سرپرست دفتر امور مقررات ملی ساختمان:

ساخت و ساز بدون صلاحیت حرفه ای ممنوع است

جهت گیری ساخت وساز در سالهای گذشته با هدف خانه دار کردن نبوده است

فارس: وزیر مسکن و شهرسازی گفت: تولید مسکن در دوره دولتهای قبلی مناسب بود اما جهت گیری آن به نفع کم درآمدها نبوده است.
کد خبر: ۱۴۴۲۹۱

محمد سعیدی کیا در همایش تعاون، اشتغال، تولید ملی و عدالت اجتماعی اظهار داشت: جهتگیری برنامههای دولت نهم در بخش مسکن همواره برای خانهدار کردن افرادی که قادر نیستند بدون حمایت دولت صاحب خانه شوند انجام میشود بنابراین دولت طبق قانون اساسی سعی دارد با اعطای یارانه و حمایت از اقشار کم درآمد آنها را صاحب مسکن کند.
وی در خصوص واگذاری زمین های دولتی به تعاونی های مسکن گفت: تاکنون بیش از 500 هزار نفر به ادارات کل تعاون مراجعه کردهاند و در حدود 250 هزار نفر تا بیش از 300 هزار نفر نیز به ادارات وزارت مسکن و شهرسازی برای اعطای زمین معرفی شدهاند.
سعیدی کیا گفت: برای ساخت 1.5 میلیون واحد مسکونی در کشور 16 هزار هکتار زمین تامین شده است و سازمانهای دولتی نیز تاکنون همکاری مناسبی با وزارت مسکن برای طرح حذف زمین از قیمت مسکن انجام دادهاند به طوریکه تاکنون 500 هکتار از زمینهای سازمانهای دولتی تامین و مجددا برای ساخت واحدهای مسکونی به اعضای همان سازمان برگردانده شد.
*دولت در بخش مسکن دستوری عمل نمیکند
وزیر مسکن و شهرسازی در پاسخ به رشد قیمت مسکن در سال گذشته گفت: بخش مسکن زیر مجموعهای از زمین، مصالح ساختمانی و کل اقتصاد کشور است بنابراین وقتی دستمزد و قیمت مصالح ساختمانی افزایش مییابد و نقدینگی بهترین مکان را برای سرمایهگذاری بخش مسکن میبیند باید هم منتظر یک جهش قیمت مسکن بود.
سعیدی کیا با بیان اینکه رشد قیمت مسکن همواره یک رشد سینوسی داشته است افزود: دروه رکود همواره 2 تا 3 سال و رونق بخش مسکن 1 تا 2 سال زمان میبرد این رکود تا سال 84 ادامه داشت و رشد قیمتی نیز رخ نداد پس باید این رشد قیمت در سال 85 جبران میشد که این رشد هم رخ داد.
وی در ادامه تاکید کرد: دولت با برنامههای خود در جهت جبران این رشد قیمت است اما باید توجه داشت که زمانی که عرضه یک محصول در بازار کافی نباشد و تقاضا نیز برای آن زیاد باشد باید هم منتظر رشد قیمت مسکن بود.
وی خاطر نشان کرد: دولت در بخش مسکن به صورت دستوری نمیتواند عمل کند و همواره میخواهد نقش حمایتی داشته باشد.
*قیمت مسکن متعادل شده است
وزیر مسکن و شهرسازی گفت: قیمت مسکن با واگذاری زمینهای اجارهای 99 ساله تاکنون کمی متعادل تر شده است. سعیدیکیا درباره ساخت 1.5 میلیون واحد مسکونی تا پایان سال اظهار داشت: قرار است که ما تا پایان سال به استعداد ساخت 1.5 واحد مسکونی، زمین در اختیار شرکتهای تعاونی قرار دهیم اما نه اینکه وزارت مسکن خانه بسازد بلکه بسترسازی میکند تا تعاونی ها و مردم مسکن احداث کنند.
وی ادامه داد: زمین به صورت اجاره 99 ساله با اجارهبهای حداقل در شهرهای کوچک 5 هزار تومان و حداکثر 30 هزار تومان در سال در اختیار شرکتهای تعاونی قرار خواهد گرفت تا آنها با همکاری سازندگان با صلاحیت ساخت و ساز کنند.
به گفته وی، دولت با این وسیله سعی دارد تا قیمت زمین را از قیمت تمام شده مسکن حذف کند.
وزیر مسکن افزود: اعطای زمین به تعاونی ها نیازمند چهار شرط متاهل بودن یا زن سرپرست خانهوار، نداشتن مسکن، استفاده نکردن از امکانات یارانهای دولتی و سکونت در محل مورد نظر به مدت چهار یا پنج سال خواهد بود.
سعیدی کیا خاطرنشان کرد: برای ساخت و ساز واحد های مسکونی وزارت مسکن و شهرسازی دو کار انجام خواهد داد که در وهله اول مبلغ یک میلیون تومان برای آماده سازی واحدها و در مرحله دوم هم مبلغ 14میلیون تومان وام برای هر واحد مسکونی برای ساخت وساز اعطا خواهد شد وی افزود:دولت برای پرداخت وام 10 هزار میلیارد تومان تصویب کرده که تنها پاسخگوی 40 درصد وام مورد نظر را خواهد کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها