بررسی آمار فروش و مخاطبان سینما در ۶ماهه نخست سال۱۴۰۲ نشان می‌دهد

۱۰میلیون مخاطب برای سینما

بالاخره فصل‌های بهار و تابستان را به‌عنوان فصولی که چشم امید سینماداران، پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان به فروش سینماها در این بازه زمانی است، پشت‌سر گذاشتیم؛ فصلی که با توجه به طولانی شدن روزها، مخاطبان اوقات فراغت بیشتری برای رفتن به سینماها داشتند.
کد خبر: ۱۴۲۴۴۴۹
نویسنده نسرین بختیاری - گروه فرهنگ و هنر

در این بازه زمانی حدود ۳۲ فیلم اکران شد که سه فیلم «زنبورکارگر» به کارگردانی افشین صادقی، «شماره۱۰‌» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و «هولیا» به کارگردانی مرتضی آتش زمزم جزو تازه‌ترین فیلم‌هایی هستند که اکران خود را از ۲۹ شهریور آغاز کردند و در ابتدای مسیر فروش قرار دارند. از میان ۳۲ فیلم اکران شده، ۲۸ فیلم مختص بزرگسالان و فقط چهار فیلم مربوط به گروه سنی کودک و نوجوان بوده است. همچنین از ۲۸فیلم مختص بزرگسالان، حدود شش فیلم مختص سینمای کمدی و ۲۲ فیلم اجتماعی هستند. 

احوال ناخوش سینمای کودک و نوجوان

نکته قابل تأمل درباره سینمای کودک و نوجوان این است که فروش کل سینما در شش ماه نخست امسال ۴۵۸ میلیارد و ۷۱۱ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۵۷۰ تومان بوده اما کل فروش سینمای کودک و نوجوان با چهار فیلم اکران شده در شش ماه نخست امسال با فیلم‌های نارگیل۲ به کارگردانی سید داوود اطیابی، بابا سیبیلو به کارگردانی ادوین خاچیکیان، بچه‌های طوفان به کارگردانی صادق صادق دقیقی  و میان صخره‌ها به کارگردانی مختار عبداللهی به ۱۵میلیارد هم نمی‌رسد و حدود ۱۴میلیارد و ۴۹میلیون و ۴۰۲ هزار و ۵۰۰ بوده است، بنابراین با توجه به این‌که در مقاطعی از زمان مانند دهه۶۰ که کلاه قرمزی و پسرخاله یکه‌تاز سینمای کودک و نوجوان بودند و فروش خوبی داشتند و توانستند مخاطبان کودک و نوجوان را برای دیدن فیلم‌ها مشتاق کنند، باید مسئولان و متولیان سینمای کودک و نوجوان توجه بیشتری نسبت به این سینما داشته باشند. 

«فسیل»؛ قله‌نشین فروش

اولین فیلم جدول فروش، «فسیل» به کارگردانی کریم امینی است که اکران خود را از ۲۵ اسفند آغاز کرد و به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران ـــ بدون در نظرگرفتن رقم تورم ـــ تبدیل شد. فسیل با تکیه بر بازی بهرام افشاری و علاقه عموم مردم به نوستالژی و خاطرات، توانست نبض مخاطبان را در دست بگیرد و تعداد پنج میلیون و ۹۶۷ هزار و ۶۹۴ قطعه بلیت برای این فیلم فروخته شده که باز هم نسبت به تمام فیلم‌های حال حاضر اکران چندین پله بالاتر است.

شهر هرت؛ تلاشی در جهت فروش «فسیل»

دومین فیلم پرفروش شش‌ماه نخست امسال، فیلم «شهر هرت» به کارگردانی کریم امینی و تهیه‌کنندگی محمدحسین فرحبخش است. این فیلم که اکران خود را از ۱۷ خرداد سال جاری شروع کرده، ۵۲۵ سالن دارد و تعداد یک میلیون و ۴۶۴ هزار ۷۷۵ قطعه بلیت برایش در این بازه زمانی فروخته شده است. این فیلم با تکیه بر بازی طنز پژمان جمشیدی، سعی دارد از تماشاگر خنده بگیرد و جالب آن که به نظر می‌رسد این بازیگر در تمام نسخه‌های طنزی که تا به حال از او دیدیم، تنها یک شخصیت بدون تغییر و یکنواخت بدون افت و خیز خاصی را ارائه می‌دهد. او بازیگر موقعیت‌هایی است که در فیلمنامه نوشته می‌شود و خلاقیت خودش در این روند با توجه به تکرار یک نقش در چند فیلم، کمتر به چشم می‌خورد.

«سه‌کام حبس»؛ سومین در فروش

سومین فیلم پرفروش شش ماه نخست سال جاری «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور است که اکران خود را از ۲۸فروردین آغاز کرده است. این فیلم با بازی محسن تنابنده و پریناز ایزدیار در قالبی اجتماعی و جدی با فروش تعداد بلیت ۴۱۷ هزار و ۳۶۵ و در اختیار داشتن سالن، همچنان به اکران خود ادامه می‌دهد. 

تکیه به چهره‌ در فروش «آهنگ دو نفره»

چهارمین فیلم «آهنگ دو نفره» به کارگردانی آرزو ارزانش، سومین فیلم جدول فروش بهار ۱۴۰۲ است که اکران خود را از ۲۹ فروردین آغاز کرد. این فیلم با در اختیارداشتن ۴۶۴ سالن و ۱۹ هزار و ۸۵۹ سئانس به این عنوان فروش رسیده است. آهنگ دونفره اولین اثر از یک کارگردان خانم به حساب می‌آید که سعی کرده در اولین قدم فیلمسازی با استفاده از بازیگرانی همچون احمد مهرانفر و فرزاد فرزین- که اعتماد بازیگران به او در اولین تجربه کارگردانی سخت به نظر می‌رسد- به گیشه تکانی بدهد.

قهرمان‌سازِ «کت چرمی»، پنجم گیشه

«کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی از جمله فیلم‌هایی است که از ۱۷ خرداد به گیشه اضافه شد. این فیلم با در اختیار داشتن ۴۱۷ سالن، تعداد بلیت ۳۰۸ هزار و ۸۵۳ و ۴۱۷ سالن در شش ماه نخست امسال به عنوان پنجم جدول فروش رسیده است.

عروس خیابان فرشته؛ سوژه قدیمی اما پرفروش

«عروس خیابان فرشته» به کارگردانی مهدی خسروی است که اکران خود را از ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ آغاز کرده است. این فیلم با در اختیارداشتن ۳۷۶ سالن و ۱۲هزار و ۷۰۶ سئانس، ششمین فیلم پرفروش جدول است. در کارنامه فیلمسازی خسروی قبلا فیلم «هفت معکوس» را به عنوان یک فیلم متفاوت دیدیم، اما این بار او تلاش کرده با تکیه بر بازیگرانی مانند محمدرضا شریفی‌نیا، پوریا پورسرخ، شقایق فراهانی، حسام نواب‌صفوی و... که شاید در دهه ۸۰ یا اوایل ۹۰ بیشتر به آنها توجه می‌شد، حرفی برای گفتن در گیشه داشته‌باشد که تا به حال در حد و اندازه خود ــ در فروش ــ موفق بوده‌است.

یک فیلم کودک؛ هفتمین پرفروش 

«نارگیل ۲ » به کارگردانی سید داوود اطیابی که اکران خود را از ۱۸مرداد آغاز کرده با در اختیار داشتن ۴۰۹ سالن و ۱۲هزار و ۷۰۴ سئانس در رده هفتم جدول فروش قرار گرفته‌است. نارگیل ۲ از معدود فیلم‌های تک‌لوکیشن است که با تکیه بر حضور بازیگرانی مانند بیژن بنفشه‌خواه، رضا استادی، نصرا...رادش و دو بازیگر کودک ونوجوان و همچنین سه شخصیت عروسکی که گاهی صحبت‌های خود را آهنگین بیان می‌کنند، سعی دارد ماجرایش را برای کودکان و نوجوانان دیدنی کند.

ناآشنایی مخاطبان با «غریب»

«غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی هشمین فیلم در جدول فروش نیمه نخست امسال عنوان هشتم را دریافت کرده‌است. بابک حمیدیان پیش از این با بازی در فیلم‌هایی مانند به وقت شام، سال بلوا، سرو زیر آب و هیس دخترها فریاد نمی‌زنند ثابت کرده طرفدار نقش‌های پرچالش است. او در فیلم غریب با توجه به شباهت بسیار با بازی در نقش شهید محمد بروجردی دوباره خود را به چالش دعوت کرده است. این فیلم که اکران خود را از ۲۵ اسفند آغاز کرده با در اختیار داشتن ۴۲۹ سالن، ۱۰هزار و ۲۱۱سئانس و فروش ۲۳۳هزار و ۸۷۱ قطعه بلیت هشتمین فیلم جدول فروش است. 

عروسی مردم؛ نهمین فیلم پرفروش

«عروسی مردم» به کارگردانی مجید توکلی، نهمین فیلم جدول فروش است که اکران خود را از ۱۷ خرداد آغاز کرده است. این فیلم با در اختیار داشتن ۳۸۰سالن، ۱۰هزار و ۱۷۸سئانس و فروش ۲۰۱هزار و ۱۰۶قطعه بلیت نهمین فیلم جدول فروش است. عروسی مردم فیلمی اجتماعی است که خلاف آنچه در تیزرش به نظر می‌رسد، به موضوعی مهم و جدی اشاره می‌کند و اصلا کمدی نیست.  

دوگانه اجرای عدالت و مصلحت 

دهمین فیلم جدول فروش نیز «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی است که اکران خود را از ۱۷ مرداد آغاز کرده‌است. این فیلم درباره پسر روحانی صاحب نفوذی است که از قضا یکی از مسئولان وقت اوایل انقلاب است و مرتکب قتل می‌شود. این فیلم با در اختیار داشتن ۴۰۲سالن، ۱۲ هزار و ۱۹۳ سئانس و فروش ۱۸۵ هزار و ۷۷۲ قطعه بلیت دهمین فیلم جدول فروش است. فیلم‌های بعدی جدول فروش به ترتیب عبارتند از: «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی، «بی‌مادر» به کارگردانی مرتضی فاطمی، دسته دختران به کارگردانی منیر قیدی، بابا سیبیلو به کارگردانی ادوین خاچیکیان و...

فروش ۲برابری و افزایش ۲ میلیونی مخاطبان سینما

تعداد کل مخاطبانی که در شش‌ماهه نخست امسال به سینما رفته‌اند ۱۰ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۴۴۲ نفر بوده است که برای تمام فیلم‌های روی پرده ۳۲۱ هزار و ۴۲۹ نوبت نمایش درنظر گرفته شده است. با توجه به فروش بیش از ۴۵۸ میلیارد و ۷۱۱ میلیون تومانی و همچنین تعداد مخاطبان بیش از ۱۰ میلیون نفر، آمار فروش شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه خود در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۳ میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۶۰۶ هزار و ۵۲۷ تومان بیشتر بوده و می‌توان گفت به طور تقریبی دوبرابر بیشتر از سال گذشته بوده است. همچنین تعداد مخاطبان نیز امسال دو میلیون نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. حتی این آمار؛ از فروش کل سال سینمایی ۱۳۹۸ با ۲۹۹ میلیارد و ۳۴۳ میلیون تومان تا ۱۴۰۱با ۴۱۱ میلیارد و ۲۴۳ میلیون تومان هم بیشتر بوده است. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها