فارس: کارشناسان موسسه بررسی و مطالعات امور مهم بین المللی اعلام کردند: استفاده ایران از قدرت نرم (soft power) ثابت کرده است که روش ایران اثر گذاری های بیشتری داشته است.
کد خبر: ۱۴۱۹۰۰

موسسه بررسی و مطالعات امور مهم بین المللی موسوم به چتم هاوس در گزارشی تحلیلی و تحقیقاتی از موقعیت منطقه ای ایران نوشت: موقعیت منطقه ای ایران کلید اصلی قدرتش است.
در این گزارش تحلیلی آمده است: جنگ علیه تروریسم، طالبان و صدام دو رقیب از بزرگترین رقبای منطقه ای ایران را از میان برداشت و نفوذ منطقه ای ایران را تقویت کرد.
موفق نبودن اسرائیل در شکست حزب الله ، موضع ایران را به عنوان نقطه مرکزی منطقه در مقابل سیاست تحت رهبری امریکا استحکام بخشید و چنانچه ایران به طور جدی تهدید شود ، این پتانسیل را دارد که آشفتگی کنونی منطقه را بیشتر برانگیزد.
این گزارش افزود البته باید این نکته را در نظر داشت که وقوع یک حمله نظامی از سوی امریکا ، برای ایران ، برای منطقه خلیج فارس و ماورای آن تخریب کننده و مخرب خواهد بود.
این گزارش تحلیلی همچنین افزود: نفوذ ایران در عراق سیاست امریکا را به کنار زده است و جایگزین آن شده است و در ارتباط با ایفاگری نقش اصلی در تقاطع راه بین خاورمیانه و آسیا ، نفوذ ایران به طور روبه افزونی با سیاست امریکا در رقابت است.
نقش ایران در مناطق جنگ زده ای مانند افغانستان و جنوب لبنان به طور فزاینده ای افزایش پیدا کرده است و همچنین شکست امریکا و متحدانش در درک سطح و میزان موضع و روابط منطقه ای ایران، به نقش ایران در این باره کمک بسیاری کرده است.
در واقع امریکا و متحدانش متوجه این موضوع نیستند که موضع و روابط منطقه ای ایران عامل پویایی است که کلید اصلی درک چگونگی اعتماد به نفس جدید ایجاد شده در ایران و همچنین خصومت ایران با غرب به شمار می رود.
به علت وجود این مسائل است که دستور کار در نظر گرفته شده از سوی امریکا برای مقابله با ایران بشدت در مقابل آسودگی مطمئنی که ایران همراه با آن در منطقه نشسته است، قرار گرفته است و در نتیجه همین امر است که این دستور کار آنچنان که امریکا در نظر دارد پاسخگو نیست.
این گزارش تحلیلی همچنین در ارتباط با مسئله خصومت با امریکا افزود: در حالی که این امکان وجود دارد که در ارتباط با قدرت موسوم به قدرت سخت (hard power)، برتری در دست امریکا باشد اما استفاده ایران از قدرت نرم (soft power ) ثابت کرده است که روش ایران اثر گذاری های بیشتری داشته است.
دولت بوش توانایی کمی را در استفاده از علم سیاست و فرهنگ برای پیگیری منافع استراتژیکش نشان داده است، در حالی که دانش و آگاهی ایران از منطقه ، تسلطش به زبان های مختلف منطقه و فرهنگ منطقه و همچنین روابط تاریخی قوی و مهارت های سازماندهی و گردانندگی های ایران همگی موجب شده اند تا ایران امتیاز برتری بر غرب را در این باره بدست آورد.
در این گزارش تحلیلی همچنین آورده شده است که کارشناسان با نگاهی محتاطانه به روابط ایران و اسرائیل معتقدند یکی از سناریوهایی را که می توان برای آینده روابط بین ایران و اسرائیل در نظر گرفت این است که چنانچه ایران قدرت هسته ای بدست آورد در آن موقع است که از میان ایران و اسرائیل،یکی پدید آورنده بحران هسته ای از نوع جنگ سرد خواهد شد.
دکتر کلر اسپنسر رئیس بخش برنامه های خاورمیانه در موسسه چتم هاوس معتقد است که روابط دارای جزئیات ایران با دیگر کشورهای منطقه و همچنین روابط ایران با شماری از کشورهای زیر مجموعه کشورهای منطقه همگی موجب شده اند تا ایران در یک موقعیت بسیار انعطاف پذیری قرار گیرد و بتواند از منافعش دفاع کند.
دکتر علی انصاری از کارشناسان بخش خاورمیانه در موسسه چتم هاوس بر این باور است که سیاست غرب در ارتباط با خاورمیانه حاکی از فقدان مطلقی از ایده ها و تصورات جدید و نو است.
وی معتقد است در بین دو مسئله غفلت و اقدام نظامی، دنیایی از فرصت ها وجود دارد که هنوز به طور کامل کشف و جستجو نشده اند.
همچنین ندیم شهادی از دیگر کارشناسان بخش خاورمیانه در موسسه چتم هاوس معتقد است در حالی که آمریکا در منطقه سرگرم بازی پوکر است، ایران مشغول بازی شطرنج است و ایران بازی طولانی تر و هوشمندانه تری را در پیش گرفته است و ایران در مقایسه با امریکا، در تصاحب قلب ها و اذهان موفق تر عمل کرده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها