رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

۶۰۲ دشت ایران در معرض فرونشست هستند

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک منابع طبیعی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

فرسایش خندقی زمین را می‌بلعد | منابع زیرزمینی آب در فراموشی

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه فرسایش خندقی در برخی مناطق کشور سرعت گرفته است، گفت: در این نوع فرسایش سیلاب‌ عمق و عرض شیارهای ایجاد شده در زمین را افزایش می‌دهد و سبب تخریب زمین، منازل مسکونی و جاده‌ها می‌شود.
مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه فرسایش خندقی در برخی مناطق کشور سرعت گرفته است، گفت: در این نوع فرسایش سیلاب‌ عمق و عرض شیارهای ایجاد شده در زمین را افزایش می‌دهد و سبب تخریب زمین، منازل مسکونی و جاده‌ها می‌شود.
کد خبر: ۱۴۱۵۹۷۷

به گزارش جام جم آنلاین، هوشنگ جزی درباره اینکه  پدیده فرسایش خندقی در کدام مناطق کشور جدی‌تر است؟ عنوان کرد: در ‌همدان،کردستان، گلستان‌، چابهار و بویژه منطقه دشتیاری پدیده فرسایش خندقی جدی‌تر است.

وی درباره فرسایش خندقی نیز توضیح داد: هنگام بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب حجم آب در داخل شیارهای ایجاد شده روی زمین افزایش می‌یابد و سبب می‌‌شود که حجم زیادی از خاک در داخل  این شیارها دچار ریزش شود.

به گفته مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی عمق این شیارها تا شش متر و عرض‌ها آنها تا حدود 50 متر نیز می‌رسد. به همین دلیل فرسایش خندقی سبب بلعیده شدن زمین، جاده و منازل مسکونی می‌شود‌.

وی درباره سرعت گرفتن پدیده فرونشست زمین نیز هشدار داد و گفت: در بیشتر استان‌های کشور شاهد پدیده فرونشست زمین هستیم. اما این پدیده در استان‌هایی مانند تهران، اصفهان، همدان، کرمان، کرمانشاه، هرمزگان و فارس جدی‌تر است.

به گفته جزی حدود 11 شهر در استان اصفهان با پدیده فرونشست زمین رو به رو هستند.‌

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی با اشاره به اینکه فرونشست زمین در جنوب استان تهران نیز جدی است، عنوان کرد: به طور میانگین هر سال حدود 20 سانتی‌متر در جنوب تهران فرونشست زمین اتفاق می‌افتد، این درحالی است که میانگین جهانی این پدیده حدود نیم تا یک سانتی‌متر در سال است.

 وی با اشاره به اینکه برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی سبب سرعت گرفتن پدیده فرونشست در کشور شده است، توضیح داد: برای نمونه در منطقه دشت برخوار اصفهان چاه‌های عمیق زیادی حفر شده ‌که به فرونشست زمین در این منطقه دامن زده‌ است.   

‌ جزی با بیان اینکه زمین‌های دچار فرونشست شده دیگر قابل استفاده نخواهد بود، عنوان کرد: مدیریت نامناسب منابع آب زیرزمینی سبب تخلیه آبخوان‌ها ‌ و فشردگی آنها می‌شود، رویکردی که احیای این اراضی را تقریبا غیر ممکن می‌کند.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی ادامه داد: برای پیشگیری از افزایش فرونشست زمین در کشور باید نظام‌ بهره‌برداری از آب را تغییر داد و  مدیریت منابع آب را بهبود بخشید.

به گفته وی درسال‌های اخیر مسئولان بیشتر به فکر جمع آوری آب‌های سطحی بوده‌اند و برای حفاظت از منابع آب زیر زمینی در کشور اقدام مناسبی انجام نشده است‌.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها