«جام‌جم» موضوع خرید حق‌ پخش جام‌ملت‌های آسیا را بررسی کرده است

اعتبار حق پخش؛ سند علیه دروغ

رسانه ‌ملی در بسیاری از رقابت‌های ورزشی، یار تیم ملی بوده تا با پوشش درست رقابت‌ها، بتواند همیار ورزشکاران باشد. همچنین برای علاقه‌مندان به ورزش، محتوای درخور و به‌روزی را فراهم آورد. با فرارسیدن رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، این همراهی با خرید حق پخش شکل گرفته تا ضمن پوشش این بازی‌ها، نقد و بررسی و همه محتواهایی فراهم شود که مردم برای تماشای این بازی‌ها نیاز دارند.
کد خبر: ۱۴۴۰۸۲۱
اعتبار حق پخش؛ سند علیه دروغ
رسانه ‌ملی حالا در این دور از رقابت‌ها هم تنها رسانه‌ای است که حق‌پخش همه بازی‌ها را خریده و در اختیار دارد. هرچند که برخی هجمه‌ها در این رابطه به رسانه‌ ملی شکل گرفته و تلاش شده که این روند به شکل معکوس روایت شود. با این حال، تایید رسانه ‌ملی و فدراسیون فوتبال حاکی از آن است که این حق پخش به شکل قانونی خریداری شده است؛ کما‌این‌که پیش از رئیس فدراسیون فوتبال بارها دراین‌ خصوص صحبت کرده و ازانعقاد قراردادی میان سازمان صداوسیما و فدراسیون فوتبال خبر داده بود.البته این اولین‌باری نیست که برخی تلاش می‌کنند مسأله حق پخش تلویزیون را زیر سؤال ببرند یا شبهه به آن وارد کنند. پیش از این و در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال هم این شبهه ایجاد شده بود. ناگفته پیداست که اهمیت مسأله حق پخش از آن جهت است که حق پخش تلویزیونی در لایحه برنامه هفتم توسعه هم قید شده و پیش از این هم مجلس گفته بود که حکم اجرایی شدن تقسیم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از حق پخش مسابقات ورزشی کشور گنجانده شده است.
 
انعقاد قرارداد صداوسیما و فدراسیون فوتبال 

همان‌طور که اشاره شد با پخش نخستین بازی فوتبال جام ملت‌های آسیا شائبه‌هایی را در مورد عدم خرید حق پخش این بازی‌ها از سوی صداوسیما و شبکه سه به میان آورد. بر‌خلاف ادعاهای مطرح شده کافی است به خبرها و اسناد موجود مراجعه شود تا طی شدن روند قانونی برای خرید حق پخش ثابت شود. برای مثال مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران در گفت‌وگویی درباره قرارداد منعقد شده، تصریح کرد: قرارداد سه‌جانبه‌ای بین فدراسیون فوتبال، صداو‌سیما و کنفدراسیون فوتبال آسیا امضا شد که به‌موجب آن مسابقات فوتبال در گذشته یعنی آنچه که قبلا پخش شده بود حق پخشش تسویه شد و هم مسابقات آینده که یکی از آنها همین مسابقات جام ملت‌های آسیاست قرارداد حق پخش آن بسته شده است.
وی در ادامه افزود: این قرارداد منعقد شده است و تمامی مسابقات و گزارش‌های حواشی آن به‌صورت قانونی در مجرای پخش تلویزیونی و رادیویی قرار می‌گیرد. در واقع قرارداد سه‌جانبه‌ای بین فدراسیون فوتبال، ای‌اف‌سی و صداوسیما منعقد شد که به موجب آن پخش مسابقات هم گذشته‌اش تسویه شد و آنچه در گذشته پخش شده بود پولش پرداخت شد و در این قرارداد آمده و هم آینده مسابقات که یکی از آنها جام ملت‌های آسیاست به صداوسیما فروخته شده است. در واقع ما به نمایندگی از ای‌اف‌سی این کار را انجام‌می‌دهیم.رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: در این قرارداد آمده است که تمامی مسابقات جام ملت‌های آسیا و حواشی بازی‌ها به صداوسیما فروخته شده است و سایر پلتفرم‌ها و سایت‌های ورزشی اگر تمایل به پخش این رقابت‌ها و حواشی آن دارند باید با صداوسیما مذاکره و مشکل‌شان را حل کنند.
تاج در ادامه گفت: امیدوار هستیم تیم ملی ما به فینال جام ملت‌های آسیا صعود کند ولی در صورتی‌که تیم ما به فینال هم نرسد حق پخش تمامی بازی‌ها را صداوسیما خریداری کرده است و آن را پخش می‌کند.رئیس فدراسیون فوتبال درباره مبلغ این قرارداد هم گفت: آنچه در برخی بند‌های قرارداد مثل مبلغ آمده محرمانه است ولی به‌طور کلی بین فدراسیون فوتبال و سازمان صداو‌سیما قرارداد خوبی بسته شده‌است.
اعتبار حق پخش؛ سند علیه دروغ

«اسناد» موجود است

بیان شد که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران حق پخش بازی‌های جام ملت‌های آسیا را خریداری کرده است. در حقیقت مسیر همیشگی صداوسیما از مدت‌ها قبل برای پوشش هر رقابت مهم فوتبالی، خرید حق پخش آن از کنفدراسیون فوتبال آسیاست. در این مورد هم چنین اتفاقی افتاده است. علاوه‌ بر گفته‌های مسئولان در این‌خصوص، می‌توان به مدارکی نیز استناد کرد؛ از‌جمله کیفیت بالای پخش رقابت‌ها در شبکه سه سیما که مخاطبان این شب‌ها شاهد آن هستند. این کیفیت به حدی است که حتی بعضی از بازی‌ها به صورت ۴k نیز از شبکه فراتر پخش می‌شود. بدیهی است که این امکان بدون دسترسی به نسخه اصلی یعنی خرید حق پخش وجود نداشت.همچنین کارت خبرنگاری برای محمدرضا احمدی، گزارشگر این بازی‌ها صادرشده و وی ازقطر رقابت‌ها رابه‌صورت زنده گزارش می‌دهد. تصویر کارت این گزارشگر در خبرگزاری‌ها منتشر شده و قابل استناد است. 
نکته دیگری که برخی می‌خواهند با ایجاد شبهه در آن واقعیت را قلب کنند، این است که در شب نخست رقابت‌ها صدای یک گزارشگر انگلیسی زبان در پس صدای گزارشگر شبکه سه پخش شد. این در حالی است که دقایق ابتدایی پخش بازی، شبکه مذکور با اختلال چند دقیقه‌ای مواجه و مجبور شد برای لحظاتی تصاویر را از یک منبع دیگر برای بینندگان پخش کند که این مسأله بعد از چند دقیقه برطرف شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها