گفت‌وگوی «جام‌جم» با کارگردان مسابقه شبکه آی‌ فیلم؛

این رقابت «برد - برد» است

تا به‌حال در مسابقه‌ای شرکت کرده‌اید که برد - برد باشد؟ می‌پرسید یعنی چه؟ این تعبیر در مسابقه «برد برد» به این معنی است که مخاطبان داخل منزل هم می‌توانند در مسابقه شرکت ‌کنند و در رقابت با شرکت‌کننده‌های حاضر در سالن امید به برنده‌شدن داشته باشند.
کد خبر: ۱۴۱۸۰۶۱
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه

درواقع برد برد به گونه‌ای طراحی شده که هم شرکت‌کنندگان داخل استودیو و هم طراح سؤال‌ها که همان مخاطبان در منزل هستند نیز سهمی از جوایز مسابقه خواهند داشت.

طی فراخوانی که پیشتر از شبکه آی‌فیلم اعلام شد مخاطبان برای طراحی سؤال‌های برد برد می‌توانند بدون هیچ‌گونه محدودیتی و به هر تعداد که تمایل دارند برای برنامه سؤال طرح کنند.

تمامی این سؤال‌ها پس از بررسی توسط سازندگان برنامه به سه دسته آسان، متوسط و دشوار تقسیم می‌شود و در قسمت‌های مختلف مسابقه از شرکت‌کنندگان پرسیده خواهد شد.

در صورتی‌که شرکت‌کننده‌ای موفق نشود پاسخ درست هر سؤال را ارائه دهد، نیمی از جایزه سؤال به طراح آن اهدا می‌شود. برای دریافت جزئیات بیشتر از این مسابقه که شما هم امکان شرکت در آن را داشتید با مسعود عسگری، کارگردان برنامه گفت‌‌وگو کردیم. 

«برد برد» به تهیه‌کنندگی محسن کرمی به سفارش گروه هنری شبکه آی‌فیلم تولید شده و زمان پخش این مسابقه روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۰ و بازپخش روز بعد ساعت۱۲ است. تعداد مسابقاتی که در این سال‌ها راهی آنتن شد کم نیست.

از مسعود عسگری، کارگردان «برد برد» می‌پرسیم این برنامه چه تفاوتی با دیگر نمونه‌های مشابه دارد که به جام‌جم می‌گوید: آنچه این مسابقه را از سایر مسابقات متمایز می‌کند این است که تا جایی که ممکن است مشارکت مردمی و مشارکت مخاطبان تلویزیون را به همراه داریم تا آنها هم در فضای مسابقه حضور فعال داشته باشند. به همین جهت سایتی طراحی و توضیحات کامل در سایت گذاشته شد. همزمان تبلیغات در شبکه آی‌فیلم هم روی آنتن رفت. مخاطبان ما می‌توانستند از گزینه‌های حضوری، غیرحضوری یا هردو برای شرکت در مسابقه استفاده کنند. گزینه حضوری که مشخص بود باید از قبل اینجا می‌آمدند، تست می‌دادند تا سطح اطلاعات عمومی‌شان سنجیده شود؛ بعد برای شرکت در مسابقه انتخاب می‌شدند. کسانی هم که در منزل بودند به صورت غیرحضوری سؤالاتی در کلیه حوزه‌های اطلاعات عمومی طراحی می‌کردند. عسگری ادامه می‌دهد: هدف این برنامه افزایش اطلاعات عمومی مخاطبان است. هر کسی در اپلیکیشن گزینه غیرحضوری را انتخاب می‌کرد سؤال خود را می‌فرستاد. محدودیتی در تعداد ارسال سؤالات وجود نداشت که باعث شد خیلی‌ها خانوادگی در مسابقه شرکت کنند. همین جذابیت برنامه را بیشتر کرده، چون مسابقه به داخل خانواده‌ها رفته است. 
   
رقابت با مخاطبان 

همان طورکه اشاره شد در این برنامه مخاطبان هم می‌توانند نقش داشته باشند و حتی جایزه ببرند. کارگردان مسابقه در این باره عنوان می‌کند: در هر برنامه چهار شرکت‌کننده داریم و هر کدام از شرکت‌کنندگان ما ۱۵ حریف یا رقیب در منزل دارند که منتظرند شرکت‌کننده سؤالات‌شان را جواب ندهد. در هر قسمتی که شرکت‌کننده سؤال را جواب ندهد، حذف می‌شود و نصف جایزه آن پرسش به کسی که سؤال را طراحی کرده است می‌رسد. عسگری می‌افزاید: بخش‌های مختلفی داریم که بر مبنای آن سؤالات‌مان را به سه دسته آسان، متوسط و سخت دسته‌بندی کردیم. پنج سؤال اول آسان‌تر است و پنج سؤال دوم مقداری سخت‌تر و پنج‌تای سوم برای کسانی مناسب است که اطلاعات بیشتری دارند. اگر شرکت‌کننده تا مرحله اول پیش برود پنج میلیون برنده می‌شود. اگر بخواهد ادامه دهد، ۲.۵میلیون برایش ذخیره می‌شود و می‌تواند تا سؤال۱۰ جلو بروند که مرحله ۲۰میلیونی است. اگر باز ادامه دهد اما تا قبل از سؤال۱۵ ببازد نصف هدیه یعنی ۱۰میلیون برنده می‌شود و ۲۰میلیون به مخاطبی که در منزل است می‌رسد. اگر تا سؤال۱۵ به درستی پاسخ دهد ۵۰میلیون برنده می‌شود. اگر نتوانست سؤال۱۵ را جواب دهد نصف مبلغ یعنی ۲۵میلیون به مخاطبی که سؤال را طرح کرده است، می‌رسد. 
 
ترویج فرهنگ کتابخوانی 
به گفته کارگردان برد برد این مسابقه ترویج فرهنگ کتابخوانی را هم در نظر دارد. وی می‌گوید: علاوه بر افزایش اطلاعات عمومی مخاطبان سعی کردیم شیوه اجرا به گونه‌ای باشد که بحث کتاب و کتابخوانی را هم در مسابقه برجسته کنیم. بنابراین قبل از این‌که هر شرکت‌کننده وارد سالن مسابقه شود، با او گپ و گفتی راجع به این‌که چقدر مطالعه دارد، چه کتاب‌هایی را مطالعه کرده و چه کتابی را معرفی می‌کند، داریم و بعد وارد مسابقه می‌شود. چه ببرد و چه ببازد از ما یک کتاب هدیه می‌گیرد تا بتوانیم بر بحث گسترش فرهنگ کتابخوانی مانور دهیم. پس از این‌که از برنامه خارج می‌شود هم با او گفت‌وگو داریم و اگر اطلاعاتش کم بوده و زود حذف شده است به این اشاره می‌کنیم که اگر کتاب می‌خوانده چقدر این اطلاعات می‌توانسته کمکش کند. عسگری درباره محدوده سنی شرکت‌کنندگان هم توضیح می‌دهد: معمولا شرکت‌کنندگان بالای ۱۷سال هستند تا وسعت اطلاعات عمومی‌شان بیشتر باشد. مگر این‌که در تست‌های ما نشان دهند با سن کمتر هم می‌توانند به سؤالات‌مان پاسخ دهند.

این کارگردان به هویت ایرانی در طراحی برنامه اشاره و بیان می‌کند: برای طراحی صحنه و دکور از المان‌های کاملا ایرانی مثل جام ریتون و... استفاده کردیم و برای اولین بار از المان‌های تاریخی تخت‌جمشید و آنچه مربوط به فرهنگ بومی و ملی ماست، بهره بردیم. همچنین از نورپردازی‌ها و موسیقی متفاوت استفاده کردیم که همراه با هیجان شرکت‌کنندگان در مراحل مختلف است تا فضای جذابی را برای مخاطبان فراهم کنیم.  مجری این برنامه امیر الهامی است. البته پیش از این نام رضا توکلی در خبرها به عنوان مجری ذکر شده بود. عسگری در این باره تصریح می‌کند: رضا توکلی ابتدا قرار بود تیزر برنامه را بخواند. زمانی که آمد به این فکر افتادیم به عنوان مجری هم در مسابقه حضور داشته باشد تا فضا مفرح‌تر شود اما به خاطر این‌که دو قرارداد سریال داشت هر چقدر تلاش کردیم نتوانستیم در جایگاه اجرا با جناب توکلی همراه شویم.  

وی می‌افزاید: البته در ویژه‌برنامه عید غدیرخم، ایشان کنار بازیگران دیگر به عنوان شرکت‌کننده به برنامه دعوت شدند. با توجه به بازخوردهای مثبت این اتفاق و این‌که آی‌ فیلم شبکه فیلم و سریال است، مقرر شد در اعیاد و روزهای ویژه از هنرمندان سینما، تلویزیون و تئاتر برای شرکت در برنامه دعوت کنیم. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها