کشتی ‌هایی که از بنادر آسیایی عازم اسرائیل هستند عمدتا از باب ‌المندب عبور می‌ کنند و باز ماندن این گذرگاه برای ارتباط تجاری رژیم صهیونیستی اهمیت فراوان دارد؛ یمن با ممانعت از عبور کشتی‌هایی که متعلق به صهیونیست‌ها یا کشتی‌هایی که عازم اراضی اشغالی هستند ضربه‌ای جدی به رژیم صهیونیستی وارد کرد.
کد خبر: ۱۴۳۶۹۸۸

اینفوگرافی | نگاهی به اهمیت راهبردی تنگه باب المندب؛ چگونه یمن به قلب تجارت اسرائیل ضربه زد؟!

به گزارش جام‌جم‌آنلاین از شبکه خبری العالم در قالب طرح اینفوگرافی، به اهمیت راهبردی نظامی و اقتصادی تنگه باب المندب پرداخته است.

 

موقعیت جغرافیایی:

یمن در جنوب و جیبوتی در شمال بر باب‌المندب به عنوان یکی از مناطق سوق‌الجیشی دنیا مسلط هستند

ساحل یمن بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر امتداد دارد و این کشور مشرف به تنگه حیاتی باب المندب است

این تنگه دریای سرخ را به خلیج عدن و سپس به دریای عرب و اقیانوس هند وصل می‌کند.

تنگه باب المندب در باریک‌ترین نقطه ۱۸ مایل عرض دارد و تردد نفتکش‌ها را به دو کانال به عرض ۲ مایل برای محموله‌های ورودی و خروجی محدود می‌کند.

کشتی‌هایی که از اقیانوس هند پس از گذر از باب‌المندب و عبور از طول دریای سرخ می‌توانند راه خود را از کانال سوئز به سوی مدیترانه ادامه دهند.

اینفوگرافی | نگاهی به اهمیت راهبردی تنگه باب المندب؛ چگونه یمن به قلب تجارت اسرائیل ضربه زد؟!


اهمیت اقتصادی:

این تنگه ارتباطات سریع و کم هزینه میان قاره آسیا به اروپا و از اروپا به آمریکا را ممکن ساخته است.

حدود ۱۲ درصد حجم تجارت جهانی و ۳۰ درصد ترافیک کشتی‌های کانتینری جهان از طریق این تنگه صورت می‌گیرد

روزانه حدود ۴ میلیون بشکه نفت از باب المندب در مسیر اروپا ترانزیت می‌شود.

در حدود ۲۵ هزار کشتی یا ۷ درصد تجارت دریایی جهان از این منطقه عبور می‌کنند.

بخش زیادی از منابع انرژی اروپا، مانند نفت و سوخت دیزل، از طریق این آبراه وارد می‌شود.

محصولات غذایی مانند روغن و غلات و بسیاری از محصولات تجاری دیگر نیز از همین کانال وارد اروپا می‌شوند.

اهمیت باب المندب و دریای سرخ برای رژیم صهیونیستی:

تل‌آویو برای حفظ موجودیت خود به آبراه‌های بین‌المللی وابستگی بالایی دارد

کشتی‌های کانتینری که کالاهایی از جمله کفش، پوشاک، مبلمان و کالاهای برقی را به اسرائیل می‌آوردند، از تنگه باب المندب به دریای سرخ وارد می‌شوند و از آنجا به بندر ایلات در منتهی الیه سرزمین‌های اشغالی می‌رسند

واردات و صادرات آسیایی حدود یک چهارم کل تجارت خارجی رژیم را تشکیل می‌دهد که عمدتاً از طریق مسیرهای دریای سرخ ترانزیت می‌شود.

حجم تجارت دریایی خارجی‌ها با اسرائیل بالغ بر ۴۰۰ میلیارد شکل در سال است و ۹۹ درصد حجم واردات از طریق کشتی‌ها و دریا انجام می‌شود که ۳۰ درصد آن از طریق دریای سرخ می‌آید

حدود ۴۰٪ کالاهایی که به اسرائیل می‌رسد، از کانال سوئز می‌گذرد

بسته شدن تنگه برای رژیم به معنای متوقف شدن تبادل ۱۵ میلیارد دلاری از طریق این تنگه است.

با بسته شدن باب المندب، کشتی‌های رژیم اسرائیل باید قاره آفریقا را کاملا دور بزنند.

تأخیر در عرضه مواد اولیه و کالا به دست اسرائیلی‌ها می‌تواند به سایر بخش‌های صنعت در اسرائیل گسترش یابد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها