جام جم آنلاین؛ سرهنگ عبدالحسین زارع روز دوشنبه بیان کرد: برابر پیشنهادهایی که ما می دهیم در این زمینه کارهایی انجام می شود اما متاسفانه حرکت به صورت قطره چکانی است و با مطلوب فاصله داریم.
وی ادامه داد: دور برگردان های ما نیاز به ایمن سازی دارند، در جاده روانسر حوادث رخ به رخ زیاد داریم، جاده کوزران به سمت سراب نیلوفر هم نیاز به اصلاح دارد و در محور کرمانشاه – کامیاران نیز علیرغم تغییر جنس جاده و تبدیل شدن به بزرگراه شاهد سرعتی تر شدن حرکت خودروها و خلق حوادث هستیم.
به گفته وی الان بیشترین تصادفات در همین محور کامیاران به دلیل سرعت زیاد اتفاق می افتد و واقعیت این است که اتکا صرف به حضور پلیس و روش های سنتی دیگر جوابگو نیست و باید به سمت سیستمی کردن این محور برویم و از دوربین های کنترل سرعت به خصوص در نواحی پرحادثه بهره ببریم.
زارع تجهیز محور کامیاران- کرمانشاه و محور بیستون- کرمانشاه به دوربین های هوشمند کنترل سرعت را نیازمند همکاری جمعی استانداری و مدیران حوزه راه دانست و تاکید کرد که هوشمند سازی این مسیرها در کاهش تصادفات موثر است.
وی در عین حال تصریح کرد که خوشبختانه با همکاری خوب مردم آمار تصادف های ما روند کاهشی دارد به گونه ای که در ۹ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد کاهش جان باخته و پنج درصد نیز کاهش مجروح داریم.
زارع افزود: در مجموع تصادفات ما شامل فوتی، جرحی و خسارتی، ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و از نظر آمار تصادفات جزو استان های میانی کشور محسوب می شویم.
فرمانده پلیس راه کرمانشاه پیشنهاد داد: برای تامین اعتبار جداسازی و تعریض محور روانسر و نیز هوشمند سازی محور کامیاران بخشی از مبلغ جریمه هایی که به حساب خزانه واریز می شود در اختیار راهداری قرار بگیرد چرا که به باور وی هرجا دوربین باشد در آن ناحیه امنیت برقرار می شود.
زارع در خصوص سرقت تجهیزات راهداری در مسیر جاده ها نیز گفت: برای توفیق داشتن هزینه باید کرد و اگر در نقطه خاصی سرقت انجام می شود باید تمهیدات خاصی برای جلوگیری از سرقت انجام داد و این دلیل نمی شود به عنوان مثال برق جاده و روشنایی تامین نشود، ضمن اینکه ما در همه جاده ها سرقت نداریم بلکه مناطق خاصی اینگونه است که باید گشت های راهداری بیشتر در این مناطق متمرکز باشد.
وی علائم راه را پیامبران جاده ها دانست و گفت: نصب شبرنگ و سایر علایم بسیار در هدایت راننده ها تاثیر دارد و سرقت و یا نصب نکردن این علائم تاثیر زیادی در بروز تصادفات دارد و به قطعیت می توان گفت که تاثیر زیرساخت های راه از حضور پلیس در جاده ها بیشتر است.
زارع اشاره کرد: زمانی که محور کرمانشاه-کامیاران ۲ طرفه بود چون ماشین ها رخ به رخ تردد می کردند تعداد تصادفات کم ولی آمار تلفات بالا بود به گونه ای که در یک تصادف تا پنج نفر نیز جانشان را از دست می دادند اما اکنون که این مسیر اصلاح شده از ۱۰ تصادف شاید یک الی ۲ نفر فوتی داشته باشیم.
وی افزود: به برکت اربعین و توسعه راه های استان با وجود افزایش تردد، آمار تصادفات جاده ای کاهشی بوده است.
طبق آمار پزشکی قانونی استان کرمانشاه، طی ۹ ماه نخست امسال ۴۵۷ نفر در حوادث جادهای استان جان باختند.
طبق این گزارش ۱۰۲ فوتی مربوط به سوانح درون شهری و ۲۸۶ فوتی نیز مربوط به سوانح جاده ای برون شهری است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با نماینده ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شد