سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

آمریکا در جایگاهی نیست که به ایران هشدار بدهد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درابتدای نشست خبری این هفته خود فرار رسیدن ایام دهه فجر را تبریک گفت.
کد خبر: ۱۴۴۴۱۲۲

به گزارش جام جم آنلاین، ناصر کنعانی در این نشست با محکوم کردن ادامه جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و ارائه آماری از تعداد شهدا و مجروحان فلسطینی گفت: جامعه جهانی  نباید بیش از این تعلل کند و  فرصت جنایت را به جنایتکاران بدهد.

وی افزود: جامعه جهانی باید با جدیت هرچه تمام‌تر، زمینه توقف جنایت جنایتکاران صهیونیستی را فراهم کند.

آمریکایی‌ها یا دچار سردرگمی و یا دچار تناقض در گفتار و عمل هستند

سخنگوی امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از  صحبت‌های خود با انتقاد از اقدامات نظامی آمریکا و انگلیس در منطقه گفت: اقدامات نظامی آمریکا و انگلیس در منطقه از جمله حمله نظامی این کشورها به یمن و همچنین به کشورهایی چون عراق و سوریه در واقع در راستای حمایت از تداوم جنگ است و اقدامات آنها متناقض با شعارها و پیام‌هایی است که می‌دهند و این ادعا که مایل به  گسترش جنگ نیستند.

کنعانی ادامه داد:  آمریکایی‌ها یا دچار سردرگمی هستند و یا اینکه دچار تناقض در گفتار و عمل هستند.

هیات حاکمه موقت افغانستان باید به تعهداتش در مورد حق‌آبه ایران از هیرمند عمل کند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد حق‌آبه ایران از هیرمند و آخرین اخبار در این زمینه گفت: خبر جدیدی در این زمینه  ندارم . این موضوع در چارچوب مذاکرات ما با مقامات هیات حاکمه موقت افغانستان در حال پیگیری و مذاکره است و آنها باید به تعهدات خود در مورد حق‌آبه ایران از هیرمند عمل کنند و این موضوع به صورت مستمر  در مذاکرات با مقامات کشور افغانستان مورد توجه ما است.

به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال یک خبرنگار آمریکایی گفت: ما قطعا به دنبال تشدید تنش در منطقه نیستیم. عملکرد و اقدامات دیپلماتیک ایران در طول چهار ماه گذشته اثبات کرده است که ایران به دنبال ایجاد زمینه‌های ثبات در منطقه  و پیشگیری از توسعه دامنه درگیری‌ها و بحران در منطقه است.

ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد

کنعانی با بیان اینکه ما به دنبال تنش با هیچ کشوری نیستیم، تاکید کرد: ایران هیچ نیروی نیابتی در منطقه ندارد و این رژیم آمریکاست که از رژیم صهیونیستی به عنوان نیروی نیابتی خود برای تحقق اهداف خود و تامین منافع  نامشروعش استفاده می‌کند.

نیازی به مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا نیست

وی در ادامه پاسخ به سوال این خبرنگار آمریکایی در مورد لزوم انجام مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا در ارتباط با مسائل منطقه تاکید کرد: نیازی به مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا نیست، پیام ما در مورد تحولات منطقه روشن است. در این مدت آمریکایی‌ها از طریق واسطه پیام‌هایی ارسال کردند که ما نیز در صورت لزوم از طریق همان واسطه‌ها  پاسخ‌های خود را به صورت صریح به آنها داده‌ایم.

آمریکا بخشی از بحران در منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با بیان اینکه راهکار کاهش بحران در منطقه روشن است، تصریح کرد: دولت آمریکا بخشی از  راه حل بحران نیست، بلکه بخشی از بحران است و در راستای تشدید بحران قرار گرفته است و این فقط ارزیابی ما نیست بلکه ارزیابی بسیاری از ملت‌ها و دولت‌های مختلف در جهان است.

کنعانی تاکید کرد: صلح در منطقه در گرو این است که جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی هرچه زودتر متوقف شود.

ادعاهای ترامپ قابل مسموع نیست

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد ادعاهای مجدد ترامپ مبنی بر این که حمله ایران به پایگاه نظامی عین‌ الاسد بین ایران و آمریکا هماهنگ شده بود، گفت: شهادت یک آدم دروغگو، جنایتکار و جنایت‌پیشه که اکنون به دنبال رقابت‌های انتخاباتی است که بار دیگر در راس آمریکا قرار بگیرد، قابل مسموع نیست.

شهروندان آمریکایی برای سفر به ایران منعی ندارند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر یک شهروند آمریکایی به تهران  و حاشیه‌های ایجاد شده در مورد این سفر  با توجه به عکس‌هایی که این شهروند آمریکایی از سفر خود به ایران منتشر کرده‌است؟ خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: اطلاع ندارم که در مورد سفر چه شهروندی صحبت می‌کنید.

وی ادامه داد : همانطور که می‌دانید سفر شهروندان ما به دیگر کشورها و سفر شهروندان دیگر کشورها به ایران لزوماً از طریق وزارت خارجه انجام نمی‌شود و ساز و کارهای سفرها مشخص است.

کنعانی ادامه داد: شهروندان آمریکایی برای سفر به ایران منعی ندارند کما این که که شهروندان ایرانی نیز امکان سفر به آمریکا را دارند.

وی خطاب به خبرنگار پرسش کننده تاکید کرد: مشخصا در مورد موضوع مورد اشاره شما، من اطلاعی ندارم.

در پاسخ پشیمان کننده به متجاوزان تردید نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار وال استریت ژورنال  مبنی بر این که مشاور امنیت ملی آمریکا در چند روز اخیر از پاسخ دادن به خبرنگاران مبنی براین که آیا آمریکا اقدام به انجام عملیات نظامی در داخل ایران می‌کند، خودداری کرده  است. نظر ایران در این ارتباط چیست؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که به دنبال تشدید تنش و بحران در منطقه نیست و از بحران حمایت نکرده است و در عین حال نشان داده‌ایم که با هرگونه تهدیدی علیه امنیت ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی کشورمان برخورد می‌کنیم و در به کارگیری از توان خود برای دادن پاسخ پشیمان کننده به هر متجاوزی و علیه هر متجاوزی تردیدی نمی‌کنیم و این را دیگران درک کرده‌اند و  قبل از انجام هر غلطی  قطعا این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهند.

آمریکایی‌ها اصلا در جایگاهی نیستند که به ایران هشدار بدهند

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه گفته شده آمریکا قبل از حمله به یمن، سوریه و عراق به ایران هشدار داده است و ایران نیز در همین چارچوب پیش از این حملات، نیروهای خود را از این مناطق تخلیه کرده است، تصریح کرد: ما اقدامات آمریکا و انگلیس در منطقه را ماجراجویانه، خودسرانه و غیرقانونی تلقی می‌کنیم. این اقدامات را در راستای تداوم حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی می‌دانیم و تأکید داریم که مسئولیت حقوقی و قانونی در این زمینه متوجه آمریکا و انگلیس است و شورای امنیت سازمان ملل در راستای بازدارندگی از تکرار این اقدامات مسئولیت شناخته شده دارد و باید به این مسئولیت عمل کند.

کنعانی در پاسخ به اصرار خبرنگار وال استریت ژورنال مبنی بر اینکه آیا آمریکا قبل از این حملات به ایران هشدار داده بود یا خیر، گفت: من در این زمینه هیچ اطلاعی ندارم که آمریکایی ها هشدار داده بودند یا خیر. البته باید به این موضوع نیز توجه کنیم که آمریکایی‌ها اصلا در جایگاهی نیستند که به ایران هشدار بدهند.

حضور مستشاری ایران در سوریه به درخواست این کشور انجام شده است

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با به شهادت رسیدن مشتشاران ایرانی در سوریه در حملات رژیم صهیونیستی به حومه دمشق گفت: حضور نظامیان ما در سوریه مشتشاری و در چارچوب کمک و حمایت از ارتش این کشور برای مقابله با تروریسم است و در واقع به درخواست سوریه نظامیان ما در آن منطقه حضور پیدا کرده‌اند.

کنعانی ادامه داد: آنچه که صیونیست‌ها انجام داده‌اند نقض حاکمیت سوریه و همچنین ضربه زدن به نیروهایی است که در مبارزه با داعش در سوریه نقش داشته‌اند و این نشان میدهد که آن‌ها در مبارزه با تروریسم بر خلاف آنچه که مطرح می کنند صادق نیستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با تمایل ایجاد شده در بین کشورهای منطقه برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از منطقه گفت: حضور نیروهای آمریکا در منطقه مخل ثبات و امنیت در منطقه است. آمریکایی‌ها بر بی‌ثباتی و ایجاد ناامنی در منطقه سرمایه‌گذاری‌کرده اند و در واقع حضور آمریکایی‌ها در منطقه ثبات‌ساز نبوده است.

وی تأکید کرد: ما حضور آمریکایی ها در منطقه را کمک‌کننده و ثبات‌ساز نمی‌دانیم.

به دنبال پیشگیری از دامنه بی‌ثباتی در منطقه هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در اظهار نظری تأکید کرده است که تنش بین ایران و آمریکا، آتش در منطقه است و آیا ایران در مورد این اظهارات با مقامات ترکیه صحبت و رایزنی کرده است، تأکید کرد: همان طور که بارها اعلام کرده ایم ما به دنبال تنش با هیچ طرفی نیستیم. رویکرد ما تقویت ثبات در منطقه و حمایت از ثبات در منطقه است. ما به دنبال پیشگیری از دامنه بی ثباتی در منطقه هستیم.

وی ادامه داد: اینکه آقای فیدان چه گفته‌اند من اطلاعی ندارم ولی همان طور که گفتم رویکرد ایران سرمایه‌گذاری برای گسترش ثبات و امنیت در منطقه است. موضوعی که به نفع کل ملت‌های منطقه است.

کنعانی گفت: آنچه که می‌تواند به ثبات و امنیت در منطقه کمک کند اعمال فشار به رژیم صهیونیستی برای توقف جنایت‌های جنگی خود در غزه و فلسطین و فشار به آمریکا برای قطع فشارهای‌شان به رژیم صهیونیستی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها