دومین نمایشگاه «رصتا» روز گذشته با حضور پیمان جبلی رئیس رسانه ملی، سعید مقیسه رئیس ساترا، حسین قرائی رئیس روابط عمومی سازمان صدا و سیما، محسن قائمینسب قائممقام ساترا، محمدصادق افراسیابی معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا، حمیدرضا نوابی دبیر دومین دوره نمایشگاه، محمدحسن خلعتبری معاون تنظیم بازار و توسعه کسبوکار ساترا، محمد حسامپور معاون پایش و نظارت ساترا و جمعی از اصحاب رسانه، فعالان این حوزه و... آغاز به کار کرد. نمایشگاهی که با حضور در شبکه رضوی آستان قدس و سلام به امام هشتم(ع) آغاز و به مجمع رصتا ختم شد. به گزارش «جامجم»، پیمان جبلی ابتدا سری به غرفههای سربداران و عماریار زد و گفت: همان مسیر عماریار را که ما میشناختیم شما در بستر سکو و ویاودی انجام میدهید که کار مهمی است. با این کار هم دسترسیها گستردهتر و هم امکان نفوذ محتوا بیشتر میشود و به دیده شدن محتوای سالم کمک میکند. وی در بخش دیگری از صحبتهای خود، با اشاره به تولید آثار رسانه ملی بیان کرد: ما در صداوسیما کارهای یکشکل پخش نمیکنیم و باهم متفاوت است. مثلا سریال «سرزمین مادری» با دیگر آثار تولیدی ما از نظر شکلی، تولید، بازی و داستانها متفاوت است. حتما باید در شبکه نمایش خانگی این تفاوت وجود داشته باشد. با این حال، هرچه در بستر پلتفرمها جامعیت در نظر گرفته شود و قابلیت توزیع گستردهتر وجود داشته باشد بهتر است. یعنی هم در فضای بینالمللی و هم در فضای رسانه ملی، در نهایت این موضوع به بهتر دیده شدن اثر منجر میشود و در عین حال، باید هدفمان افزایش مخاطب با بهترین محتوا باشد.
فرصت تعامل با تمام مردم ایران
جبلی درادامه در بازدید ازغرفه سربداران و افتتاح این رسانه گفت: گسترش شبکههای اینترنتی محلی مقدمهای برای گسترش پیام رسانه ملی و دسترسی مردم به آن خواهد بود. ما در کنار راهاندازی شبکههای تلویزیونی محلی بر بستر اینترنت و با استفاده از پلتفرم، قصد داریم امسال با احداث ۲۰۰کانال تلویزیونی برای انتخابات از طریق صداوسیما جمهوری اسلامی ایران، امکان بهرهمندیمردم ازبرنامههاینامزدهایانتخابات مجلس رابرای اولینباردرحوزههای انتخابیه فراهم کنیم. امیدواریم زمانی این فرصت و توفیق برای رسانه ملی فراهم شود که برای تمام مردم ایران در شهرها و شهرستانهای مختلف امکان دیده شدن ظرفیتها به وجود آید. سعی میکنیم برای پا گرفتن این مسیر از هیچ کمکی دریغ نکنیم.
بهترین قاب برای دیده شدن
رئیس رسانه ملی درباره شبکه تلوبیونی سربداران ادامه داد: این شبکه که به نام سربداران است، حتما میتواند کمککننده باشد که در آینده این شبکههای اینترنتی را در بستر برودکست هم استفاده کنیم. سربداران آغازگر این مسیر است و امیدواریم با قدرت ادامه پیدا کند. بزرگترین ظرفیتی که الان در اختیار داریم، امکان دیده شدن در پلتفرمی با ۲۵ میلیون کاربر است که بهترین آنتن و قاب دیده شدن برای رسانههای محلی است. کمکهای دیگری هم اگر در توان ما باشد انجام خواهیم داد. نمایشگاه رصتا یکی از بهترین و مهمترین دستاوردهای ساتراست که در قوانین به رسانه ملی سپرده شده است. این نمایشگاه بعد از تشکیل مجمع و در قالب یک دورهمی متشکل از پلتفرمهای این حوزه، نقش بسیار مهمی ایفا میکند. خوبی این دورهمی رسانهها این است که اولا ما در سازمان به شکل دقیقتر و مردم به شکل جامعتر با ظرفیتهای این حوزه آشنا میشوند و در عین حال، همافزایی برای ارتقای کیفی تولیدات در فضای صوت و تصویر، همچنین آشنایی با نهادهای مرتبط در این حوزه و فرآیندهای همافزایی که این نمایشگاه میتواند آن را در معرض دید صاحبان سکو قرار دهد و آشنا شدن سکوها با ظرفیتها و توانمندیهایی که در حوزههای دیگر وجود دارد از دیگر منفعتهای این نمایشگاه است. این اقدام خوب است. همین که امسال استقبال نسبت به سال قبل بیش از دو برابر و بیشتر شده و رسانههایی که ظرفیت کار تولید محتوا دارند، تعدادشان از ۱۵۰رسانه در سال قبل به بیش از ۴۰۰رسانه رسیده، نشان از حرکت تکاملی و رو به رشد دارد. در نهایت اولویت تمام فعالان پلتفرمها باید به منفعت مخاطب، سلامت محتوا و فایده محتوا که در اختیار مخاطب قرار میگیرد باشد. این همافزایی میتواند هم به سکوها و هم به فضای فرهنگی کمک کننده باشد. وی در خصوص تاثیر افزایش قیمت اینترنت بر فعالیت سکوهای دارای مجوز گفت: یکی از موضوعاتی که در مجمع رصتا بررسی خواهد شد و همکاران ما در سکوها نظراتشان را بیان خواهند کرد که چه تاثیری روی مخاطب میگذارد، همین مساله اینترنت خواهد بود. ما رابطه تنظیمگری با سکوها داریم و حتما آنها نظراتشان را بعد از بررسی بیان خواهند کرد. رئیس رسانه ملی در جمع خبرنگاران درباره ورود برخی سریالهای نمایش خانگی به تلویزیون، عنوان کرد: چه ما در رسانه ملی و چه همکاران ما در سکوها، مسئولیت اجتماعی سنگینی داریم. هرچه میزان استقبال و فراگیری بیشتر شود، این مسئولیت بالاتر میرود. این همافزایی را با سکوها داریم که تا حد امکان معیارهایشان را به معیارهایی نزدیک کنند که در حوزه خانواده و سلامت فرهنگی و اجتماعی، مورد درخواست و مطالبه مردم است. به نظرم تا حد زیادی این تعامل میان سازمان صدا و سیما و ساترا با سکوها موثر بوده است. امیدواریم منجر نشود که خانوادهها به دلیل محتوای تولیدی در فضای مجازی کمتر از این حوزه استقبال کنند، چرا که این ضرر متوجه خود سکوها میشود. جبلی درباره برخی انتقادها به برنامههای شب یلدا هم گفت: مخاطب تلویزیون بیش از ۸۷ میلیون نفر است که نمیتوان یک نظر واحد برایشان ایجاد کرد. به نظرات منتقدان منصف نیاز داریم و از آن استفاده میکنیم اما در مجموع آنچه در شب یلدا تولید شد به طور عموم مورد استقبال قرار گرفت و به عنوان مخاطب هم در چهار سال گذشته دیده شد.
رشد سکوهای حاضر در رصتا
محمدصادق افراسیابی، معاون امور کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا هم در خصوص جزئیات این نمایشگاه به جامجم گفت: نمایشگاه امسال با حضور ۱۵۱ سکوی دارای مجوز از ساتراست که علاوه بر آنها، اپراتورهای تلفن همراه مثل همراه اول، ایرانسل و همینطور اپراتورهای اینترنت مثل آسیاتک و شاتل هم در نمایشگاه حاضر هستند. امسال شاهد افزایش رشد کمی هستیم. سال قبل۹۶ سکوی دارای مجوز داشتیم که امسال به ۱۵۱ سکو رسیده است. نکته دیگر اینکه امسال حضور چشمگیر تمام سکوهای مطرح مثل نماوا، فیلمنت، دیجیتون و تماشاخونه احساس میشود. در عین حال، اتحادیههای مرتبط با این حوزه مثل کانون تهیهکنندگان رسانههای دیداری هم در نمایشگاه حاضر هستند.
وی ادامه داد: علاوه بر این برای نمایشگاه امسال یک دستهبندی کلی داریم. یک بخش مربوط به رسانههای آموزشی برای آنها که به یادگیری آموزشهای رسمی یا مهارتی علاقه دارند. در عین حال این نمایشگاه برای مخاطبانی که به سکوهای نمایش خانگی علاقه دارند، فرصتی است که با این سکوها در ارتباط باشند. از طرفی برای مخاطبانی که علاقه به تعامل با رسانههای کاربر محور دارند، این فرصت فراهم شده تا رسانههای کاربر محور که درصدی از ترافیک را به عنوان درآمد به تولیدکنندگان محتوا برمیگردانند، در نمایشگاه حاضر باشند. رسانههای صداپایه مثل ایرانصدا هم در این نمایشگاه هستند. ایرانصدا هم تست گویندگی دارد که امکان جذب گوینده از میان برندگان را فراهم کرده است. علاوه بر این، امسال پلتفرمهای حاضر در نمایشگاه هر کدام تسهیلات و تخفیفات ویژهای برای مخاطبان دارند. کارگاهها و نشستهای مختلفی هم برای روزهای مختلف در نظر گرفته شده است. هر روز سه کارگاه داریم که برای کارشناسان و فعالان و عموم مردم به تفکیک مشخص شده است. مجمع رصتا مشتمل بر همه ۴۲۶ سکوی دارای مجوز، اولین جلسه خود را در نمایشگاه برگزار میکند.
حمیدرضا نوابی، دبیر دومین نمایشگاه رصتا هم در خصوص حمایت از سکوها در این نمایشگاه به جامجم گفت: امسال شاهد حضور گسترده سکوهای دارای مجوز هستیم. حمایت ساترا از سکوهای دارای مجوز به شیوههای مختلف انجام میشود. بااینحال، این نمایشگاه یکی از بهترین فرصتهایی است که ساترا برای این سکوها اجرا کرده است. ما سال قبل توانستیم بودجهای را از سازمان صدا و سیما به عنوان کمک هزینه بگیریم و امسال هم امیدواریم این اتفاق بیفتد. در عین حال تمام غرفههای ۱۲ متری را به همراه ساخت غرفه و امکانات به شکل رایگان به آنها ارائه کردیم.
تسهیل یک ارتباط دو طرفه
پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی در خصوص ارزیابی خود از تعامل رسانه ملی و ساترا با سکوهای دارای مجوز به جامجم گفت: ساترا اولین سالی نیست که با سکوها در تعامل است. دست کم سال هفتم یا هشتم است. اما به دلیل تشکیکهایی که درباره جایگاه قانونی این سازمان میشد، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه صریح و روشنی داشت.همین مصوبه مبنای نگارش احکامی در برنامه هفتم شد که بعد از آن، مبنای احکام بودجه خواهد بود. یعنی جایگاه قانونی ساترا تثبیت شد. این مساله بسیار کمک کرد که سکوها و تولیدکنندگان مطلع باشند که طرف تعاملشان ساترا باشد. به نظرم ازسال قبل تا امسال، تعامل روانتری را شاهدیم. میزان مشارکت هم این مساله را تایید میکند. به نظرم بیش از۹۹درصد سکوهایی که مطرح هستند و مجوز دارند در این نمایشگاه حضور دارند. آنهایی هم که نتوانستند حاضر شوند، در تعامل و همافزایی با ساترا هستند. این مساله به ساترا کمک میکند تا در جایگاه تنظیمگری خود به درستی عمل کند ودرعین حال، تفاهم متقابل با تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی و سکوها به عنوان جایگاه انتشار محتوا صورت گیرد تا مسئولیتی که قرار است به آن توجه داشته باشندراپیش ببرند.البته بایددرهم آمیختگی نهاد تنظیمگروتولیدکنندگان محتوا به تدریج شکل ضابطهمند و مرتبتری به خود بگیرد تا شاهد این موارد حداقلی هم نباشیم.