در حال حاضر کمبود آب اصلی‌ترین چالش پیش روی کشور بوده و این چالش در سال‌های آتی بیشتر خود را نشان خواهد داد.
کد خبر: ۱۴۴۰۷۱۷

جام جم آنلاین؛  پیگیری‌ها و جلسات دکتر رشیدی برای اجرایی شدن سامانه سردسیری ادامه دارد، طرحی که در صورت تحقق، یک کارگاه عمرانی بزرگ در کرمانشاه ایجاد می‌کند که صدها نفر می‌توانند در آن مشغول به کار شوند.

اگرچه کرمانشاه یکی از نقاط پرآب کشور محسوب می‌‌شود اما حتی در این منطقه نیز کم‌آبی خود را نشان داده و می‌تواند چالش‌های جدی خصوصا برای کشاورزان ایجاد کند.
در چنین شرایطی مدیریت منابع آبی موجود خصوصا آب‌های مرزی از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

سامانه سردسیری کرمانشاه یکی از پروژه‌های عظیم آبی است که جلوی خروج ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب را از استان می‌گیرد و آن را برای مصارف صنعتی و کشاورزی در اختیار کرمانشاه قرار می‌دهد که منشا تحول عظیم در حوزه آب خواهد بود.

چندین سال است که موضوع سامانه سردسیری در کرمانشاه مطرح بوده اما هیچگاه به اجرا نزدیک نشد.

طی یکی، دو سال اخیر با پیگیری‌های جدی دکتر محمد رشیدی نماینده مردم شریف کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، سامانه سردسیری پس از اینکه سال‌ها در حد حرف باقی مانده بود اکنون بسیار نزدیک به اجرا است.

اوایل امسال بود که نماینده کرمانشاه در نشست خبری خود از اهمیت اجرای سامانه سردسیری یاد کرد که ۵۰۰ میلیون متر مکعب از آب های مرزی را مهار می کند و در اختیار توسعه منطقه قرار می‌دهد.

وی عنوان کرد: آبگیری این سامانه از پشت سد داریان آغاز می شود و در ادامه به سمت پالنگان و  دشت های روانسر، کوزران، ماهیدشت و کرمانشاه تداوم می یابد و علاوه بر تامین آب کافی برای توسعه بخش کشاورزی، آب مورد نیاز حوزه صنعت و آب شرب این منطقه را هم تامین خواهد کرد.

نماینده کرمانشاه در مجلس با اشاره به پیگیریهای صورت گرفته و مذاکره با وزیر نیرو برای تعیین تکلیف هرچه زودتر سامانه “سردسیری”، ابراز امیدواری کرد عملیات اجرایی این طرح هرچه سریعتر آغاز شود.

عضو مجمع نمایندگان کرمانشاه درباره منابع مالی در نظر گرفته شده برای سامانه سردسیری نیز با بیان اینکه این طرح در بودجه ردیف مطالعه و اجرا دارد و مبلغ دیگری نیز از بودجه وزارت نیرو برای این طرح لحاظ شده، یادآور شد: قرار است از محل صندوق توسعه ملی نیز منابعی برای سامانه‌های سردسیری و گرمسیری در نظر گرفته شود.
رشیدی از مزایای سامانه سردسیری هم یاد کرد که با اجرای آن ۵۰۰ میلیون مترمکعب آبی که اکنون از کشور خارج می‌شود از طریق دو استان کرمانشاه و ایلام به حوزه آبریز کرخه برمی‌گردد.

وی این میزان بازگشت آب را رقم بزرگی هم برای کشور و هم برای استان کرمانشاه دانست و خاطرنشان کرد:  سامانه سردسیری بواسطه آنکه از نزدیک کامیاران و روانسر به سمت کوزران و ماهیدشت می‌آید، برای شهرستان کرمانشاه نیز بسیار حائز اهمیت است.

به گفته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، سامانه سردسیری بلحاظ تامین منابع آب برای بخش کشاورزی، شرب و صنعت کار بسیار بزرگی برای استان است.

رشیدی با بیان اینکه ورود آب سامانه سردسیری منجر به احیاء رودخانه “قره‌سو” نیز خواهد شد، اضافه کرد: احیاء این رودخانه به عنوان یک ظرفیت گردشگری بزرگ به کمک اقتصاد و اشتغال کرمانشاه خواهد آمد.

وی با بیان اینکه این پروژه پس از سه سال دوندگی به نتیجه خواهد رسید، افزود: سامانه سردسیری برای کرمانشاه بسیار تحول آفرین خواهد بود.

اما پیگیری‌ها و جلسات دکتر رشیدی برای اجرایی شدن سامانه سردسیری همچنان ادامه دارد.

دوم آذر ماه بود که معاون اجرایی رئیس جمهور به کرمانشاه سفر کرد و سامانه سردسیری مطالبه مهمی بود که دکتر رشیدی آن را مطرح کرد.

وی خطاب به معاون اجرایی رئیس جمهور گفت:
پروژه سامانه سردسیری مصوب سفر مقام معظم رهبری است، اما متاسفانه اجرایی نشده است.

وی افزود: درخواست ما این است که در سفر بعدی رییس جمهور این پروژه جزو مصوبات قرار گیرد و شاهد کلنگ زنی آن باشیم.

حالا امید آن می‌رود با تداوم فعالیت دکتر رشیدی نماینده کرمانشاه در دوره بعدی مجلس، این پیگیری‌ها ادامه یابد و در سفر بعدی رئیس جمهور به کرمانشاه شاهد اختصاص منابع مالی به سامانه سردسیری و آغاز به کار این پروژه عظیم باشیم.

سامانه سردسیری نه تنها برای شهرستان کرمانشاه بلکه برای سراسر استان مزیت دارد، شهر پاوه و باغات این منطقه که سال‌هاست دچار تنش آبی هستند نیز می‌توانند از محل سامانه سردسیری سیراب شوند.

موضوع دیگر این است که اجرای سامانه سردسیری یک کارگاه عمرانی بزرگ در کرمانشاه ایجاد می‌کند که صدها نفر می‌توانند در آن مشغول به کار شوند و این امر به کاهش بیکاری کرمانشاه نیز کمک شایانی خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها