«جام‌جم» از ابعاد چند عملیات موفق اخیر نیروهای مقاومت در سرزمین‌های اشغالی گزارش می‌دهد

سیلی سخت به تل‌آویو

ارتش رژیم‌صهیونیستی در چند روز گذشته عملیات تهاجمی به شهر جنین انجام داد که در این حملات شش گردان نظامی مجهز به انواع سلاح‌ها و زره‌پوش‌ها حضور داشتند و در کمین گروه‌های مقاومت افتادند. در این درگیری‌ها هشت نفر از صهیونیست‌ها زخمی شدند و اگر پشتیبانی هوایی از گردان‌ها انجام نمی‌شد، تعداد کشته‌شدگان‌شان بیشتر بود.
ارتش رژیم‌صهیونیستی در چند روز گذشته عملیات تهاجمی به شهر جنین انجام داد که در این حملات شش گردان نظامی مجهز به انواع سلاح‌ها و زره‌پوش‌ها حضور داشتند و در کمین گروه‌های مقاومت افتادند. در این درگیری‌ها هشت نفر از صهیونیست‌ها زخمی شدند و اگر پشتیبانی هوایی از گردان‌ها انجام نمی‌شد، تعداد کشته‌شدگان‌شان بیشتر بود.
کد خبر: ۱۴۱۳۴۶۳
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

عملیات جنین یکی از بدترین فجایعی بود که این رژیم در یک دهه گذشته انجام داد و با استفاده از بالگرد به فلسطینیان حمله کرد. همچنین در عملیاتی دیگر در رام‌ا...، دو فلسطینی، چهار صهیونیست را به هلاکت رساندند که یکی از دو مجری عملیات، شهید شد.
تحولات اخیر و عملیات‌های موفقی که از‌سوی نیروهای مقاومت انجام شده است، بازتاب‌های گسترده‌ای داشته و تحلیلگران را به بررسی و موشکافی جزئیات و ابعاد آنها واداشته است. درباره اقدامات انجام شده در کرانه باختری و نوع عملیات‌ها چند نکته مهم را بررسی کرده‌ایم.

مسلح شدن کرانه باختری
عملیات در کرانه غربی رود اردن انجام شد که یکی از مناطق مهم صهیونیست‌هاست، زیرا با مناطق ۱۹۴۸ در‌هم آمیخته و این نشان می‌دهد کرانه باختری مسلح شده است. این موضوع بهای گزافی برای صهیونیست‌ها در پی خواهد داشت.در راستای مسلح کردن کرانه باختری، نوع عملیات‌ها و به‌کارگیری سلاح‌ها در عملیات‌ها نشان می‌دهد راهبرد تسلیح کرانه باختری برخلاف ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر اجرا نشدن این راهبرد انجام شده است. درباره نوع عملیات، چهار صهیونیستی که به هلاکت رسیدند از ناحیه سر مورد هدف قرار گرفتند و این نشان می‌دهد کیفیت عملیات‌ها و روش‌های آن بسیار حرفه‌ای بوده است.
روزنامه یدیعوت آحارونوت در گزارشی نوشت: «عملیات جنین ما را یاد حزب‌ا... در لبنان می‌اندازد و جنین در حال تبدیل شدن به لبنانی دیگر است.»

انتقام آزادگان
عملیاتی که با شعار انتقام آزادگان انجام شد، در پاسخ به ترور فرماندهان جهاد اسلامی در نبرد پنج روزه بود. تعداد کشته‌شدگان صهیونیست در این عملیات بیش از نبرد پنج‌روزه بود؛ به همین دلیل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی بعد از این اتفاق سریع تشکیل جلسه امنیتی داد. این موضوع نشان‌دهنده شکست نظامی و امنیتی این رژیم در برابر جهاد اسلامی و گروه‌های مقاومت است.زمان انجام عملیات‌ها در مقطعی بود که رهبران جهاد اسلامی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در ایران حضور داشتند و تأکید آنها در مذاکرات خود در ایران بر همکاری و هماهنگی گروه‌های مقاومت برابر دشمن صهیونیستی بوده است. از آنجایی که راهبرد جمهوری اسلامی ایران بر تسلیح کرانه باختری قرار دارد، انجام عملیات در این مقطع و در زمان حضور رهبران گروه‌های مقاومت فلسطینی دارای پیام‌های زیادی است.

ارزیابی اشتباه صهیونیست‌ها
صهیونیست‌ها بعد از نبرد پنج روزه معتقد بودند به‌دلیل ترور فرماندهان جهاد اسلامی، این گروه‌ها دیگر توان انجام عملیات نظامی در کرانه باختری نخواهند داشت اما عملیات‌های فعلی نشان داد این گزاره صهیونیست‌ها اشتباه بوده و برعکس، توان و مکان عملیاتی به‌نسبت گذشته بسیار کیفی‌تر و با ابعاد بیشتر انجام شده است.نکته‌ای که نتانیاهو در چند وقت اخیر و بعد از نبرد پنج روزه روی آن تأکید ویژه داشت و با آن مخالفان سیاسی خود را در حالت انفعال قرار داده بود، ایجاد امنیت پایدار براساس شعارهای انتخاباتی خود بود. انجام این عملیات باعث خواهد شد در وهله نخست، مخالفان نتانیاهو بار دیگر علیه وی موضع‌گیری کنند و دوم، این‌که شاهد افزایش اعتراض‌های داخلی باشیم؛ اعتراض‌هایی که وارد بیست‌و‌چهار‌مین هفته خود شده است.

ریشه تصمیمات افراطی
بنابر اعتراف صهیونیست‌ها، سطح تهدید علیه این رژیم در مقطعی از جنوب لبنان به غزه و اکنون به کرانه باختری منتقل شده است. این نزدیکی سطح تهدید برای صهیونیست‌ها باعث شده در بسیاری موارد اقدام به اتخاذ تصمیمات افراطی کنند. به همین دلیل در مقطع فعلی افراطی‌ترین کابینه را از سال ۱۹۴۸ تاکنون تشکیل دادند تا بتوانند بر این مشکل فائق آیند. عملیات کرانه باختری بیش از همه روند مهاجرت معکوس در سرزمین‌های اشغالی را شدت خواهد ‌بخشید و این ‌موضوع در کنار عملیات‌های موشکی مقاومت به افزایش مهاجرت معکوس منجر می‌شود.

شکست‌های سلسله‌وار اشغالگران
شکست‌های نظامی - امنیتی رژیم‌صهیونیستی به‌صورت سلسله‌وار در چند وقت اخیر خود را نشان داده که نمونه بارز آن کشته شدن افسر موساد در شمال ایتالیا و عملیات اخیر است. این نشان می‌دهد رژیم‌صهیونیستی از ضعف اساسی اطلاعاتی، امنیتی و نظامی رنج می‌برد.این موارد بیانگر عمق چالش‌های این رژیم در تمامی ابعاد است. البته در طرف مقابل، انجام عملیات‌ها نشان‌دهنده قدرت آفندی و پدافندی گروه‌های مقاومت و رسیدن آنها به توازن همه‌جانبه با رژیم‌صهیونیستی است که هر اقدام و تجاوز این رژیم را برحسب شرایط و مقتضیات زمانی و مکانی جواب خواهند داد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها