وقتی شبکه‌های اجتماعی برای اسرائیل می‌جنگند

دستان‌خون‌آلود زاکربرگ

سیگنال‌های وای‌فای «Wi-Fi» می‌توانند کارهایی بسیار بیشتر از پخش فیلم و موسیقی انجام دهند، همانطور که در آزمایش‌های اخیر توسط دانشمند ایرانی نشان داده شد، می‌توان از وای‌فای برای شناسایی اشکال ثابت و جسم ساکن از پشت دیوارها نیز استفاده کرد.
کد خبر: ۱۴۲۴۴۸۰
توانایی وای‌فای «Wi-Fi» برای تشخیص حرکت از طریق دیوارها قبلا نشان داده شده بود، اما این فناوری با تشخیص هر چیزی که در حرکت نیست مشکل دارد. برای غلبه بر این محدودیت، محققان دانشگاه کالیفرنیا سانتا باربارا (UCSB) چیدمانی را طراحی کردند که به طورخاص روی لبه‌های اشیاء تمرکز می‌کند، دقیقا مانند زمانی یک شخص می‌خواهد طرحی کلی بکشد.
این رویکرد به این معنی بود که محققان توانستند با استفاده از تئوری هندسی پَراش (GTD) «جوزف کِلِر»، ریاضیدان آمریکایی، رفتار امواج را هنگام برخورد با لبه‌های اجسام بررسی کنند. در این حالت، امواج سیگنال‌های وای‌فای هستند که با پراش در لبه‌های اجسام، اشکالی به نام مخروط‌های کلر«Keller cones» را تشکیل می‌دهند. با تفسیر ترکیب و جهت این مخروط‌های کلر می‌توان به تدریج تصویری رسم کرد.
یاسمین مستوفی مهندس برق و کامپیوتر و استاد دانشکده مهندسی الکترونیک و کامپیوتر دانشگاه سانتا باربارا (کالیفرنیا)  و همکارانش با هم روشی ایجاد  کرده‌اند، شامل سه فرستنده وای‌فای برای ارسال سیگنال‌ها و یک گیرنده برای گرفتن آنها در حین پرش به اطراف است و Wiffract نامیده می‌شود. ما می‌دانیم که امواج وای‌فای می‌توانند از دیوارها عبور کنند، اما این امواج نیز در برخورد با اجسام تحت تأثیر قرار می‌گیرند. با انجام این تحقیق، محققان موفق شدند تا برای اولین‌بار تصویربرداری وای فای از الفبای انگلیسی در پشت دیوارها را به نمایش بگذارند. آنها حروف کلمه «BELIEVE» را پشت یک دیوار قرار دادند و نتایج ارائه‌شده توسط فناوری Wiffract نشان می‌دهد که کار تصویربرداری نهایی به‌خوبی اجرا شده است. دانشمندان با استفاده از داده‌ بدست آمده از لبه‌هایی که رفتار اموج آنها قوی‌تر است، توانستند توانایی سیستم را برای تشخیص لبه‌هایی با امواج ضعیف‌تر و شاید دورتر از فرستنده‌ها یا آن‌هایی که در یک نقطه پنهان بودند را بهبود بخشند.
هنوز تنظیمات دقیق زیادی مورد نیاز است، اما این سیستم می‌تواند حروف بزرگ را تشخیص دهد. در نهایت، می‌توان از آن در هر جایی از نجات بلایا گرفته تا نظارت بر خانه‌های هوشمند و دیدن داخل اتاق‌ها در زمانی که هیچ خط دیدی وجود ندارد، استفاده کرد.

پشتیبانی ChatGPT از ورودی صوتی و تصویری  

اکثر تغییرات ChatGPT تاکنون پیرامون توانایی‌های این چت‌بات در دسترسی به اطلاعات و مدل‌های زیربنایی آن بوده است. اما OpenAI حالا تغییری را در شیوه ارتباط با این چت‌بات اعمال کرده تا بتوانید علاوه بر تایپ‌کردن، با صدای خود یا حتی از طریق آپلود تصاویر، با این مدل هوش مصنوعی ارتباط برقرار کنید.
شرکت OpenAI در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کاربران نسخه پولی ChatGPT از حدود دو هفته آینده به قابلیت ارتباط صوتی و تصویری با این چت‌بات دسترسی پیدا می‌کنند. سایر کاربران معمولی هم قرار است در آینده‌ای نزدیک به این ویژگی دست یابند.
حالا به‌راحتی با ChatGPT تعامل صوتی داشته باشید.ویژگی ارتباط صوتی با ChatGPT نسبتا ساده است. صرفا روی دکمه میکروفن کلیک می‌کنید، سؤال خود را می‌پرسید، ChatGPT آن را به متن تبدیل می‌کند و پاسخش را به شما برمی‌گرداند. در ادامه این پاسخ به صدا تبدیل و برای شما خوانده می‌شود. از این جهت، ChatGPT هم شبیه به الکسا یا گوگل اسیستنت خواهد بود اما می‌تواند پاسخ‌های بسیار هوشمندانه‌تری به شما ارائه دهد.OpenAI برای تبدیل متن به صوت از مدل قدرتمند Whisper بهره می‌گیرد و پنج صدای مختلف را برای انتخاب به شما ارائه می‌کند. این شرکت با استفاده از همین مدل با اسپاتیفای هم وارد همکاری شده است تا پادکست‌ها را به زبان‌های دیگر ترجمه کند و آنها را با صدای صاحب کانال به گوش مخاطبان برساند. ChatGPT همچنین از قابلیتی برای تعامل با این ابزار از طریق تصاویر هم رونمایی کرده است. این ویژگی تا حدی شبیه به سرویس گوگل لنز است. فقط باید از سوژه مدنظر خود عکس بگیرید و آن را به چت‌بات بدهید. سپس هوش مصنوعی سعی می‌کند حدس بزند که به‌دنبال چه‌چیزی هستید. البته در کنار این تصاویر می‌توانید از متن یا صوت هم استفاده کنید یا حتی روی آنها علامت بگذارید. قابلیت گفت‌گوی صوتی ابتدا به نسخه موبایل ChatGPT اضافه خواهد شد، اما قابلیت استفاده از تصاویر به همه پلتفرم‌ها می‌آید.

ساخت استیکر  با هوش مصنوعی!

Emu با محصولات متا مانند واتس اپ، اینستاگرام، Threads و مسنجر ادغام خواهد شد و به کاربران اجازه می‌دهد در چت‌های خود استیکر تولید کنند.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا در جریان رویداد Meta Connect ۲۰۲۳ با معرفی اولین تولیدکننده تصویر هوش مصنوعی این شرکت که Emu نام دارد، تصویر جدیدی را برای چت‌ها ترسیم کرد. Emu با محصولات متا مانند واتس اپ، اینستاگرام، Threads و مسنجر ادغام خواهد شد و متا می‌خواهد با وجود آن، کاربران بتوانند در چت‌های خود استیکرهای تولید شده توسط هوش مصنوعی را ایجاد کنند. براساس گزارش‌های منتشر شده، زاکربرگ در جریان این رویداد ادعا کرد که تولید یک تصویر با Emu فقط «۵ ثانیه» طول خواهد کشید.متا همچنین قصد دارد تا Emu را با Meta AI، دستیار اصلی آن که هم اکنون در نسخه بتا قرار دارد، ادغام کند تا کاربران بتوانند با کمک هوش مصنوعی تصاویر و پاسخ‌هایی را تولید کنند. به گفته زاکربرگ، این شرکت برای مدت طولانی در این مسیر قرار دارد و طی ماه‌ها و سال‌های آینده برنامه‌هایی برای یکپارچگی آن دارد.

داده‌های اینترنت در اختیار ChatGPT!

ChatGPT تا قبل از اعمال تغییرات جدید، صرفا به داده‌هایی دسترسی داشت که تا سال ۱۴۰۰ ثبت شده بودند؛ اما اکنون می‌تواند وب‌گردی نیز انجام دهد.
شرکت OpenAI در بیانیه‌ای می‌گوید که ChatGPT اکنون می‌تواند در اینترنت جست‌وجو کند تا به شیوه بهتری به سؤال‌های کاربران جواب دهد. رویترز می‌نویسد که چت‌جی‌پی‌تی تا قبل از اعمال تغییر امروز، به داده‌های قبل از سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور و مهر۱۴۰۰) دسترسی داشت و نمی‌توانست جدیدترین اطلاعات را در پاسخ‌هایش بگنجاند.
براساس گفته OpenAI، فعلا  کاربران نسخه Plus و Enterprise به نسخه جدید ChatGPT دسترسی دارند. این دو نسخه به‌صورت اشتراکی دردسترس کاربران قرار می‌گیرد. بدین‌ترتیب، اگر کاربر نسخه رایگان ChatGPT هستید، متوجه تغییر خاصی در پاسخ‌های این چت‌بات نخواهید شد. درصورتی‌که کاربر اشتراکی هستید، ازاین‌پس می‌توانید گزینه Browse with Bing را برای جست‌وجو در وب فعال کنید.
OpenAI چند روز پیش گفت ChatGPT به‌لطف تغییراتی بنیادین، اکنون می‌تواند مکالمه صوتی با کاربران برقرار کند و محتوای تصاویر را نیز بفهمد. OpenAI برای توسعه بیشتر ChatGPT، حمایت مایکروسافت را پشت سرش می‌بیند. مایکروسافت فناوری استفاده‌شده در ChatGPT را وارد بسیاری از سرویس‌هایش کرده است.
منابع آگاه می‌گویند که OpenAI در تلاش است بخشی از سهامش را به شرکت‌ها و مؤسسه‌های سرمایه‌گذاری بفروشد. قیمت هر سهم OpenAI بسیار بیشتر از چند ماه پیش است.

ضربان قلب به جای پاسپورت!

دولت فنلاند به عنوان اولین تجربه خود در زمینه اعتبارنامه سفر دیجیتال (DTC)، یک پاسپورت دیجیتال برای مسافران راه‌اندازی کرده که می‌تواند از طریق گوشی هوشمند حمل شود.
مجله Time Out اعلام کرد که در حال حاضر یکی از نوآوری‌های امیدوارکننده در زمینه گردشگری و سفر، چیزی است که دولت فنلاند به عنوان اولین تجربه خود در زمینه اعتبارنامه سفر دیجیتال (DTC) که اساسا یک پاسپورت دیجیتال برای مسافران محسوب می‌شود راه‌اندازی کرده که می‌تواند از طریق گوشی هوشمند حمل شود. مجله تخصصی گردشگری و اخبار سفر توضیح داد که اجرای آزمایشی این نوآوری جدید در حال حاضر در شهر هلسینکی فنلاند با همکاری پلیس این کشور Finnair و شرکت Finavia که فرودگاه هلسینکی را اداره می‌کند، در حال انجام است. در حال حاضر امکان استفاده از پاسپورت دیجیتال جدید که در حال آزمایش است، فقط برای شهروندان دارای تابعیت فنلاند در دسترس خواهد بود.  مقاصد گردشگری شناسایی شده که از طریق آنها استفاده از این گذرنامه دیجیتال برای اولین‌بار برای مردم فنلاند آزما یش شد، شامل پروازهایی به لندن، ادینبورگ و منچستر بود که از ابتدای سپتامبر امسال آغاز شده است. شاید این اولین‌بار در جهان باشد که از گذرنامه‌های دیجیتال در یک محیط کنترل مرزی واقعی استفاده می‌شود، با این حال، این تنها فنلاند نیست که چنین ویژگی را برای تسهیل سفر در نظر گرفته است.
کمیسیون اروپا پیش از این در سال گذشته با تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا ارتباط برقرار کرده تا ویژگی‌های مشابه این پاسپورت دیجیتال را آزمایش کند. در میان کشورهای عضو کشور کرواسی، از اولین داوطلبانی بود که برای آزمایش این نوآوری اعلام آمادگی کرد که در حال حاضر در شهر زاگرب کرواسی این گذرنامه دیجیتال در حال آزمایش است.با توجه به تجربه فنلاند، شهروندانی که خواستار دریافت پاسپورت دیجیتال هستند، باید از طریق پلیس فنلاند اقدام کنند و پس از سپری کردن مراحل رزرو در ایستگاه پلیس شهر وانتا، که در نزدیکی فرودگاه هلسینکی قرار دارد، با دانلود یک برنامه الکترونیکی مخصوص پشتیبانی از نگهداری گذرنامه در تلفن خود، مراحل را تکمیل کنند.
برای دریافت پاسپورت دیجیتال، داوطلبان باید یک کپی فیزیکی از گذرنامه واقعی خود بگیرند، یک فرم رضایت برای شرکت در آزمایش را امضا کنند و یک عکس جدید از خود تحویل دهند تا با موفقیت پاسپورت را دریافت کنند.

خداحافظی با صفحه ساده جی‌میل  

گوگل به‌زودی نمای HTML‌ ساده جی‌میل که به کاربران امکان می‌دهد ایمیل‌های خود را در حالت ساده و بدون ویژگی‌های این سرویس باز کنند را حذف می‌کند.
این شرکت صفحه پشتیبانی خود را به‌روز و اعلام کرد جی‌میل به‌صورت خودکار به وضعیت نمای «استاندارد»، سوئیچ خواهد شد. کاربران در هکرنیوز، اعلام کردند که ایمیلی از گوگل درباره پایان عمر این ویژگی دریافت کرده‌اند.
دراین ایمیل آمده است: به اطلاع شما می‌رسانیم که نمای HTML‌ ساده جی‌میل برای وب دسکتاپ و وب موبایل، از اوایل ژانویه سال ۲۰۲۴ غیرفعال خواهد شد. نمای HTML‌ ساده جی‌میل، نسخه‌های قبلی جی‌میل هستند که بیش از ۱۰ سال پیش، نسخه‌های جدیدتر جایگزین آنها شدند و شامل ویژگی‌های کامل جی‌میل نیستند.
حتی اکنون که کاربران تلاش می‌کنند به نسخه HTML دسترسی پیدا کنند، گوگل پیامی با این مضمون نشان می‌دهد که این نسخه برای اتصال‌های کند و مرورگرهای قدیمی مناسب است و از کاربران می‌خواهد تایید کنند که نمی‌خواهند از نسخه استاندارد استفاده کنند.
نسخه HTML، فاقد ویژگی‌های متعددی نظیر چت، تصحیح لغات، فیلتر جست‌وجو، میانبر کی‌بورد و فورمت غنی است. اما در وضعیت‌هایی که کاربر در منطقه‌ای با سرعت اینترنت کند قرار دارد یا فقط می‌خواهد نگاهی به ایمیل‌هایش بیندازد، مفید است. هنوز معلوم نیست که آیا گوگل می‌خواهد حالت اتصال با سرعت آهسته را اضافه کند یا خیر.
 براساس گزارش وب‌سایت تِک کرانچ، گوگل در حال حاضر به ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در محصولاتش ازجمله جی‌میل متمرکز شده است. این شرکت ماه گذشته، ویژگی‌ای را برای کمک به کاربران برای نوشتن ایمیل عرضه کرد و هفته گذشته چت‌بات «بارد» را در حساب‌های گوگل یکپارچه کرد و اکنون کاربران می‌توانند درباره تاریخچه جی‌میل، سوال بپرسند.

ساخت هوش مصنوعی  ویژه سازمان سیا  

سازمان سیا و دیگر آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا به‌زودی چت باتی مشابه چت جی پی تی در اختیار خواهند داشت. این برنامه که با داده‌های عمومی موجود آموزش می‌بیند، منابع داده و پاسخ‌هایی فراهم می‌کند تا ماموران بتوانند صحت آنها را تایید کنند. هدف از این اقدام آن است که جاسوسان آمریکایی راحت‌تر بتوانند انبوه اطلاعات را بررسی و گزینش کنند. البته باید این امر را در نظر گرفت که ماهیت دقیق داده‌هایی که عمومی به حساب می‌آیند نیز احتمالا چالش‌هایی در زمینه حریم خصوصی ایجاد کند، زیرا به طور دقیق مشخص نشده داده‌های عمومی چه مواردی را شامل می‌شود.
رندی نیکسون، مدیر بخش «Open Source Enterprise» سازمان سیا در مصاحبه با بلومبرگ گفت: ما از روزنامه و رادیو به روزنامه و تلویزیون تا روزنامه و تلویزیون کابلی و در نهایت، اینترنت پایه و بعد داده‌های کلان رسیدیم و این امر در حال گسترش است. ما باید سوزنی را در زمینی مملو از سوزن‌‌ها بیابیم.
بخش تحت نظارت نیکسون تصمیم دارد به‌زودی ابزار هوش مصنوعی را در سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا توزیع کند.
به گفته نیکسون، این ابزار به ماموران اطلاعاتی کمک می‌کند اطلاعات خاصی را جست‌وجو کنند، سوالات تکمیلی بپرسند و انبوه داده را خلاصه کنند. در مرحله بعد فرد می‌تواند با چت بات صحبت کند و سوالاتی بپرسد و پاسخ دریافت کند.
او در این باره می‌افزاید: ابزار ما می‌تواند همچنان بدون هیچ محدودیتی به غیر از هزینه‌ها، رشد کند.
البته سازمان سیا مشخص نکرده از چه ابزار هوش مصنوعی استفاده می‌کند. هنگامی که ابزار مهیا شود، ۱۸ آژانس اطلاعاتی آمریکا به آن دسترسی خواهند داشت اما قانون‌گذاران و مردم عادی نمی توانند آن را به کار گیرند.
همچنین این ابزار مطابق قوانین حریم خصوصی آمریکاست اما مشخص نیست دولت چگونه از نشت آن به اینترنت یا استفاده از اطلاعاتی که به طور کلی تهیه شده اند، جلوگیری می‌کند. بارها فاش شده سازمان‌های فدرال از جمله نیروی پلیس، مجوز‌های قانونی را دور زده و با استفاده از ابزارهای تجاری، انبوهی از داده مانند موقعیت مکانی موبایل را خریده‌اند.

انتقاد تند اتحادیه اروپا از x!

اتحادیه اروپا اعلام کرده ایلان ماسک باید تابع قوانین آنها باشد. رگولاتورهای اتحادیه اروپا می‌گویند شبکه اجتماعی ایلان ماسک، یعنی ایکس (توییتر سابق)، در میان شش شبکه اجتماعی بزرگ، بالاترین نرخ اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده را دارد. این اتحادیه می‌گوید کاربران اسپانیا، لهستان و اسلواکی بیشتر از بقیه کشورها در معرض ریسک این محتواها قرار دارند. تحقیقی در اتحادیه اروپا با بررسی بیش از ۶۰۰۰پست در شبکه‌های اجتماعی مختلف شامل فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین، تیک‌تاک، ایکس و یوتوب دریافته که بیشترین حجم اطلاعات غلط در پلتفرم متعلق به ایلان‌ماسک است.
«ورا یورووا»، کمیسر شفافیت و ارزش‌های اتحادیه اروپا، در پیامی هشدارآمیز گفته است: «پیغام من برای [ایکس] این است: باید از قوانین پیروی کنید. ما کارهای شما را زیر نظر خواهیم گرفت.» براساس این گزارش، یوتیوب پایین‌ترین نرخ میزبانی از اطلاعات گمراه‌کننده را داشته است.

هشدار اتحادیه اروپا به شبکه اجتماعی ایکس ایلان ماسک

این تحقیق توسط استارت آپی به نام TrustLab به‌عنوان بخشی از سیاست‌های اتحادیه اروپا در مقابله با اطلاعات نادرست انجام شده. توییتر در سال ۲۰۱۸ به‌صورت داوطلبانه به برنامه اقدامات اجرایی این اتحادیه درزمینه نشر اطلاعات غلط پیوست، اما ایکس در زمان مدیریت ایلان ماسک از این برنامه خارج شد.
یورووا می‌گوید: «آقای ماسک می‌داند که با خروج از برنامه اقدامات اجرایی از نظارت‌ها رها نشده است، چون ما حالا قانون سرویس‌های دیجیتالی را داریم.» این قانون به کنترل و تنظیم شیوه عملکرد پلتفرم‌های بزرگ فناوری می‌پردازد. اتحادیه اروپا در تلاش است تا برنامه اقدامات اجرایی را هم ذیل این قانون بیاورد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها