سیدخندان؛ طنزی فاخر و ممتاز و مردمی

کد خبر: ۱۴۲۹۷۱۶
نویسنده جبار آذین | منتقد و مدرس




طنز و طنازی هدفمند و فاخر با رویکردهای فرهنگی اجتماعی نیاز همیشگی تمام انسان ها و تمام جوامع بشری است. بویژه در جهان معاصر که انسانیت و ارزش ها در نبرد میان ظالم و مظلوم بازیچه دست دنیا دوستان شده است. پردازش هنرمندانه و متعهدانه به طنزپردازی در قالب های مردمی خداپرستانهوانسان‌دوستانه وظیفه و رسالت بزرگ هنرمندان و رسانه های مردمی است.

 توجه به شوخی ها و طنازی های سالم که سبب حفظ و استحکام زندگی خانواده ها می‌شود به قوام و ارتباط انسانی و خانوادگی قوت می بخشد و مهمترین وظیفه هنرمندان متعهد و آزاده است.

طنز فاخر و انسان‌ساز در ساختن جامعه ای سعادتمند نقش اصلی را ایفا می‌کند و برای تاثیرگذاری با تکیه بر آگاهی‌های اجتماعی باید از بزرگراه خنده سازی با استفاده از مولفه های آثار طنز و احترام به باورها عبور کند و خردمندانه و کارشناسانه پرچم نقادی سازنده را برافراز دو تریبون رسایآواها و صداهای جامعه بگذارد.

در همین مسیر است که خدمت یا خیانت معنا می‌یابد و گروهی از اهالی فرهنگ و هنر درسه طیف خادم جامعه، کاسبکار و بی تفاوت با تولیداتی با همین مضامین رخ می نمایند. جمع نخست به رغم تحمل انواع موانع، آزارها، اتهام ها و سنگ اندازی ها همچنان به سلامت اندیشی و سلامت سازی در تولید آثار هنری طنز با محتوای انسانی و خانوادگی می پردازند و هدف خدمت به مردم را سرلوحه هنرآفرینی قرار داده اند. اگرچه تعداد آن‌ها کم است، ولی آثارشان ارزشمند است.

سال‌ها به دلیل بازی های سیاسی و برنامه های سوداگرانه و کاسبکارانه، فضای تولید آثار کمدی در قبضه کسانی بود که از هر چیز و هرکس در چارچوب تولید محصولات شبه طنز و مورد مقامان وقت چیزهایی به عنوان فیلم، سریال و برنامه طنز  در سینما و رسانه ملی می ساختند و ازطریق بازی با نیاز مردم و سرگرم ساختن مخاطبان با سطحی و خنثی ترین مسائل اهداف مالی و شهرت خود را پی‌ می گرفتند، بدون هیچگونه احساس تعهد به فرهنگ جامعه!

در واقع تولید کالاهای شبه کمدی، طنز بازاری، بدون محتوا و ظهور چهره های خوش آبُ رنگ بی هنر و سلبریتی های عروسکی و نمایشی از ثمرات آن است. گروه نخست که همان سلامت اندیشان و سلامت سازان متعهد به مردم و کشور‌ند، امروز به سبب هموار شدن فضاهای تولید آثار مردمی طناز، امکان هنرنمایی را یافته و می کوشند با طنز و طنازی جریان سازی کنند.

 درپی ایجاد تغییر و تحولات ساختاری و محتوایی در رسانه ملی با محوریت بیانات مقام معظم رهبری، مبتنی بر بهره‌مند‌سازی آثار فرهنگی از علم، ایمان، امید و تخصص و حرکت این رسانه درچنین راه سترگ، تولید برنامه های عالمانه و امیدسازی به صورت های جدی و طنز و فاصله یافتن سطحی سازان سوداگر و کاسب و بی تفاوت‌هایشهرت‌طلب از میادین تولید در سیما، شرایط را برای مردمی‌تر شدن تولیدات رسانه ملی مهیاتر کرده است. در این اوضاع، محیط برای بروز خلاقیت ها مساعد گشته است. محمدرضا شهبازی با پشتوانه دانش و تجارب طنازی قلمی و اجرایی پدیده جدید حوزه های طنز صدا وسیما و هنر کشور است که با یاران همسو و هم‌اندیش و مبتکر خود موفق به تولید و ارائه برنامه های پرمخاطبوقابل توجه و تامل "پاورقی" و"سیدخندان" شده است. برنامه های شاد و مفرح و محتوامحور و مردمی که در هر گام و فصل پربارتر و تماشایی و شنیدنی تر می‌شوند.

 جایگزینی و رقابت برنامه "سید خندان" با برنامه خندوانه رامبد جوان برداشت اشتباهی است. چراکه از منظر اهداف و خنده سازی اصولی و احترام به مردم  با کار تقلیدی رامبد جوان از روی برنامه‌های کپی شده ماهواره های تبلیغاتی متفاوت است. از نظر مضمون و‌ محتوا به دلیل استفاده از ظرفیت های مردمی ممتاز است. مخاطب در فصل نخست سیدخندان با گونه ای از طنز فاخر و همسو با فرهنگ جامعه روبرو شد.

 تعامل مردم در استودیو وحضور کارشناسان، استادان، متخصصان و هنرمندان معتبر، آیتم های خاطره گو، هنرآفرینی های جوانان مستعد در قالب استنداپ کمدی ها و ... از عوامل اصلی موفقیتهای اجتماعی سید خندان بود و بناست در فصل جدید افزون‌بر آن ها نوآفرینی های هنرمندانه تری ارائه شود. خنده سازی فاخر و هنرمندانه، ارج گذاری بر مقام خانواده و انسان‌ها، استفاده درست از مختصات طنزهای تلویزیونی، اجرای صمیمانه، محترمانه و ادیبانه مردمی، محتوای ارزشمند، سرگرم سازی مناسب، طراحی و طرح هوشمندانه انتقادهای سازنده اجتماعی، نمایش بخشهای مورد استقبال خاطره گویی و ... از امتیازهای برنامه مردمی سیدخندان، تولید گروه اجتماعی شبکه دوسیمای رسانه ملی است که جای تحسین دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها