لقمه چرب مونتاژکاران

روش قیمت‌گذاری خودرو در کشور بر‌اساس فرمول کاست‌پلاس«محاسبه هزینه‌های تولید به‌علاوه سود» است و معمولا نرخ اعلامی خودروسازان با نرخ شورای رقابت متفاوت بوده که این موضوع منجر به زیان انباشت خودروسازان شده اما شرایط برای مونتاژکاران متفاوت بوده است.
روش قیمت‌گذاری خودرو در کشور بر‌اساس فرمول کاست‌پلاس«محاسبه هزینه‌های تولید به‌علاوه سود» است و معمولا نرخ اعلامی خودروسازان با نرخ شورای رقابت متفاوت بوده که این موضوع منجر به زیان انباشت خودروسازان شده اما شرایط برای مونتاژکاران متفاوت بوده است.
کد خبر: ۱۴۱۱۶۰۰
نویسنده حسن کریمی‌سنجری| کارشناس صنعت خودرو

تعرفه واردات خودرو بیش از صد‌درصد است اما مونتاژکاران با یک میانبر این رقم را به یک‌پنجم رساندند. قاعده کار به این صورت است که شرکت‌های مونتاژکار یک مدل خودروی خارجی را نشان می‌کنند و با رایزنی، خط تولید آن را به داخل کشور می‌آورند و پس از آن با واردات قطعات و بستن آن در کشور، تعرفه حدود ۲۰ درصدی را پرداخت می‌کنند اما محاسبه قیمت نهایی آن متفاوت است. این تفاوت قیمتی را می‌توان از طریق مقایسه خودروهای مونتاژی با نمونه آن در کشورهای دیگر به‌راحتی مشاهده کرد که بعضا در برخی از مدل خودروها به بیش از یک میلیارد تومان تفاوت قیمتی می‌رسد؛ البته مونتاژکاران، نوسانات نرخ ارز را در این افزایش قیمت موثر می‌دانند اما بررسی قیمت نهایی اعلامی نشان می‌دهد که قیمت‌گذاری آنها از نرخ ارز پیشی گرفته است. خودروسازان تجاری و مونتاژکاران بخش خصوصی به‌دلیل عدم قیمت‌گذاری دستوری، سود کلانی را به جیب می‌زنند. عمده سود این مونتاژکاران ناشی از افزایش نرخ ارز است.با وجود انتقادهای فراوان نسبت به عملکرد شورای رقابت، ورود شورا به قیمت‌گذاری این شرکت‌های خصوصی اقدامی صحیح است و باید از منافع مصرف‌کننده دفاع شود.
باید اذعان کرد که قیمت نهایی یک خودروی معین در هر کشور بسته به وضعیت نرخ ارز و فضای کسب و کار متغیر خواهد بود. نمی‌توان قیمت نهایی در بازار کره‌جنوبی را با قیمت ایران یا کشورهای دیگر مانند عربستان مقایسه کرد و این موضوع را نمی‌توان سودجویی مونتاژکاران عنوان کرد و نقد اصلی تنها به حاشیه سود بالای این شرکت‌هاست. این حاشیه سود باعث شده تقاضا برای دریافت مجوز احداث واحدهای مونتاژ خودرو افزایش چشمگیری داشته باشد و در نهایت باعث درجا زدن صنعت خودرو خواهد شد.
وزارت صمت اقداماتی برای تغییر تعرفه خودروهای مونتاژی انجام داده تا سهم ارزش‌افزوده از سوی تولیدکنندگان داخلی افزایش یابد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها