جام جم آنلاین اصفهان؛ بیش از یک سال و نیم از مدیریت دکتر احمدرضا طحانیان در شرکت نمایشگاه بینالمللی اصفهان میگذرد، او که در کارنامه خود مسئولیتهایی از جمله عضو هیات علمی دانشگاه در دانشکده مهندسی صنایع، رئیس مرکز کنترل ترافیک، ریاست کارگروه ITS حوزه حملونقل و ترافیک، مدیریت شرکت نیکاندیش و مدیرعامل شرکت مترو منطقه اصفهان را در کارنامه علمی و اجرایی خود دارد، بیش از یکسال است که سکاندار اداره استانداردترین سایت نمایشگاهی کشور با زیرساختهای مناسب شده است. زیرساختهایی که او همچنان به دنبال تکمیل و توسعه آن است. با توجه به فعالیتهای صورت گرفته و همچنین تکمیل برخی کاستیها در سایت نمایشگاه اصفهان به نظر میرسد مدیر عامل نمایشگاه اصفهان همچنان معتقد و متعهد است که براساس نیازهای موجود، این مجموعه را به سوی چابکی هرچه بیشتر و تطبیق آن با نیازهای بازار سوق دهد.
در نشست خبری که چند ماه قبل برگزار شد درباره برخی از محتوی سند چشمانداز نمایشگاه صحبت کردید؛ لطفا درباره این سند و اهمیت چشمانداز نمایشگاه اصفهان بیشتر توضیح بدهید.
از دیدگاه ما و با توجه به سند چشماندازی که تهیه شده و در نمایشگاه اصفهان در همان راستا در حال فعالیتها هستیم، نمایشگاه شتاب دهنده، هویت ساز و شبکه محور است و با توجه به برگزاری رویدادهای نمایشگاهی سعی کردهایم امکان تحقق یافتن این سه مفهوم اصلی را در هنگام برنامهریزی، اجرا و انجام فرآیندهای توسعه محور فراهم کنیم. در گذشته و به دلیل برخی تعاریف که از هویت نمایشگاه ارایه شده بود، نمایشگاه صرفا بنگاه اقتصادی تعریف شده بود. در تعریف جدیدی که در برنامه چشمانداز نمایشگاه ارایه کردهایم تمرکز اصلی ما روی ذینفعان است. به عبارتی ما روی مشتریان تمرکز کردیم تا بتوانیم امکان ارایه خدمات بهتر را با توجه به نیازهای آنان در حوزه کسب و کارها فراهم کنیم و یا اینکه موفق شویم به این خواستهها نزدیک شویم و همچنین تمام کوشش ما از برگزاری نمایشگاه رفتن به سوی برگزاری رویدادهای مختلف در کنار یک نمایشگاه است. چرا که برگزاری یک رویداد خوب میتواند در برگیرنده تمام اهداف اجرای نمایشگاه مانند برنامههای جنبی، مانند آموزش و تبادل تجربه، اطلاعرسانی مطلوب از نمایشگاهها و همفکری با صاحبان فکر و کسب و کارها را در خود دارا است. مهمتر آنکه این ارتباطات شکل گرفته به عنوان بستری مهم برای شبکهسازیهای تجاری ادامهدار باشد.
اینگونه که مشخص است سند چشمانداز نمایشگاه برای این مهم تدوین شده که برگزاری رویدادهای نمایشگاهی از ساختاری هدفمند بهره ببرد. آیا دلیل خاصی برای پیادهسازی چنین رویکردی داشتید؟
واقعیت اینکه هر مجموعه تجاری که با واحدهای تولیدی، خدماتی و به عبارتی بازار در ارتباط است نیازمند چشمانداز است. اینکه بدانیم قرار است طی سالهای آینده به کدام نقطه برسیم و یا هدف ما از حضور در بازار چیست، نیاز هر مجموعه اقتصادی است. باور دارم بدون داشتن سند چشمانداز توسعه محور ناخواسته به سوی انجام برخی کارهای روزمره و عادی میرویم و در نهایت و پس از پایان سال دستاورد مشخص و قابل اعتنایی را نداشتهایم. تدوین سند چشمانداز شرکت با چنین نگرشی انجام شده است. یکی از مهمترین اهداف برنامه چهار ساله این شرکت توسعه برند است تا تصویر بسیار مناسب از نمایشگاه اصفهان در ذهن مخاطب ایجاد کند. در اینجا منظور از نمایشگاه اصفهان تمام کارها و فعالیتهایی هست که قبل از برگزاری رویدادهای نمایشگاهی، در زمان برپایی و پس از پایان یک نمایشگاه انجام میدهیم. این دغدغه همیشه در نمایشگاه اصفهان به صورت خاص و سایر شرکتها وجود داشته که مخاطبان چه تصویری از آن شرکت در ذهن دارند، از این جهت در حال تلاش هستیم تا در گام نخست تصویر سابق را در ذهن مخاطبان بازسازی و در مرحله بعدی تصویر جدید نمایشگاه اصفهان که براساس سند چشمانداز در حال شکلگیری و تعریف است در ذهن مخاطبان و خصوصا ذینفعان نمایشگاه اصفهان شکل بگیرد. توسعه شبکه سازی کسب و کارها از دیگر اهداف کلان برنامه چهار ساله شرکت نمایشگاه بیناللملی اصفهان است. با برگزاری نمایشگاهها شبکهسازیهای تجاری به معنای واقعی و قابل لمس آن برای صاحبان کسب و کارها و خصوصا صاحبان سرمایه انجام میشود. در چنین فرآیندی است که صاحبان کسب و کار موفق به ارتباطات جدید، گفتگو با متخصصان و فعالان تجاری میشوند، اما در چشمانداز جدید ما به دنبال توسعه این ارتباطات و شبکه سازی هستیم. ارتباطاتی که بسیار ارزشمند هستند و تنها از طریق توسعه شبکهسازی میتوان پتانسیلها و ظرفیتهای آن را به خوبی حفظ و گسترش داد. به باورم خلق ثروت و توسعه از طریق همین شبکهسازیها و حفظ پویایی آن امکانپذیر است. بنابراین این شرکت در نظر دارد در حوزه صادرات علاوه بر نمایش توانمندیها، بین شرکتهای مدیریت صادرات با شرکتهای تولیدی اتصال موثرتری برقرار کند و با شبکهسازی بین آنها به توسعه فرهنگ صادراتی در تولید محصولات ایرانی کمک کند.
صحبتهای شما درباره تحقق یافتن امر توسعه در برگزاری رویدادهای نمایشگاهی جالب توجه است. اما سوال دیگری هم مطرح است؛ در ماههای اخیر، شاهد تکمیل بخشهای باقیمانده از فاز اول نمایشگاه اصفهان بودهایم. درباره توسعه فیزیکی نمایشگاه در حال چه اقداماتی هستید؟
فاز اول نمایشگاه اصفهان در سال 1399 و برای استفاده کسب و کارها و مردم به بهرهبرداری رسید، اما بخشهایی از این ساختار کلان دارای کمبودهایی بود که در حال تکمیل آن هستیم. طی یک سال گذشته تا کنون 23300 مترخط کشی جهت معابر و پارکینگها انجام شده، تکمیل و آسفالت جادههای بارانداز به میزان 4500 مترمربع انجام گردید، مرکز تجارت و بازاریابی به متراژ 9200 مترمربع باز طراحی شده و باز تعریف کاربریهای آن پایان یافته و مراحل نازک کاری آن شروع شده است و دو سازه کروی از محل برگزاری قبلی به جهت تامین رفاه حال بازدیدکنندگان و با کاربری خدمات رسانی منتقل شد، احداث جاده دسترسی به مخازن با زیرساخت 9500 مترمربع در حال انجام است. پارکینگ های غربی نیز به مساحت 11400 مترمربع با ظرفیت 360 خودرو زیرسازی انجام شده و آسفالت این بخش هم تکمیل شده است. به دلیل تامین برق در مواقع اضطراری یک عدد دستگاه ژنراتور KVA2400 خریداری و در شبکه برق نمایشگاه متصل شد. همچنین در انتهای سالن نمایشگاه 9 اتاق قرار دارد که طی این مدت و پس از هماندیشی درباره کارایی این مکانها برای هر کدام کاربری مشخصی تعریف و براساس همان برنامه تجهیزات مورد نیاز این اتاقها که مربوط به مذاکرات بازرگانها، عقد قراردادهای تجاری مشارکت کنندگان و برگزاری کلاسهای آموزشی است تکمیل گردید. در حال حاضر نیز به دنبال تکمیل رینگهای دسترسی در نمایشگاه هستیم. نرمافزاهای مختلف برای تسهیل در فرآیندهای اجرایی نیز راهاندازی شدهاند ضمن بازنگری وب سایت در سال 1401 نخستین نمایشگاه فرش دستباف را به صورت مجازی رونمایی و بهرهبرداری کردیم که با استقبال بسیار خوبی همراه شد و بیش از 4 هزار مراجعه کننده از این نمایشگاه مجازی بازدید کردند. لازم است که این نکته را مطرح کنم که پس از پایان هر عنوان نمایشگاهی تور مجازی آن به همراه اطلاعات تمام مشارکت کنندگان در سایت شرکت منتشر میشود. در طرح توسعه فضای سرپوشیده یک سالن 7200 متری که در واقع یک سالن از هشت سالن فاز دوم است در حال طراحی می باشد که در آینده نزدیک کلنگ زنی آن انجام می شود و 2 فضای روباز نمایشگاهی نیز در حال آماده سازی است .
در سال جاری و با توجه به سند چشمانداز چهارساله و همچنین توسعه فیزیکی که در دست اقدام دارید، چه اهدافی را برای برگزاری نمایشگاهها دنبال میکنید؟
در سال 1402 نمایشگاه بینالمللی استان اصفهان برگزاری 45 عنوان نمایشگاهی را براساس تقویم برنامهریزی کرده است. اولین نمایشگاهی که در که در سال جاری و در فروردینماه برگزار شد، شامل دو نمایشگاه قرآن و عترت و حجاب و عفاف بود. این نمایشگاه به دلیل هماهنگی برای برنامههای جنبی با استقبال بسیار خوب شهروندان، مدیران شهری و استانی و مخاطبان روبرو شد. همچنین قدیمیترین نمایشگاهی که امسال برگزار خواهد شد، نمایشگاه لوازم خانگی است که بیست و هفتمین دوره برگزاری آن در بهمنماه خواهد بود. بیست و ششمین نمایشگاه تخصصی صادراتی فرش دستباف، بیست و ششمین نمایشگاه بینالمللی صنعت ساختمان و بیست و پنجمین دوره نمایشگاه کامپیوتر و اتوماسیون اداری را نیز به عنوان باسابقههای رویدادهای نمایشگاهی میزبانی خواهیم کرد. در تقویم سال جاری سعی کردیم براساس نیاز بازار و پس از برگزاری جلسات هماندیشی عنوانهای جدیدی را نیز در تقویم داشته باشیم. در تقویم امسال پنج عنوان جدید نمایشگاهی نیز اضافه شده است که شامل اولین نمایشگاه تخصصی گلخانه، نهادهها و ادوات باغی، نخستین نمایشگاه نوآوری و فنآوری استان (اینوتک اصفهان)، اولین نمایشگاه خدمات کسب و کار و فرانچایز و اولین نمایشگاه انرژیهای نو تجدید پذیر است، قرار دارد. بنابراین و همانطور که خدمت شما عرض کردم نمایشگاه اصفهان در حال تحرکات جدید است که این فعالیتها را میتوانیم هم در سند چشمانداز مشاهده کنیم، همزمان نیز توسعه فیزیکی و تکمیل سایت نمایشگاه را دنبال میکنیم و در کنار این موارد در حال بازبینی عناوین نمایشگاهی و تعریف عنوانهای جدید در تقویم سالیانه نمایشگاه هستیم. مهمتر از این موارد به دنبال آن هستیم و در ده عنوان نمایشگاهی بدنبال برند شدن در سطح منطقه هستیم .
در بخشهای مرتبط با توسعه صادرات و یا برگزاری نمایشگاههای خارجی چه اهدافی را دنبال میکنید؟
باور دارم جهان امروز براساس ارتباطات تجاری و کسب ثروت از طریق صادرات شکل گرفته است. در امر صادرات و زمانی که یک محصول و یا خدمات خاص به کشوری دیگر صادر میشود ما تنها با ارسال یک کالا روبرو نیستم، بلکه مجموعهایی از ارتباطات تجاری و توسعه کسب و کارها نیز به موازات این مهم انجام میشود. بنابراین و با توجه به شناختی که از بازارهای تجاری دارم میگویم، امروزه یکی از بهترین راههای گسترش ارتباطات تجاری، صادرات خدمات، کالا و تکنولوژی به کشورهای هدف است. چرا که صادرات نقش موثری در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد. آمارهای سازمانهای جهانی مرتبط با ارتباطات تجاری و صادرات گواه این ادعاست. کشورهایی که امکان برقرار ساختن ارتباطات تجاری را در بازارهای هدف داشته و جذب منابع مالی را در بازارهای هدف خارجی جستجو کردهاند، در عمل اثبات کردند که ارتباطات تجاری بیشتر و سودآوری را در بازارهای هدف برقرار ساختند. کسب اطلاعات در مورد نیازها و سلیقه مصرف کنندگان در بازارهای خارجی یکی از مهمترین اصول ماندگاری در بازارهای جهانی و ارتقای سطح کیفیت صادرات محصولات و خدمات میباشد. بنابراین و با توجه به این مقدمه نمایشگاه اصفهان در سال جاری پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه صنعت حلال کشور مالزی، فرستادن هیاتهای تجاری به کشور ترکیه، ایتالیا و روسیه را دنبال میکند. برگزار شدن هر کدام از این رویدادهای تجاری و حضور تجار، بازرگانان و صاحبان صنایع و خدمات به این کشورها بدون شک برای کشورمان حامل دستاوردهای بسیار مطلوب و قابل لمس خواهد بود. لازم به یادآوری است که طی ماههای گذشته نمایشگاه بینالمللی اصفهان در راستای توسعه تجارت و فراهم کردن زمینههای همکاریهای تجاری با همسایگان کشورمان میزبان هیاتهای تجاری از کشور عراق، عمان، پاکستان، ترکیه، تاجیکستان، روسیه و افغانستان بوده است و همچنین هیات مختلفی از تجار ایرانی را به کشورهای روسیه ، ایتالیا و ....همراهی نموده است در حال حاضر نمایشگاه حلال مالزی نماینده ایران هستیم که در شهریور ماه انجام شود و بنا است پاویون جمهوری اسلامی ایران توسط نمایشگاه بین المللی اصفهان برگزار گردد.
سوالات ما با توجه به پاسخهای کامل شما در حوزه نمایشگاه اصفهان، برگزاری رویدادهای نمایشگاهی، حضور در رویدادهای خارجی و همچنین توسعه فیزیکی سایت نمایشگاه به پایان رسیده است. در پایان این مصاحبه اگر صحبتی داریم به عنوان کلام پایانی بفرمایید.
با اطمینان خاطر و با توجه به شرایطی که در بازارهای اقتصادی شاهد آن هستیم میگویم، میتوان گفت حضور صاحبات کسب و کار در نمایشگاههای تخصصی، بینالمللی و خارجی یکی و شاید بهترین ارتباطات تجاری در دنیای امروز است. جهان امروز برآمده از شبکهسازیهای تجاری و ارتباطات تجاری منسجم است. بنابراین جایگاه نمایشگاه از چنین منظری بسیار با اهمیت است. در هنگام برگزار شدن نمایشگاه تمام ابزارهای ارتباطات تجاری در جهت توسعه ارتباطات، بهبود بخشیدن به روابط تجاری و توسعه کسب و کار در کنار هم قرار میگیرند تا در سطح بالاتر معنای دقیق ارتباطات تجاری را برای صاحبان کسب و کارها محقق کنند. نمایشگاه حقیقت ارتباطات تجاری را به صورت کامل همزمان برای مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان آن رویداد نمایشگاهی به نمایش میگذارد. از همینرو آنچه با عبارت ارتباطات تجاری از سوی کارشناسان اقتصادی، کارخانهدارها، توزیع کنندگان کالا و خدمات و ارایه دهندگان تکنولوژیهای نوین تکرار میگردد به معنای واقعی کلمه در نمایشگاهها نمایان میشود.
/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مطرح شد