آغاز اجلاس وزرای خارجه کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد در باکو

اجلاس وزرای خارجه کشور‌های عضو جنبش غیرمتعهد‌ها با عنوان «جنبش عدم تعهد، متحد و استوار در مواجهه با چالش‌های نوظهور» دقایقی پیش با حضور وزیر امور خارجه کشورمان در باکو آغاز شد.
کد خبر: ۱۴۱۴۹۳۳

به گزارش جام جم آنلاین؛ آقای حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این اجلاس سخنرانی می‌کند و در حاشیه آن با وزرای خارجه و مقامات دیگر کشور‌ها از جمله وزیر امور خارجه جمهور آذربایجان دیدار و درباره روابط دوجانبه و مهمترین تحولات منطقه‌ای و بین المللی گفتگو خواهد کرد.

تعداد بازدید : 31


وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در حاشیه این اجلاس، قرار است در نشست‌های مهمی از جمله نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد و نشست گروه دوستان منشور شرکت کند. براساس رویه جنبش غیرمتعهدها، در فاصله بین دو نشست سران عدم تعهد، یک اجلاس وزرا برگزار می‌شود که در آن تصمیمات مهم نشست سران بررسی و روزآمد شده و متناسب با شرایط جدید، اسناد و تصمیمات قبلی اصلاح یا تصمیمات و اسناد جدیدی مورد تصویب قرار می‌گیرد.
جنبش عدم تعهد در حال حاضر دارای ۱۲۰ عضو شامل ۵۳ کشور از آفریقا، ۲۶ کشور آمریکایی، ۳۶ کشور از قاره آسیا، ۲ کشور اروپایی (آذربایجان و بلاروس) و سه کشور از اقیانوسیه است و ریاست هجدهمین دور از اجلاس کشور‌های عضو جنبش عدم تعهد هم از سال ۲۰۱۹ به جمهوری آذربایجان واگذار شده است. همچنین جنبش عدم تعهد ۱۷ عضو ناظر دارد و ۱۰ سازمان هم عضو ناظر این جنبش هستند که از میان آن‌ها می‌توان به اتحادیه آفریقا، اتحادیه عرب و سازمان ملل اشاره کرد.
جنبش عدم تعهد دارای گروه‌های کاری متعددی است که این گروه‌ها پیش نویس قطعنامه‌ها را تهیه و برای تصویب درباره آن رایزنی می‌کنند. در حال حاضر، فعال‌ترین گروه‌های کاری در این جنبش گروه‌های خلع سلاح، عملیات حفظ صلح، فلسطین، حقوق بشر و اصلاح شورای امنیت است. با برگزاری نشست باکو بعنوان آخرین نشست مقامات عالیرتبه جنبش عدم تعهد در دوره ریاست جمهوری آذربایجان، شرایط برگزاری نشست سران جنبش در کامپالا به منظور انتقال ریاست جنبش عدم تعهد فراهم خواهد شد و از ژانویه ۲۰۲۴ اوگاندا به مدت سه سال ریاست جنبش غیر متعهد‌ها را بر عهده می‌گیرد./صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها