شورای رقابت دربرابر مردم
«جام‌جم» از قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی گزارش می‌دهد

شورای رقابت دربرابر مردم

«جام‌جم» از تاثیر واردات خودروهای دست دوم بر بازار گزارش می‌دهد

پیش‌بینی سقوط ۳۵ درصدی

پس از کش و قوس فراوان نهایتا بعد از گذشت دو ماه از تصویب لایحه دوفوریتی خودروهای وارداتی و صدور اجازه واردات خودروهای کارکرده به دولت، عصر یکشنبه هفته جاری مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز عدم مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد؛ بر این اساس باتوجه به عدم مخالفت هیچ نهادی از وزارت صمت و مجلس تا مجمع تشخیص، ورود خودروهای کارکرده به کشور با هدف تنظیم بازار در کنار خودروهای نوی خارجی حتمی خواهد بود و طبق پیش‌بینی کارشناسان این حوزه، باید منتظر کاهش قیمت خودروها در بازار نیز بود.
پس از کش و قوس فراوان نهایتا بعد از گذشت دو ماه از تصویب لایحه دوفوریتی خودروهای وارداتی و صدور اجازه واردات خودروهای کارکرده به دولت، عصر یکشنبه هفته جاری مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز عدم مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد؛ بر این اساس باتوجه به عدم مخالفت هیچ نهادی از وزارت صمت و مجلس تا مجمع تشخیص، ورود خودروهای کارکرده به کشور با هدف تنظیم بازار در کنار خودروهای نوی خارجی حتمی خواهد بود و طبق پیش‌بینی کارشناسان این حوزه، باید منتظر کاهش قیمت خودروها در بازار نیز بود.
کد خبر: ۱۴۱۴۷۴۹
نویسنده محمد‌حسین علی‌اکبری - گروه اقتصاد

هرچند برخی کارشناسان بر این باورند که منابع ارزی بانک مرکزی شرط اصلی واردات است. این موضوع تقاضای ارزی را در کشور تقویت می‌کند و ممکن است بر نرخ تمام‌شده کالاها تاثیر بگذارد اما باید توجه داشت واردات خودرو بین ۳۰ تا ۳۵ درصد قیمت‌ها را کاهش می‌دهد. در این باره گزارشی تهیه کردیم که جزئیات آن را در ادامه می‌خوانید.

اواخر فروردین، وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمان صدارت سیدرضا‌فاطمی‌امین لایحه دوفوریتی واردات خودروهای کارکرده را به هیات دولت تحویل داد تا در دستور کار قرار بگیرد. با این که وی به دنبال ارسال این طرح در مجلس بود، اما فاطمی‌امین در ۱۰ اردیبهشت امسال از سوی نمایندگان مجلس استیضاح شد. در طرح پیشنهادی وزارت صمت برای واردات خودروهای کارکرده عمر محدود پنج سال و همچنین تاییدیه سازمان استاندارد و سازمان محیط‌زیست در نظر گرفته شده بود. وزارت صمت در تدوین لایحه واردات خودروهای کارکرده با هدف تسهیل روند واردات، تسهیلاتی را نسبت به قوانین واردات خودروهای صفر کیلومتر قائل شد که یکی از این موارد مربوط به واردکنندگان است.
براین اساس برخلاف خودروهای صفر که تنها شرکت‌های واردکننده و خودروسازان بخش خصوصی و دولتی می‌توانستند مجوز واردات آنها را دریافت کنند، افراد حقیقی نیز امکان واردات خودروی کارکرده را خواهند داشت. در طرح دولت پیشنهاد شده بود که هر شخص حقیقی می‌تواند بدون داشتن کارت بازرگانی نسبت به واردات خودرو اقدام کند.

دلایل کاهش قیمت در بازار
درست یک روز پس از تعیین تکلیف واردات خودرو، قیمت بسیاری از محصولات در بازا رآزاد کاهش یافت. در خودروهای داخلی پنج تا ۲۰ میلیون تومان و در خودروهای خارجی ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان کاهش قیمت را شاهد بودیم.
دلیل اصلی این کاهش قیمت، تشنه بودن پنج ساله بازار است. از سوی دیگر تعداد خودروهای تولیدی برابر با نیاز بازار نیست اما خبر واردات خودروهای کارکرده باعث شده تا متقاضیان منتظر روزهای خوش باشند. دیروز در بازار آزاد دنا حدود ۲۰ میلیون تومان ارزان شد و به حدود ۸۲۵ میلیون تومان رسید. همچنین شاهین که خودروی پرطرفدار سایپا است با کاهش حدود ۱۰ میلیون تومانی به ۶۰۰ میلیون تومان رسید.

تاثیر کارکرده‌ها بر بازار
کاهش قیمت در بازار خودرو نخستین هدف واردات خودرو بعد از پنج سال ممنوعیت بود. در سال‌های اخیر ممنوعیت واردات و کاهش تولید به رشد سرسام‌آور قیمت‌ها در بازار خودرو منجر شده، اما خودروهای کارکرده می‌توانند با قیمت بسیار کمتری به‌دست مصرف‌کنندگان در ایران برسد.
نکته مهم، تعیین سازوکار تعیین ارز برای واردات خودرو‌های کارکرده به داخل کشور است؛ موضوعی که در گذشته به طور کلی از سوی بانک مرکزی به آن اشاره و بیان شده بود: شرایط واردات خودرو‌های کارکرده مبتنی بر ثبت سفارش توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و اعلام «منشأ‌ارز» مورد تأیید بانک مرکزی تهیه و ابلاغ خواهد شد. به نظر می‌رسد سیاست دولت این است که افراد از طریق ارز اشخاص اقدام به واردات کنند که به منابع بانک مرکزی فشار وارد نشود.

لزوم تغییر سیاست‌های داخلی
امیر حسن کاکایی، کارشناس خودرو در این باره می‌گوید: واردات خودروهای کارکرده زوایای بسیاری داشته که جای بررسی دارد اما نکته حائز اهمیت این است که برای ورود خودروهای کارکرده، باید به موضوع خدمات پس از فروش آن و ارائه خدمات به مشتریان توجه کرد. وی با بیان این‌که منشا ارزی واردات خودرو هنوز مشخص نیست تصریح کرد: موضوع منشأ ارزی که تاکیدی بر مشخص‌بودن آن در لایحه واردات خودروهای کارکرده گذاشته نشده است، به جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی باید مدنظر قرار گیرد. این استاد دانشگاه معتقد است باید توجه داشت قیمت‌گذاری دستوری طی سال‌های گذشته وضعیتی را به وجود آورده که اکنون در بازار خودرو شاهد هستیم.

بازار روی آرامش می‌بیند؟
سعید موتمنی رییس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران درباره اثر واردات خودروهای کارکرده بر بازار گفت: واردات خودرو با هدف تنظیم بازار صورت می‌گیرد تا پاسخگوی نیاز بازار باشد. وی افزود: واردات خودرو به تنظیم بازار خودروی داخل و شکستن قیمت‌ها منجر خواهد شد؛ مهم‌تر این که حجم بالای تقاضا که تولید داخل به‌تنهایی پاسخگوی آن نیست را هم پوشش خواهد داد. به گفته این فعال صنفی، در مورد واردات خودروهای کارکرده، لازم است خودروها از برندهای معتبر و خوشنام وارد شود تا مشکلی از حیث کیفیت یا گذشت عمر آنها نباشد . در صورت انجام این اقدام شاهد تاثیرگذاری بر خودروهای مونتاژی و داخلی نیز خواهیم بود و انتظار کاهش قیمت بین ۵ تا ۲۰ درصد وجود دارد.

‌کارکرده‌ها چقدر ارزان‌ترند؟
مهدی دادفر - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو
به دلیل عدم واردات، بازار خودرو با افزایش تقاضا و کمبود عرضه مواجه شده است. حالا بحث واردات خودروهای کارکرده به میان آمد و این اقدام تاثیر مثبتی بر روند بازار خواهد گذاشت. قیمت خودروهای کارکرده بسته به نوع و مدل می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ درصد از قیمت خودروهای نو پایین‌تر باشد؛ به‌عنوان مثال خودروی صفر با قیمت ۳۰ هزار دلار با پنج سال کارکرد یا کمتر، به کمتر از نصف کاهش پیدا می‌کند. هزینه ‌بالای نگهداری خودرو چه در اروپا و چه در آمریکا و کشورهای آسیایی، مصرف‌کنندگان را به سمت خرید خودروی صفر کیلومتر متمایل می‌کند. در اروپا و آمریکا بیشتر خودروها حتی پیش از رسیدن به مرحله تعمیرات برای کاهش هزینه کنار گذاشته می‌شود و در نتیجه قیمت آنها بسیار نازل است. درصورت عملی‌شدن واردات خودروهای دست دوم خارجی از برندهای مطرح، قیمت خودرو به یک‌سوم نرخ‌های کنونی می‌رسد و قیمت چهار میلیاردی امروز برخی خودروهای چینی تا ۱.۵میلیارد کاهش می‌یابد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها