پیش‌بینی سقوط ۳۵ درصدی
«جام‌جم» از تاثیر واردات خودروهای دست دوم بر بازار گزارش می‌دهد

پیش‌بینی سقوط ۳۵ درصدی

«جام‌جم» ریزش قیمت‌ها در بازار را بررسی کرد

شوک مصوبه واردات ‌به بازار خودرو

با تصویب طرح واردات خودروهای کارکرده در مجلس، گام مهمی برای افزایش عرضه خودروهای خارجی به بازار برداشته شد، اما هنوز تا رسیدن این خودروها به بازار فاصله زیادی وجود دارد.
با تصویب طرح واردات خودروهای کارکرده در مجلس، گام مهمی برای افزایش عرضه خودروهای خارجی به بازار برداشته شد، اما هنوز تا رسیدن این خودروها به بازار فاصله زیادی وجود دارد.
کد خبر: ۱۴۱۲۶۵۶
نویسنده روح‌ا... قیطاسی - گروه اقتصاد

مطابق قانون، ممنوعیت واردات خودرو اردیبهشت ۱۴۰۱ به پایان می‌رسید و پس از این تاریخ امکان از سرگیری ثبت سفارش برای واردات میسر می‌شد اما به دلیل برخی مخالفت‌ها این پروسه طولانی شد و در نهایت پایان سال گذشته با دریافت مجوز واردات، تعداد معدودی خودروی خارجی به کشور رسیده اما هنوز به بازار عرضه نشده است، درحالی که مقرر شده بود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو به کشور برسد اما هنوز آمار دقیقی از میزان واردات اعلام نشده و بنا بر آخرین آمارها حدود ۲۰۰۰ دستگاه به کشور رسیده است. چندی پیش سیدرضا فاطمی امین، وزیر سابق صمت وعده واردات خودروهای کارکرده را داد و در نهایت این طرح روز گذشته در مجلس شورای اسلامی تصویب و مقرر شد خودروهای کارکرده با عمر کمتر از پنج سال اجازه واردات داشته باشند.

نمایندگان در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، با ماده واحده این لایحه با ۱۷۸ رأی موافق، سه رأی مخالف و شش رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. البته تعداد موافقان و مخالفان این طرح نشان می‌دهد که مجلس نیز در خصوص وضعیت نامناسب بازار خودرو به جمع‌بندی رسیده است اما موانع پیش روی این طرح ابهامات فراوانی در خصوص اجرایی‌شدن آن به وجود آورده است.

تاثیر خودروهای کارکرده بر بازار
در خصوص اثرگذاری واردات خودروهای کارکرده شاهد اظهارات متفاوتی هستیم.
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با جام‌جم پیش‌بینی کرد که واردات خودروهای خارجی کارکرده منجر به کاهش قیمت خواهد شد و این طرح قطعا به نفع مردم خواهد بود و بهتر است دولت برای حمایت از خودروسازان الگوی دیگری را به کار گیرد.
محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک نیز با اعلام موافقت با این طرح می‌گوید: «درحال‌حاضر شرایط عرضه و تولید در کشور، نتوانسته رضایتمندی مردم را در پی داشته باشد. به گفته وی، برای حل این مشکلات مجلس باید یک تصمیم جدی در این زمینه می‌گرفت تا انحصار عرضه در کشور شکسته شود. لایحه دولت برای واردات خودروهای کارکرده اگرچه دیرهنگام بود اما می‌تواند بر بازار خودرو تاثیر مثبت داشته باشد تا بازار انحصار خودرو شکسته شود.

ارز، گریبانگیر بازار خودرو
امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این که در خصوص واردات خودرو جو غیرواقعی شکل گرفته است، می‌گوید: «بحث واردات خودروی خارجی یک سال است که مطرح شده اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاده که مهم‌ترین آن کمبود ارز است. این کمبود ارز باعث شده که روند واردات خودرو با سرعت کمی دنبال شود».
این کارشناس صنعت خودرو بیان می‌کند:«علاوه بر کمبود ارز در واردات خودروهای کارکرده، وزارت صمت باید توضیح دهد که چه برنامه‌ای در خصوص کیفیت‌سنجی خودروهای خارجی کارکرده وجود دارد. آیا ظرفیت بررسی یک میلیون خودروی کارکرده در این وزارتخانه وجود دارد؟ آیا هدف‌گذاری برای افزایش کیفیت خودروهای سواری مردم محقق خواهد شد؟»
این کارشناس خودرو ادامه می‌دهد:«واردات خودرو فقط به کاهش جزئی قیمت خودروهای وارداتی منجر خواهد شد و تاثیری در قدرت خرید مردم ندارد».

سکوت وزارت صمت
برای پیگیری این موضوع با وزارت صمت تماس گرفتیم اما این وزارتخانه ترجیح داد سکوت پیشه کند و اظهار نظر در این خصوص را به آینده نامعلومی موکول کرد.

تسهیل‌گری برای واردات خودرو
علی جدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به جزئیات طرح مصوب واردات خودروهای کارکرده می‌گوید: «در این مصوبه امکان واردات برای هر شخص حقیقی و حقوقی فراهم شده است. در این طرح خودروهایی با عمر کمتر از پنج سال اجازه واردات خواهند داشت و محدودیتی در خصوص کارکرد خودرو مطرح نشده است.» نایب‌رئیس کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: «برای واردات نوع خودرو نیز محدودیتی وجود ندارد اما باید خودروهایی وارد شوند که در کشور امکان خدمات‌دهی پس از فروش به آنها وجود داشته باشند یا به عبارت دیگر در دسته خودروهای رایج و پرمصرف مانند هیوندا و تویوتا باشند.»
به گفته وی؛ به منظور تسهیل‌گری در امر واردات خودرو شرط داشتن نمایندگی خودروساز خارجی برداشته شده و هر شرکت حقیقی و حقوقی می‌تواند واردات را انجام دهد. جدی عنوان می‌کند:«شرط واردات به شرط انتقال فناوری برداشته شده اما سازمان استاندارد می‌تواند با توجه به استانداردهای بین‌المللی خودروهای کارکرده را تایید کند».جدی بیان می‌کند:«در این طرح انواع خودروهای سنگین، سبک و کشنده قرار گرفته است و محدودیتی در خصوص واردات انواع خودرو وجود ندارد».

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها