در نسخه آینده اندروید۱۴، روش جدیدتری برای مراقبت از شنوایی شما وجود خواهد داشت. این ویژگی قابلیتی دارد که اگر صدای هدفن شما خیلی بلند باشد به شما هشدار می‌دهد.
کد خبر: ۱۴۲۰۸۷۵

ویژگی جدید حفاظت از شنوایی در اندروید۱۴

هنگامی که با هدفن‌های سیمی یا هدفن‌های مورد علاقه خود به موسیقی گوش می‌دهید، ممکن است بخواهید صدا را بسیار بلند کنید تا بتوانید از موسیقی لذت ببرید.اگر برای مدت طولانی به موسیقی بسیار بلند گوش دهید، شنوایی تان آسیب می‌بیند. به‌همین دلیل، کارشناسان پیشنهاد می‌دهند که شما برای مدت زمان طولانی به صداهای بسیار بلند گوش ندهید. در دستگاه‌های اندروید، یک ویژگی ایمنی وجود دارد که به شما اعلام می‌کند که در حال افزایش صدای موسیقی هستید. با این حال، گاهی اوقات افراد ممکن است این هشدار را نادیده بگیرند. حال قرار است یک ویژگی محافظتی جدید را در اندروید۱۴ شاهد باشیم. برای کسانی که نمی‌دانند، تلفن‌های اندرویدی در اتحادیه اروپا وقتی هدفن را وصل می‌کنید و سعی می‌کنید صدا را بلندتر از ۸۵دسیبل کنید، پیامی را نشان می‌دهند. می‌توانید پیام را رد کنید و صدا را کمی بلندتر کنید، اما پس از ۲۰ساعت گوش دادن به موسیقی، پیام باز می‌گردد. این به شما یادآوری می‌کند که صدای بلند می‌تواند به شنوایی شما آسیب برساند.

هشدار صدای بلند اندروید ۱۴ مطابق با مقررات اتحادیه اروپاست

CENELEC، سازمان اروپایی مسئول تعیین قوانین ایمنی برای دستگاه‌های الکترونیکی، استاندارد ایمنی (IEC ۶۲۳۶۸-۱) را برای دستگاه‌های صوتی و تصویری عرضه شده در اتحادیه اروپا انتخاب کرده است. هشدار صدای ایمن در تلفن‌های اندروید با این استاندارد هماهنگی دارد. استاندارد در طول سال‌ها چندین بار تغییر کرده است و آخرین تغییر در ابتدای امسال انجام شد. بنابراین، گوگل می‌خواهد از انطباق با آخرین توصیه‌‌ها اطمینان حاصل کند. گوگل یک ویژگی ایمنی جدید را در اندروید ۱۴ قرار‌می‌دهد. این ویژگی به شما اطلاع می‌دهد که آیا برای مدت طولانی به موسیقی با صدای بلند گوش می‌دهید یا خیر. در جریان رویداد Google I/O ۲۰۲۳، گوگل ویژگی «هشدار صدای بلند هدفن» را معرفی کرد. این ویژگی در جلسه‌ای درباره آخرین امکانات دسترسی به اندروید مورد بحث قرار گرفت. به گفته گوگل، هنگامی که این ویژگی را در اندروید ۱۴ روشن می‌کنید، گوشی به شما اطلاع می‌دهد که آیا مدت زیادی است که از طریق هدفن خود به موسیقی با صدای بلند گوش می‌دهید یا خیر. در آن زمان، گوگل جزئیات زیادی ارائه نداد، اما از زمانی که ماه‌ها قبل از این ویژگی شنیدیم، نگاهی به آن داشته‌ایم. اکنون با آخرین نسخه کد منبع گوگل، بهتر می‌توانیم درکی دقیق‌تر از نحوه کار این ویژگی داشته باشم.

هشدار صدای بلند هدفن اندروید ۱۴، چگونه کار می‌کند؟

آخرین اطلاعات از انتشار کد منبع SDK ۳۴ به دست آمده است. ما ساختار داخلی ویژگی هشدار صدای بلند هدفن گوگل را کشف کردیم. به جای استفاده از یک سطح صدای ثابت، این ویژگی از چیزی به نام computed sound doses (CSDs) استفاده می‌کند. اندروید به فرکانس‌های مختلف صدا نگاه می‌کند تا بفهمد صدا چقدر بلند و احتمالا آسیب‌زاست. این تحلیل همچنین در نظر می‌گیرد که حجم چقدر تغییر کرده است و این مورد به مدت زمان بررسی می‌شود تا ببیند چقدر در معرض صدای بلند در طول یک دوره هفت روزه قرار گرفته‌اید. در اندروید ۱۴، هنگامی که computed sound doses (CSDs) به سطوح خاصی می‌رسند، هشدارهای مختلفی فعال می‌شوند. هشدارهایی برای لحظه‌ای از انتقال صدای بلند و همچنین زمانی که CSD برابر با یک برابر (۱X) یا پنج برابر (۵X) حد ایمن هفتگی برای استفاده از هدفن می‌شود، وجود دارد. راه‌های دقیقی که هشدارها در اندروید نمایش داده می‌شوند، در سندی به نام «اقدامات ایمنی در برابر منابع انرژی صوتی» در استاندارد IEC ۶۲۳۶۸ توضیح داده شده است. این سند معمولا هزینه‌های زیادی برای دریافت دارد، اما من توانستم یک منبعی را پیدا کنم تا به آن دسترسی داشته باشم. برای ارزیابی اثربخشی هشدارها در اندروید ۱۴، یک آزمایش عملی انجام دادیم. یک ویدئو یوتیوب با صدای بسیار بلند پخش کردیم .این به ما کمک کرد تا ببینم هشدارهای واقعی روی دستگاه اندروید چگونه نمایش داده می‌شوند.
وقتی CSD برابر با ۱X, ۲X, ۳X, ۴Xمی‌شود، اندروید یک اعلان نمایش می‌دهد که می‌گوید «صدای بلندتر به سطح ایمن تنظیم شد. حجم هدفن برای مدت زمان بیشتری از معیار توصیه شده بالا بوده است.» وقتی CSD به ۵X می‌رسد، اعلان می‌گوید «صدای بلندتر به سطح ایمن تنظیم شد. حجم هدفن به حد ایمن برای این هفته فراتر رفته است.» در مورد اعلان «انتقال لحظه‌ای»، آن می‌گوید «صدای بلند شناسایی شد. حجم هدفن بالاتر از معیار توصیه شده بوده است که ممکن است باعث آسیب به شنوایی شما شود.»
درواقع، گوگل این ویژگی را در اندروید۱۴ اضافه کرده است تا با مقررات اتحادیه اروپا سازگار باشد. بنابراین، این ویژگی وابسته به دستگاه خاصی نیست، بلکه بر اساس منطقه‌ای است که کاربر در آن زندگی می‌کند. این ویژگی به صورت پیش‌فرض غیرفعال است تا به کاربران اجازه دهد آن را به دلخواه فعال کنند.

newsQrCode

نیازمندی ها