این تغییر یک امر دلبخواهی نیست پاسخ به ضرورت حرکت سرمایه و نیازهای مستبدانه آن و بنا به ضرورت رفع بحران ورشکستگی و فائق آمدن به بحران ورشکستگیهای نظام لیبرال دموکراسی خصوصا ورشکستگی آمریکا و تأثیر آن در آشوب سرمایهداری جهانی و نیز پاسخ بهتر مدیریت تمرکزگرای مدل چینی و قدرت آن در رهبری جدید و سازماندهی جهانی است . چنین است که چند جانبهگرایی، مقدمه جهانیسازی ساختی و سازمان واحد حکمرانی فرعونی آتی باید فهم شود . حال پرسش آن است که جمهوری اسلامی چه تکلیف الهی به عهده دارد؟ تکلیفی که استنباطش نه بر اساس خودرأیی و بلکه استنباط درست فقه جعفری و مسیر مایه قبول عقل نوری و هدایت امام زمانی باید درک شود و قرآن و معارف اهل بیت وحی و عقل الهی و علم تخصصی در استنباط آن، ارکان قطعی باید باشد . امری یا امور مسلم بهمثابه زمینه عام فهم در بستر تفکر شیعی و انقلاب اسلامی چند نکته است:
۱- ما در تفکر برای راه حل، نمیتوانیم روش جبرگرایانه مطلق یا روش دلبخواهانه و خودمختار و آزاد از ضرورتهای ناگزیر، اتخاذ کنیم و موقع و موقف ما ایستادگی بین دو امر و شناخت واقعگرایانه بنا به اوامر و واجبات و نواهی اسلام حکیم است. قرآن و معارف عترت و عقل و حرکت در مسیر حجت عج که همان خشنودی الهی صاحبالامر(عج) است، باید پایه تصمیمات ما باشد.
۲- این استنباط ماهوا نمیتواند وابسته به خواست کفر و نفاق جهانی و تسلیم محاربان با اسلام و نیروهای ارتجاعی و متحجر یا اباحهگرایان و با دست شستن ازاصول و ملزومات انقلاب اسلامی باشد. زیرا همه عقل و نیز تجربه ۱۴۰۰ ساله و ۴۴ ساله اثبات میکند در صورت توان، عدم مقاومت برابرخصم حربی و قدرتهای سلطهخواه مدرن و عدم استقلال جامعه اسلامی از قدرت کفر و نفاق، فاجعهای هولناک پدید میآورد. و چهار دهه صحت واقعی معرفت و جهاد انقلابی امام (ره) و راه انقلاب اسلامی را تأیید و نشان داده است تنها راه عزت اسلام مقاومت برابر کفر محارب و متفرعن امروزین تا پای جان است و هر صلح واقعی با بهرسمیت شناختن حق استقلال جامعه اسلامی و تدبیر اداره امور آن به دست دانایان دین و نه کفار بدخواه و اذناب و افکار خصمانهشان مقدور است .
۳- ما قادر به تغییر نظام و تمدن جهان بر پایه اجرای اسلام کامل نیستیم. این تکلیف فقط از امام زمان (عج) بر خواهد آمد. ما باید در انجام تغییر و تحولی که تکلیف ما و در حد مقدرات ماست رها از ذهنیگرایی و خیالبافی و تکبر و سرکشی و برافراشتن پرچم جهاد خود برابر پرچم معصوم علیهمالسلام عمل کنیم و از تکالیف عصر انتظار تخطی و تجاوز نکرده از اوامر امام معصوم(عج) پیش و پس نیفتیم. و قواعد و فرامین الهی عمل، و صلح و جهاد دفاعی را به درستی مراعات کنیم .با این رویکرد شیعی ببینیم در استنباط تخصصی فقیهانه، چه واقعیات جهانی درباره تغییر حاضر باید مد نظر قرار گیرد که بنا به وضع مابین جبرها و اختیارها، گزینش عقلانی صورت دهیم .
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد