های تاریخ مستطیل سبز جاودانه خواهد ماند.
کد خبر: ۱۴۴۸۶۹۴
نویسنده سهیل گنجی - گروه ورزش

۲۷ جولای ۲۰۱۳ ( شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ ) سیگنال ایدونا پارک دورتموند، مسابقه سوپر کاپ آلمان نخستین رویارویی دو مربی با یکدیگر بود که دورتموند با نتیجه ۴بر۲ بایرن مونیخ را شکست داد و قهرمان شد و بدین ترتیب یورگن کلوپ آمدن گواردیولا به بوندسلیگا را خوش‌آمد گفت ! ۱۰ مارس ۲۰۲۴ برابر با ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ استادیوم آنفیلد شهر لیورپول شاهد آخرین تقابل دو نابغه مربیگری دنیای مستطیل سبز است و قطعا مهم‌ترین تقابل آنها ! لیورپول و منچسترسیتی نفس یکدیگر را بیخ گوش هم حس می‌کنند. مجالی برای پلک زدن نیست، لحظه‌ای غفلت موجب از دست دادن جام قهرمانی لیگ جزیره می‌شود؛ ضمن این‌که توپچی‌های آرسنال با هدایت میکل آرتتا نیز چشم به این مسابقه حیاتی و تعیین‌کننده در سرنوشت قهرمانی این فصل دارند.  لیورپول کمتر از دو هفته پیش با غلبه بر چلسی‌، قهرمان جام اتحادیه فوتبال انگلیس شد و همچنین شانس قهرمانی در سه جام معتبر دیگر را هم دارد‌: لیگ برتر انگلیس‌، جام حذفی انگلیس و لیگ اروپا و در سوی مقابل منچسترسیتی نیز جزو مدعیان اصلی قهرمانی در لیگ برتر انگلیس، جام حذفی انگلیس و لیگ قهرمانان اروپاست.


مسیر طلایی کلوپ
یورگن کلوپ که ۸ اکتبر ۲۰۱۵ جایگزین برندان راجرز شد‌، پس از گذشت ۸ هفته از لیگ برتر‌، لیورپول در جایگاه دهم قرار داشت. بر خلاف ژوزه مورینیو که در سال ۲۰۰۴ خود را آقای خاص لقب داد، کلوپ در مراسم معارفه و نخستین مصاحبه مطبوعاتی به تقلید از مورینیو به خود لقب داد. البته کنایه‌آمیز : من آقای معمولی هستم‌! یک تیم متوسط با بازیکنان معمولی را تحویل گرفت و ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ وقتی اعلام کرد پایان فصل جاری با لیورپول خداحافظی می‌کند، لیورپولی را تحویل هواداران داد که یادآور ققنوس سرخ دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی بود‌.
با فتح ۸ جام پس از باب پیسلی ، بیل شنکلی و کنی داگلیش به چهارمین مربی پُر افتخار باشگاه با اصالت و با قدمت لیورپول تبدیل شد و این امکان فراهم است که در پایان این فصل جایگاه خود را در رتبه‌بندی مربیان تاریخ قرمزهای مرسی شاید بهبود بخشد. تیمی که ۳ بار به فینال لیگ قهرمانان اروپا راه یافت‌، ۱بار به فینال لیگ اروپا رفت و قهرمان جام باشگاه‌های جهان شد‌.
بعد از ۱۵ سال (۰۶/۲۰۰۵) قهرمان جام حذفی شد، پس از ۱۰ سال(۱۱/۲۰۱۰) قهرمان جام اتحادیه شد‌. کلوپ با اعلام خبر خداحافظی خود از لیورپول در پایان فصل دنیای فوتبال را شوکه کرد، مربی که به حسرت سی ساله لیورپولی ها پایان داد و جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر برد، اکنون در اندیشه فتح دومین جام قهرمانی لیگ برتر انگلیس و برپایی باشکوه‌ترین جشن قهرمانی در استادیوم آنفیلد با حضور پرشورترین هواداران دنیاست. مسابقه رفت دو تیم با تساوی یک بر یک خاتمه یافت و تک گل سیتیزن‌ها را ارلینگ هالند به ثمر رساند تا زودتر از هر بازیکنی به رکورد ۵۰ گل زده در تاریخ لیگ‌برتر برسد. همچنین در پایان مسابقه درگیری لفظی بین پپ گواردیولا و داروین نونیز، مهاجم اروگوئه‌ای لیورپول نیز سوژه داغ رسانه‌ها شد‌.

رقبای مدرن
لیورپول و منچسترسیتی هیچگاه رقیب سنتی همدیگر نبودند. پس از شروع دهه ۲۰۱۰ ، منچسترسیتی در حالی برای سومین بار فاتح لیگ برتر انگلیس شد ( ۱۲/۲۰۱۱ ) که تا آن زمان لیورپول ۱۸ قهرمانی لیگ و ۷ قهرمانی جام حذفی را در ویترین افتخارات خود داشت و ۵ قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا و ۴ قهرمانی جام یوفا و ۳ قهرمانی سوپر کاپ اروپا را به رخ قاره سبز می‌کشید‌.
در سال‌های افول من‌یونایتد بعد از رفتن سِر الکس، تیم آبی‌پوش شهر منچستر با هدایت پپ گواردیولا به رقیب اصلی لیورپول تبدیل شد. تیمی که چند سال قبل‌، سِر الکس فرگوسن آنها را همسایه پُر سَر و صدا لقب داد امروز تنها تیم انگلیسی فاتح پنج گانه است و این چیزی نیست جز نبوغ عالیجناب پپ گواردیولا.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها