به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، آیتالله محمدرضا ناصری در دیدار وزیر علوم، استاندار و جمعی از مسئولان و نمایندگان یزد با وی اظهار داشت: در قرآن کریم، زمانی که فرعون و فرعونیها را معرفی میکند آنها را با سه شاخصه همراه میداند.
وی با بیان اینکه روحیه مستکبری، تفرقه اندازی و از بین بردن فرزندانشان سه شاخصه فرعونیان است، گفت: الان هم استکبار جهانی این سه شاخصه را به خوبی دارد و در این مسیر حرکت میکند.
امام جمعه یزد گفت: در مقابل خداوند حضرت موسی(ع) را هم با چهار حالت معرفی میکند که در این معرفی ابتدا خداوند خودش را به موسی(ع) معرفی میکند و این موضوع نشان میدهد که خداشناسی در وجود انسان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
ناصری یزدی بیان کرد: دومین موضوعی که خداوند پس از توحید و خداشناسی به موسی بیان می کند این است که باید بنده شده و پس از فراغت از خودش به خدا متصل شود و در مرحله بعد نماز را به پا دارد تا به صورت دائم با خدا در ارتباط باشد و همیشه خداوند را در ذهن و وجود خود داشته باشد.
نماینده ولی فقیه در استان یزد تصریح کرد: آن چیزی که خدا ما را نسبت به مستکبرین هشدار میدهد موضوعی است که باید به آن توجه داشته باشیم اما در مقابل باید بدانیم که ویژگیهایی که خداوند برای مومنان بیان میکند هم باید در وجود ما نهادینه شود.
وی تصریح کرد: در این مسیر ما باید از توحید شروع کنیم و پس از آن هم معاد، ارتباط با خدا و قرب الهی باید در تمام اقدامات و فعالیتهای ما وجود داشته باشد و در تربیت جامعه هم به آن توجه کنیم.
امام جمعه یزد با بیان اینکه استکبار جهانی از بالغ بر 100 سال پیش آموزش ایران را به گونهای پایهریزی کرد که نتوانیم به سمت پیشرفت حرکت کنیم، گفت: سه موضوع اساسی تدین، تفکر و تعقل را استکبار از سیستم آموزشی ما گرفت چرا که به درستی فهمیده بود که با نداشتن این سه ویژگی، جوانان ما نمیتوانند راه خود را پیدا کنند.
ناصری با تاکید بر اینکه پس از انقلاب اسلامی ایران بخشی از این مسیر اصلاح شد اما همچنان سیستم آموزشی ایران نیاز به تحول اساسی و جدی دارد گفت: اگر ما بخواهیم ملتی قوامدار، ایستاده و مستحکم داشته باشیم باید هویتشناسی را در جامعه تقویت کنیم و در این مسیر تدین عامل اصلی به حساب میآید.
نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: تفکر دومین موضوعی است که از کودکان ما در سیستم آموزشی گرفته شده به گونه ای که فرزندان ما در مدارس 12 سال درس میخوانند اما در این سالها 12 ساعت هم فکر نمیکنند و صرفا تمام سیستم آموزشی ما بر پایه «بخوان، حفظ کن، نمره بگیر» بنا نهاده شده است.
وی با بیان اینکه آینده کشور ما هم بر پایه همین سیستم آموزشی تعریف میشود، گفت: وقتی که دانشآموز و دانشجو در سیستم آموزشی تفکر و تعقل نداشته باشد نمیتواند خوب و بد را از هم تشخیص دهد و راهکاری برای رفع مشکلات پیدا کند و بدون تدین هم هیچ ارزشی برای جامعه پیدا نمیکند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان یزد با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر سیستم آموزشی ایران بعضاً به جوانان ما «ما نمیتوانیم» را تلقین میکند، گفت: این در حالی است که امام خمینی(ره) به صورت جدی تاکید داشتند که ما در هر کاری می توانیم پیشرفت داشته باشیم ولی باید این تلقین ما نمیتوانیم که به صورت پنهان در سیستم آموزشی ما وجود دارد را حذف کنیم.
ناصری با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی(ره) بعضی مواقع حتی چند ماه برای یک موضوع فکر میکردند و بعد اقدام به نتیجهگیری و تصمیم منجر میشد، گفت: این تفکر چند ماهه سبب میشد که امام بهترین تصمیم را بگیرد و هیچ کسی نتواند حتی کوچکترین ایرادی از امام بگیرد.
نماینده ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: در دورانی که امام خمینی(ره) در پاریس حضور داشتند خبرنگاران زیادی با ایشان مصاحبههای متعددی در ارتباط با رویکرد انقلاب میگرفتند و در طول سالهای پس از انقلاب هم حتی یک مورد از مواردی که از حضرت امام در مصاحبههای خود مطرح میکردند تغییر نمیکرد و این موضوع نشان میدهد که تفکر عمیق و دقیق چقدر در جلوگیری از اشتباه و انحرافات راه دارد.
وی تشخیص دوست و دشمن، خوب و بد، درست و نادرست و مواردی از این قبیل را به وسیله تعقل دانست و افزود: این ویژگی هم در سیستم آموزشی ما در حال حاضر وجود ندارد و نبود آن به شدت برای کشور مشکلساز است.
امام جمعه یزد خواستار ایجاد برنامه ریزی دقیق در وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش برای نهادینه شدن و ورود این سه ویژگی بسیار مهم در سیستم آموزشی کشور شد و گفت: اگر این تحول در سیستم آموزشی کشور به وجود آید قطعا دیگر با مشکلی روبرو نخواهیم بود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد