ارادتی عاشقانه به وقت کربلا
«جام‌جم» از عملکرد رسانه‌ ملی در اربعین سید الشهدا گزارش می‌دهد

ارادتی عاشقانه به وقت کربلا

گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه کننده و مجری ویژه برنامه اربعین شبکه افق

در مسیر حسین هستیم

اگر از سفر اربعین جا ماندید اما عزیزی را در راه کربلا دارید و دوست دارید از وضعیت مسیر وامکانات آن آگاه شوید، یا خود از مسافران هستید و گوش به زنگ اطلاعیه‌های ستاد اربعین احتمالا نام برنامه در مسیر حسین به گوشتان خورده است.
اگر از سفر اربعین جا ماندید اما عزیزی را در راه کربلا دارید و دوست دارید از وضعیت مسیر وامکانات آن آگاه شوید، یا خود از مسافران هستید و گوش به زنگ اطلاعیه‌های ستاد اربعین احتمالا نام برنامه در مسیر حسین به گوشتان خورده است.
کد خبر: ۱۴۲۱۸۹۹
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه

برنامه‌ای که از شبکه افق و همچنین در ارتباط با دیگر شبکه‌های تلویزیونی با مسئولان ارتباط برقرار می‌کند و برای مخاطبان از آخرین اطلاعیه‌‎ها می‌گوید و مطالبات آنها را پیگیری می‌کند. با سیدرحیم هاشمی جویباری، تهیه‌کننده برنامه و علیرضا عینانلو، مجری گفت‌وگو کردیم تا بیشتر از «مسیر حسین» بدانیم.

برنامه در مسیر حسین سعی دارد با  اطلاع‌رسانی در حوزه زائران اربعین و رخدادهای مسیر با مخاطبان در این ایام ویژه همراه باشد. سیدرحیم هاشمی جویباری، تهیه‌کننده برنامه در مسیر حسین است که ویژه پیاده‌روی اربعین حسینی روی آنتن می‌رود. وی درباره تغییرات این برنامه نسبت به پارسال به جام جم بیان می‌کند: برنامه در مسیر حسین سال گذشته برای ارتباط‌گیری با مردم در مسیرها، در حوزه اطلاع رسانی و حتی مطالبه‌گری برای تسهیل سفر زائرین اباعبدا... الحسین مثل آگاهی بخشی در حوزه بهداشت و درمان، حوزه همراهی، حوزه امنیت سفر و... روی آنتن رفت. امسال اتفاق دیگری به آن اضافه شد و در محل ستاد مرکزی اربعین وزارت کشور یک استودیو راه اندازی شد تا تمامی اطلاعیه‌ها و اخبار و هر آنچه که در کمیته های 18 گانه ستاد مرکزی اربعین روزانه گفت‌وگو  و در قالب اطلاعیه‌ها مصوب می‌شود به مخاطبان منتقل کنیم. از اینجا با شبکه‌های مختلف ارتباط می‌گیریم و شبکه افق که به عنوان شبکه اربعین زمانش را به این موضوع اختصاص داده مرجع اصلی پخش این برنامه است. ابتدا یک باکس از ساعت 9 تا 12 داریم و بعدازظهر هم در چند پارت 40 دقیقه‌ای، نیم ساعتی و 20 دقیقه ای از شبکه افق پخش داشتیم و ارتباط هایی هم با شبکه قرآن، شبکه دو، شبکه پنج، شبکه سه و... برقرار می‌کنیم. البته این برنامه به پوشش کامل شبکه افق منتهی شد. 

پیوند رسانه‌ای با یک حرکت عظیم

هاشمی ادامه می‌دهد: برای هر خبری که در کمیته های 18گانه صحبت می‌شود یک پیوند می سازیم؛ مثلا خبر آمد که ستاد جمعیت هلال احمر برای گرمای هوا و برای تشنگی و کمبود آب طرحی داده و مجموعه هایی رفتند تا این طرح را تامین کنند. وقتی این خبر را شنیدیم از هلال احمر دعوت کردیم تا در گفت‌وگو با ما بگوید موضوع و راهکار چیست. همانطورکه بیان شد برایش یک پیوند رسانه‌ای می‌سازیم. 

این تهیه‌کننده درباره اختصاص کامل زمان شبکه افق به موضوع زائران اربعینی امام حسین (ع) توضیح می‌دهد: تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شده است. شبکه افق نظیر رادیو اربعین که تمام وقتش را در ایام اربعین به این موضوع اختصاص داده در یک هفته منتهی به این مناسبت تمام وقتش را برای اربعین و اطلاع‌رسانی در مورد مسیر زائران می‌گذارد. تعدادی از استودیوها هم در نجف و کربلا هستند که آنها هم این رویداد را پوشش می‌دهند. 

قصدمان اطلاع‌رسانی است

معمولا وقتی اجراهای برنامه هایی که مذهبی هستند را نگاه می کنیم حال و هوای مشابهی دارد. از علیرضا عینالو، مجری این برنامه در مورد ایجاد تفاوت در اجرای این برنامه می‌پرسیم. وی به جام‌جم پاسخ می‌دهد: برنامه در مسیر حسین  از طرف ستاد مرکزی اربعین و با قصد اطلاع رسانی پخش می‌شود. اطلاع رسانی هم دو بخش دارد؛ خبرها و اطلاعیه هایی که خود ستاد مرکزی اربعین می دهد که یک کمیته 18گانه اند و از 18 نهاد مرتبط و دست اندرکار اطلاعیه صادر می کنند. این ستاد دستور شخص رئیس جمهور بوده و وزیر کشور برنظارت دارد. برای تجمیع اطلاع رسانی این ستاد را تشکیل دادند و خبررسانی می کنند. استودیو ما در بخش های مختلف، شبکه های گوناگون و ساعات مختلف ارتباطاتی می گیرد تا این اطلاعیه ها را به سمع و نظر بینندگان برساند. متولی امر شبکه افق است چون مأموریت رسانه‌ایش امسال در اربعین تعریف شده است. 

وی ادامه می‌دهد: بخش دوم اخباری است که در خبرگزاری های مطمئن و رسمی اعلام می شود و وقتی از صحت و سقم این اخبار باخبر می شویم اطلاع می دهیم. کار دیگری که برنامه در مسیر حسین در ستاد مرکزی اربعین انجام می دهد این است که نماینده این کمیته ها را به برنامه دعوت می کند تا آنها وضعیت موارد مختلف و آخرین خبرها را بیان می کنند. همچنین یک سری مطالبه را مطرح می‌کنیم. شماره پیامکی 100085 را اعلام کردیم تا اگر کسی در داخل یا خارج به معضلی برخورد آن را پیامک کند. ما آن را مطرح می کنیم؛ مسئولش را پیدا و پیگیری می کنیم. برای مثال نماینده همراه اول می آید و می گوید این امکانات را در نظر گرفتیم و این تسهیلات را می دهیم. زائران می توانند رایگان تماس بگیرند، بسته های اقتصادی تهیه کنند. اگر در جایی آنتن نبود با نماینده همراه اول مطرح می کنیم. در بحث ارز مسافرتی با نماینده بانک مرکزی صحبت کردیم و مشکلات را گفتیم و البته پیگیر حل مشکلات هم هستیم.

وی درباره اجرا ادامه می‌دهد: بر اساس رسالتی که داریم در اینجا اجرا قدری از احساس فاصله می گیرد. ما در اینجا بیشتر سعی می کنیم با صراحت همراه و همقدم زوار باشیم تا بتوانیم مسائلشان را پیگیری کنیم. نکاتی را به آنها بگوییم؛ اطلاعات مرزی بدهیم تا سفرشان تسهییل شود و تلاشمان این است که تا برگشت همراهشان باشیم. 

عینالو بیان می‌کند: در فواصل مختلف با شبکه های دیگر ارتباط داریم. سردبیر دقیقه به دقیقه اطلاعات را رصد می کند و اطلاعات به حدی که می رسد، بچه های هماهنگی آنتن را می‌گیرند تا اطلاعات دست اول بهمخاطبان برسد. 

پویش‌هایی هم تعریف شده است که این مجری درباره آنها توضیح می‌دهد: پویش هیئتنا حسین در قالب عکس، دلنوشته، فیلم و... برای دهه هشتادی ها است. پویش دیگری که پشتیبانی می کنیم جایزه جهانی اربعین است که از زوایای علمی، فرهنگی، هنری و ادبی به آن پرداخته می شود. امسال دومین سال برگزاری آن است. مخاطبان آثار مختلف را ارسال می کنند و تا هفتم بهمن ماه جوایز و برنده هایش مشخص می گردد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها