امسال سلیقه بیشتری از مخاطبان تامین شد تا آنهایی که فرصت و امکان حضور در هیاتهای عزاداری را ندارند، انتخاب بیشتری برای همراهی با عزای حسینی داشته باشند. هرچند که همراهی تلویزیون با عزاداران، اتفاق تازهای نیست اما تنوعی که امسال در برنامههای مختلف سیمای ملی مشاهده میشود، بهوضوح نسبت به سالهای گذشته بیشتر است. نگاهی ساده به آمارهای تلوبیون حاکی از آن است که برنامههای حسینیهمعلی، بابالقبله، از سرگذشت، حسینیه ایران و مستند روضهخانگی بیشترین نگاه مخاطبان را به سمت خود کشانده اند. این برنامهها توانستهاند مخاطبان بسیاری را به سمت خود بکشانند تا عزای رسانهملی در سوگ سیدالشهدا(ع) با همراهی مخاطبان بیشتری باشد. جامجم در گزارش پیشرو، این برنامههای پرمخاطب را مرور کرده است.
به گزارش جامجم، بار دیگر «حسینیهمعلی» در دهه اول محرم برپا شد تا دل عشاق اباعبدا...حسین(ع) را در این ایام ویژه در عزای او همراه کند و یادآور راه و رسمی باشد که حضرت امامحسین(ع) برای زندگی باعزت برگزید. این چهارمین بار است که علاقهمندان مهمان این حسینیه تلویزیونی شدند و دل به مداحیها، تعزیهها و دیگر آیینها، مناسک و مراسمها سپردند.
رتبه اول از آن حسینیه معلی
این فصل از برنامه تا روز گذشته یکمیلیون و ۷۴۳هزار و ۴۳۶ بازدیدکننده داشته است. سعید ستودگان، تهیهکننده درباره این برنامه به جامجم میگوید: تلاش کردیم هر فصل از حسینیهمعلی را با نگاهی تازه روی آنتن ببریم. سراغ مداحیهایی از اقصینقاط ایران بهویژه اقوام مختلف رفتیم، چراکه میخواستیم عزاداریهای مختلف را جمعآوری و مردم را به تماشای آن دعوت کنیم. بههمیندلیل در فصلهای گذشته سراغ نخبگان رفتیم تا عزاداریها را به شکل صحیح به تصویر بکشیم. ضمن اینکه تعزیهخوانی را که در سالهای اخیر مورد غفلت قرار گرفته و جزو هنرهای خاص ایرانی محسوب میشود، به تصویر کشیدیم. سعی کردیم هنر تعزیهخوانی را در این برنامه با قدرت نشان دهیم و با زبان تصویر بگوییم در این حوزه چه ظرفیتهایی داریم که باید به آن توجه کنیم. در این فصل هم با نگاهی تازه سراغ آیینهای کهنی رفتیم که در شهرهای مختلف ایران همزمان با محرم پا میگیرد. درواقع میشود گفت این فصل از برنامه سعی در بازنمایی پیوند فرهنگ ایرانی و اسلام دارد و آیینهایی که ایرانیان در گوشهگوشه کشور از قدیم برای عزاداری در این ایام تدارک میدیدند را روی آنتن میبرد.
«باب القبله»؛ ستایشگران اهل بیت (ع)
برنامه محرمی «بابالقبله» با اجرای مصطفی امامی از شبکه پنج روانه آنتن میشود. این برنامه هم تا روز گذشته ۱۷۶هزار و ۲۹۱ بازدیدکننده داشته است. حسین فرزندی، تهیهکننده برنامه به جامجم توضیح میدهد: چون سال دوم برنامه است تلاش کردیم همان رویهای که سال گذشته رفتیم را دوباره اجرا کنیم. در ماه محرم تمرکز برنامهها روی موضوعات اجتماعی و سرگذشت آدمهایی است که زندگیشان با امامحسین(ع) گره خورده. تعداد این برنامهها در سال قبل زیاد بود، پس تلاش کردیم روی مسأله ستایشگران اهلبیت(ع) تمرکز و در همین بخش بهصورت تخصصی کار کنیم. در چند سال گذشته برنامهای نداشتیم که تمام مداحان بنام چه جوان و چه پیرغلامان حضور داشته باشند اما امسال این اتفاق افتاده است.
روایت قصه آدمها
برنامه «از سرگذشت» روایت قصه زندگی آدمهاست، آدمهایی که در مسیرهای دوراهی قرار گرفتند. این برنامه هم تا روز گذشته ۱۲۶هزار و ۵۶۰ بازدیدکننده دارد. محمد پیوندی، کارگردان برنامه به جامجم تاکید میکند: وقتی ما برنامه از سرگذشت را میساختیم خودمان را بهعنوان یک مخاطب در نظر میگرفتیم تا بتوانیم از نگاه مخاطب به برنامه نگاه و آن را تحلیل کنیم. بههمیندلیل سعی کردهایم تمام بخشهای برنامه برای مخاطبان قابل لمس باشد و بتوانند ارتباط خوبی برقرار کنند. در مجموع کار مناسبتی ساختن سخت است و باید حالوهوای برنامه با مخاطبان همخوانی داشته باشد. ما هم در برنامه از سرگذشت سعی کردهایم روایت قصهها با اتمسفر این ایام همخوانی داشته باشد.همچنین برنامه «حسینیه ایران» هم در رتبه چهارم قرار دارد که تا روز گذشته ۵۷ هزار و ۱۲۸ بازدیدکننده و برنامه «روضهخانگی» هم در رتبه پنجم قرار دارد که تا روز گذشته ۳۲هزار و ۱۳۹ بازدیدکننده داشته است.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد