«جام‌جم» از دستاوردهای بخش‌های مختلف ایران در ۲۴۰ روز گذشته گزارش می‌دهد

۴۰۰۰ خبر خوب در ۸ ماه

«جام‌جم» از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی گزارش می‌دهد

توانمند، مثل تولید داخل

نمایشگاه دستاوردهای صنعتی، نفتی و دانش‌بنیانی کشور با حضور تولیدکنندگان، هفته گذشته به نمایش گذاشته شد. رهبرمعظم انقلاب اسلامی،رئیس جمهور،رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و برخی مسئولان از این نمایشگاه بازدید کردند این نمایشگاه که به نام توانمندی‌های تولید داخلی برگزار شده و گپ وگفت با مسئولان تولیدی نشان می‌دهد که دست ایران در زمینه تولید پر است؛ توانمندی‌هایی که نشان می‌دهد اقتصادایران می‌تواند ازجایی که ایستاده،پیشرفت بیشتری داشته باشد.
کد خبر: ۱۴۴۳۹۰۶
 
توانمند، مثل تولید داخل
 
نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی، هفته گذشته درحسینیه امام‌خمینی(ره) برپا شد وتولیدکنندگان صنایع و شرکت‌های دانش بنیان در بخش‌های معدن و صنایع معدنی، زیرساخت مخابراتی و ارتباطی، سلامت، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد دریامحور، شیلات، کشاورزی و تولید محصولات غذایی سالم، انرژی، خودروسازی، صنعت فضایی، برق، چرخه تولید محصولات دامی، زنجیره‌های تولید کوچک، شرکت‌های تعاونی تجاری، صنایع مالی، نساجی، لوازم خانگی، صنعت نفت و پتروشیمی، تجهیزات پزشکی، حمل‌ونقل دریایی و ریلی، تولیدات و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند. دوشنبه هفته گذشته، رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی بازدید کردند. همچنین سه‌شنبه ایشان در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی که در این نمایشگاه حضور داشتند، فرمودند: «نمایشگاهی که دیروز ما توفیق پیدا کردیم دیدیم، نمایشگاه بسیار شوق‌آور و برجسته‌ای بود. من تصور می‌کنم که می‌توانیم این نمایشگاه دیروز را نمونه‌ای از نمایش اقتدار علمی و فناوری کشور معرفی کنیم. تنها تأسفی که من دارم این است که این پیشرفت‌ها برای مردم توضیح داده نشده و مطمئنا اکثر افراد کشورمان از این تلاش‌هایی که انجام گرفته و توفیقاتی که به دست آمده و ابتکاراتی که از نیروهای انسانی نخبه‌ ما سر زده، بی‌اطلاعند».  چهارشنبه هفته گذشته نیز اصحاب رسانه با حضور در نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی از دستاوردهای تولیدی ایران بازدید کردند. نمایشگاهی دارای ۴۰غرفه که محور اصلی آنها دانش‌بنیان بود. 
   
اقتصاد دریامحور 
یکی از بخش‌های مهم و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، توجه به اقتصاد دریا محور و همچنین توسعه سواحل مکران است. برنامه توسعه فضایی پنج ساله منطقه مکران توسط دبیرخانه شورای توسعه مکران درحال پیگیری بوده ومقرر است برنامه تکمیل زیرساخت‌های مکران ازابتدای سال۱۴۰۳ وارد فازعملیاتی شود. همچنین قراراست متعاقب آن یک برنامه ۱۵ساله توسعه زیرساخت،سرمایه‌گذاری و جمعیت‌پذیری در منطقه جنوب شرق کشور در سواحل مکران با نگاه توسعه شبکه‌ای و اتصال این منطقه به شبکه تجاری و ارتباطی کشور اجرا شود. 
   
آب و نفت
 نفت‌وگاز که ثروت‌های زیرزمینی ایران هستند نیز دراین نمایشگاه‌ غرفه‌های جداگانه داشتند. بخش‌هایی که نشان می‌داد ایران در شرایط فعلی باید تولید نفت و گاز خودرا بالا ببرد وبرانرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کند. دربخش دیگری از نمایشگاه، غرفه‌های مربوط به فناوری آب، گزارش‌هایی از برنامه‌ها و دستاوردهای خود درزمینه هوشمندسازی آبیاری و اثربخشی مدیریت هوشمندانه آبیاری، بهینه‌سازی الگوی مصرف آب دربخش‌های صنعتی وکشاورزی، بازچرخانی پساب‌ها برای مصارف بخش صنعتی، سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته دربخش شیرین‌سازی آب برای مصارف خانگی و انسانی و نحوه مدیریت آب برای بخش‌های محیط زیستی را با توجه به سند نقشه راه آب کشور(۱۴۲۰) ارائه دادند. یکی دیگر از بخش‌های مهم نمایشگاه، غرفه‌های مربوط به شرکت‌های دانش بنیان تجهیزات پزشکی بود که درآن توضیحاتی درباره تولید بافت‌های پیوندی در کشور با منشأ انسانی و اتاق عمل ایرانی (شامل تجهیزات پزشکی و هوشبری ساخت داخل) ارائه شد.
   
انرژی پاک
 در این نمایشگاه غرفه‌های صنعت خودروسازی و بخش انرژی نیز حضور داشتند و شرکت‌های دانش بنیان محصولات تولیدی خود را در زمینه‌ موتورهای کم مصرف، خودروهای برقی تجهیزات تامین برق خودروهای برقی را به نمایش گذاشتند. علاوه بر این در بخشی دیگر، قطعات بومی تولید شده در زنجیره تامین صنعت نفت و گاز و بهسازی قطعات سنگین پالایشگاهی به نمایش گذاشته شد. بخش تولید و صادرات گیاهان دارویی کشور در این نمایشگاه چشمگیر بود. نزدیک به ۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور وجود دارد و تولید سالانه گیاهان دارویی در کشور حدود ۱.۵میلیارد دلار است که نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار از این تولیدات به قاره‌های مختلف جهان به‌ویژه کشورهای اسپانیا، امارات و آلمان صادر می‌شود.دریکی دیگراز غرفه‌های این نمایشگاه، یک شرکت تعاونی بود که  یک بندر خشک به مساحت ۷۱۰هکتار راه‌اندازی و به تولیدات متنوعی ازجمله تولید کاغذ از سنگ آهک با مصارف چاپ و کاغذ مورد نیاز صنعت بسته‌بندی می‌پردازد.
توانمند، مثل تولید داخل

در مورد دستاوردها اطلاع رسانی می‌کنیم
دکتر پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما نیز در بازدید از غرفه‌های حاضر در نمایشگاه گفت: از آنجا که تاکید رهبر معظم انقلاب بر اطلاع‌رسانی از دستاوردهای صنایع کشور و شرکت‌های دانش بنیان تولیدی در کشور است، رسانه‌ملی با تمام توان می‌کوشد تا به سهم خود گامی در معرفی تولیدات و دستاوردهای داخلی صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور بردارد. جبلی با بیان این‌که رسانه متعلق به مردم است، تصریح کرد: مردم عزیز ما باید آگاه باشند که ایران چه توانمندی‌ها و دستاوردهایی دارد و برای آگاهی‌رسانی در این زمینه همه تلاش‌مان را می‌کنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها