در بخش سخنی با خوانندگان درباره گزارش عملکرد ۱۴۰۱ گروه اسنپ آمده است: «این گزارش روایت یک سال تلاش برای پاسخگویی به تقاضای کاربران و انعکاسی از تعهد ما به شفافیت در انتشار دادهها در اکوسیستم استارتاپی ایران است. به این امید که تکمیلکننده بخشی از تصویر پازل اکوسیستم فناوری ایران باشد و مبنای تحلیلهای خُرد و کلان کارشناسان این حوزه قرار بگیرد؛ پازلی از جایگاه اسنپ در اقتصاد دیجیتال و بازارهای مختلف تا الگوی مصرف بیش از ۶۰ میلیون کاربر سوپراپ در ۲۷۸ شهر بزرگ و کوچک.»
گزارش کامل گروه اسنپ در سال ۱۴۰۱ را میتونید از این لینک مطالعه کنید.
گزارش سال ۱۴۰۱ گروه اسنپ با بخش منابع انسانی شروع میشود. خانواده اسنپ در پاییز ۱۴۰۱، رضا فیضآزاد، یکی از همکاران مجموعه، را در حادثهای به غایت تلخ از دست داد. هرچند این شرکت سال دشواری را در حوزه منابع انسانی پشت سر گذاشت، اما سعی کرد با انجام اقداماتی نام و یاد همکار از دست رفته را زنده نگه دارد.
اسنپ متعهد شد که خانواده رضا فیضآزاد را تا همیشه از اعضای خانواده خود بداند و از آنها حمایت مادی و معنوی کند. همچنین برای روشنماندن نام و یاد رضا که از عاشقان کتاب و کتابخوانی بود، با کمک اسنپیها، کتابهای مورد علاقه او به صورت کتاب صوتی درآمد و به دست همکارانش رسید. به نام و به یاد این همکار که عاشق آموزش و کودکان بود؛ اسنپ در حال ساخت مدرسهای در شهر خوی است. همچنین در این مسیر، محل ساختمان مرکزی اسنپ تغییر کرد و بیشینه کردن ملاحظات و اقدامات ایمنی و ایجاد واحد HSE در اولویت کار منابع انسانی قرار گرفت.
در این سال سخت تعداد کل کارمندان شرکتهای زیرمجموعه گروه اسنپ به ۶ هزار و ۵۶۱ نفر رسید که نسبت به سال گذشته ۱۴درصد رشد کرده است.
ایاد القصار، همبنیانگذار آلمانی گروه اسنپ، درباره محصولی که این سالها توسعه دادهاند، میگوید: «امــروز گروه اســنپ، بزرگترین ســوپراپ خاورمیانه اســت و خانواده ۶ هزار و ۵۶۱ نفری گروه اسنپ دست به دست هم دادند و با همراهی میلیونها راننده، موتورسوار، پزشک، هتلدار، فروشنده، صاحب رستوران، سوپرمارکت و داروخانه تلاش کردند تا در هر شرایطی بهترین خدمات آنلاین ممکن را به مردم ایران ارائه دهند. سوپراپ اسنپ پس از گذشت چهار سال، به یک اکوسیستم کوچکتر در دل اکوسیستم فناوری ایران تبدیل شده است. در سال ۱۴۰۱، سوپراپ اسنپ ۶۲ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۹۷۱ کاربر داشته که ۱۹.۶درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده است. این کاربران ۴ میلیارد و ۲۳۱ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۸۸۳ مرتبه سوپراپلیکیشن اسنپ را در سال گذشته باز کردهاند.»
همانطور که میتوان حدس زد سرویسهای خودرو، غذا، سوپرمارکت و پزشک و مشاور پرکاربردترین خدمات در سوپراپ اسنپ بودند.
محمود فوز، دیگر همبنیانگذار آلمانی گروه اسنپ، با تاکید بر اینکه سرویس تاکسی اسنپ به بخش جداییناپذیر سیستم حملونقل در ایران تبدیل شده، میگوید: «اسنپ پس از ۹ سال فعالیت، به پشتوانه اعتماد و همراهی کاربرانش در ۲۷۸ شهر فعال است و همچنان بیش از ۹۰درصد از سهم بازار تاکسیهای اینترنتی را در اختیار دارد. اسنپ در ۱۵ اسفند ۱۴۰۱، رکورد روزانه ۴ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۵۱۲ سفر و رکورد ماهانه ۱۰۵ میلیون و ۵۷۳ هزار و ۷۳۸ سفر را در بهمن ماه ثبت کرد. همچنین در مجموع یک میلیارد و ۹۵ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۳۵۰ سفر اسنپی در ۱۴۰۱ انجام شد.»
در سال ۱۴۰۱، اسنپ بیش از ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار کاربر راننده داشت که ۹۷ درصد آنها مرد و ۳ درصد زن بودند.
همچنین از ابتدای فعالیت اسنپ تا پایان سال ۱۴۰۱، بیش از ۳ میلیارد و ۵۴۴ سفر در اسنپ انجام شده است.
محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، با اشاره به لزوم شفافیت در ارائه داده میگوید: «ما از ابتدای فعالیت اسنپ، متفاوت از دیگر بازیگران این حوزه، تعداد سفرهای روزانه خود را شفاف ارائه کردهایم. با در اختیار داشتن تعداد سفرها و میانگین قیمت در تاکسیهای اینترنتی -که تقریبا یکسان است- میتوان به سهم بازار بازیگران این حوزه رسید. هرچند به دلیل غیر بورسی بودن اسنپ، اطلاعات مالی خود را بهصورت عمومی اعلام نکردهایم، ولی همانطور که اشاره شد با در اختیار داشتن تعداد سفر و میانگین قیمت به درآمد شرکتها نیز میتوان رسید. از سوی دیگر میزان پیمایش کاربران راننده برای دریافت یارانه سوختی آنها در اختیار وزارت نفت قرار میگیرد و این اطلاعات میتواند به عنوان مرجعی در این زمینه مورد استناد قرار بگیرد. همچنین اسنپ جزئیات بیشتری از درآمد خود را در اختیار سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از ارگانهای زیرمجموعه وزارت صمت قرار داده است.»
مدیرعامل اسنپ همچنین درباره اطلاعات مالی این شرکت میگوید: «اطلاعات مالی هر بازیگر مبنای مهمی برای محاسبه سهم از ارزش بازار (Market Value) است و دادههای غیرمالی بهویژه تعداد سفر مبنای محاسبه سهم بازار (Market Share) را مشخص میکند. در واقع اطلاعات مالی تکمیلکننده اطلاعات غیرمالی برای محاسبه سهم بازار است.»
در سال ۱۴۰۱، بیش از ۵۶ میلیون سفر در ناوگان اسنپباکس انجام شد که شامل ارسال بیش از ۵۵ میلیون بسته در کشور است. رشد رکورد سالانه سفرهای سرویس باکس نسبت به سال قبل ۲۶درصد بود و رکورد روزانه سفر در اسنپباکس در ۲۱ اسفند با ۳۳۳ هزار سفر در یک روز شکسته شد.
اسنپفود با ۵ میلیون کاربر در سال گذشته، سرویسهای لبنیات، پتشاپ، عطاری، داروخانه و گل را به خدمات خود اضافه کرد. محبوبترین سرویس اسنپفود نانوایی با ۴.۴ امتیاز بود و در مجموع ناوگان اسنپفود ۶۳ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۳۹۰ کیلومتر را در سال گذشته برای رساندن خدمات به کاربران خود طی کرد.
سال ۱۴۰۱، برای سوپرمارکت اسنپ با دو بخش «تحویل فوری» برای خرید از سوپرمارکتهای محلی و زنجیرهای و همچنین «تخفیف بیشتر» برای خرید از فروشگاههای هایپر، پر از رشد و پیشرفت بود. سال گذشته، ۱۵۱ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۸۸۴ کالا در سوپرمارکت اسنپ فروخته شد. علاوه بر این، تامینکنندگان سوپرمارکت ۴۲ درصد و کاربران این سرویس ۵۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشتند.
سرویس اعتباری اسنپپی در حال حاضر به دو شکل در اختیار کاربران قرار میگیرد: سرویس اعتبار ماهانه و سرویس اعتبار اقساطی. با استفاده از اعتبار ماهانه کاربران میتوانند از محصولات و خدمات مختلف گروه اسنپ از جمله درخواست خودرو، سفارش غذا، خرید سوپرمارکتی و … استفاده کنند و هزینه آن را آخر ماه بپردازند. سرویس اعتباری اسنپپی تاکنون در اختیار بیش از ۱۲میلیون کاربر قرار گرفته است و این کاربران میتوانند تا سقف ۱۵میلیون تومان اعتبار دریافت کنند.
سرویس سفر گروه اسنپ با نام تجاری اسنپتریپ سال درخشانی را پشت سر گذاشت و توانست، با یک میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر، ۴۷درصد رشد کند. پرفروشترین فصل سال ۱۴۰۱ برای اسنپتریپ پاییز بود و این سرویس رکوردهای مهمی از جمله ۱۵۶درصد رشد در فروش بلیت پرواز خارجی، ۸۸درصد رشد در فروش بلیت اتوبوس، ۱۵۵درصد رشد در فروش بلیت قطار و ۹۹درصد رشد در فروش هتل خارجی را ثبت کرد.
اسنپدکتر پس از سه سال فعالیت، با بیش از ۱۰میلیون کاربر فعال در سال گذشته با اقدامات زیرساختی و عملیاتی تلاش کرد کیفیت خدمترسانی خود را بهبود بخشد. کاربران با استفاده از سرویس داروخانه تا پیش از این میتوانستند نسخههای فیزیکی و الکترونیکی خود را با تائید مسئول فنی داروخانه بهصورت آنلاین تهیه کنند و حالا با اضافه شدن سرویس «فروشگاه» به سرویس داروخانه، خرید محصولات آرایشی و بهداشتی سادهتر شده است.
گروه اسنپ در سال گذشته در مسیری که پیشتر برای مسئولیت اجتماعی خود تعریف کرده بود، به حرکت خود ادامه داد. اسنپ در سه بخش اصلیِ نیکوکاری اسنپکلاب، معافیت از کمیسیون کاربران راننده دارای شرایط خاص و تخفیف برای خیریهها و مناسبتهای ويژه تلاش کرد حضور موثر و مسئولانهای در جامعه داشته باشد و با همراهی کاربرانش گامی در مسیر زندگی بهتر بردارد.
در سال ۱۴۰۱، کاربران ۹۵۸ هزار و ۴۲۱ مرتبه در ۹ طرح نیکوکاری اسنپکلاب شرکت کردند و در مجموع اسنپ ۳ میلیارد و ۸۳۳ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان به خیریهها پرداخت کرده است.
یکی از بزرگترین طرحهای مسئولیت اجتماعی اسنپ که از ابتدای راهاندازی اسنپ اجرا شده، معافیت از کمیسیون کاربران راننده با شرایط خاص بوده است. در سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۸ هزار کاربر راننده از کمیسیون معاف شدند. این کاربران بیش از ۱۷ میلیون سفر انجام دادند و ارزش معافیت از کمیسیون آنها ۶۲ میلیارد تومان بوده است.
اسنپ در ادامه مسئولیت اجتماعی خود تخفیفهای ویژهی دیگری نیز در نظر گرفت؛ از جمله اختصاص کد تخفیف ۲۰درصدی ویژه موسسات خیریه، کد تخفیف ۲۰درصدی برای تسهیل رفتوآمد به مراکز اهدای خون در روز جهانی اهدای خون، دو برابر شدن میزان پرداخت طرحهای نیکوکاری به مناسبت بزرگداشت روز خیریه، همکاری با اکوسیستم فناوری برای همراهی با زلزلهزدگان خوی، مشارکت در طرح «توسعه گروههای خودیار زنان در چابهار و دشتیاری».
اسنپ در مسیر مسئولیت اجتماعیاش از ظرفیتهای اپلیکیشن خود نیز بهره میبرد. در سال گذشته، با هدف ایجاد فرصت برابر برای همه، اسنپ برای افراد دارای معلولیت دسترسپذیر شد. به این ترتیب، امکاناتی به اپلیکیشن اسنپ اضافه شد که دسترسی کاربران مسافر و راننده دارای معلولیت را تسهیل و فرصت حضور بیشتر در جامعه را برای آنها فراهم میکند.
گزارش کامل گروه اسنپ در سال ۱۴۰۱ را میتونید از این لینک مطالعه کنید.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
فؤاد ایزدی، کارشناس حوزه روابط بینالملل در گفتوگو با «جامجم» تشریح کرد
در گفتوگوی «جامجم» با پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه عنوان شد