بنابر اعلام سازمان اورژانس کشور؛

۱۹۸ نفر در بهار امسال بر اثر غرق شدن جان باختند

بارش شدید باران در خراسان شمالی ۴ کشته و تعدادی مفقود برجای گذاشت

دوباره سیلاب غافلگیری

بارش باران شدید در روز شنبه و جاری شدن سیلی مهیب در ۱۵روستای استان خراسان شمالی خوش‌یمن نبود و برای برخی اهالی حامل پیام مرگ بود.
کد خبر: ۱۴۰۹۹۳۸
نویسنده لیلا حسین‌ زاده - گروه حوادث

سیلی‌ که در روستاهای استاد، گلیان، خسرویه و چوکانلوی به راه افتاد، به قدری خسارت‌بار بودکه جان چهار نفر از دو روستای استاد در فاروج و گلیان در شیروان را گرفت.

علاوه بر این و بر‌اساس برآوردهای اولیه، ۴۰ واحد مسکونی در روستای استاد از پنج تا ۱۰۰ درصد و ۱۰ واحد مسکونی در روستای گلیان هم آسیب دید. برخی از اهالی همچنان مفقود هستند و جست‌وجو برای پیدا کردن آنان ادامه دارد.

به گزارش «جام‌جم»، باران فقط۲۰ دقیقه بارید اما نتیجه‌اش جاری شدن سیلی ویرانگر در روستاهای استاد و گلیان بود. آنهایی‌که در خانه بودند، همانجا ماندند، عده‌ای در بیرون خود را به جای امنی رساندند اما برخی دیگر که نه راه پس داشتند و نه راه پیش، گرفتار امواج خروشان شدند. یکی از اهالی روستای استاد از بعدازظهر روز شنبه برای جام‌جم توضیح داد: «آسمان از ساعت ۱۸و ۱۰دقیقه یک بند بارید و تگرگ زد. آن‌قدر عجیب بود که فکر می‌کردیم زمستان است. بعد یکدفعه سیلی شدید آمد و هرچه در مسیرش بود، شست و برد.

مردم می‌گفتند هفت نفر غرق شده‌اند که جسد دو نفرشان پیدا شده است. جسد چند نفر هم پیدا شده‌ که هنوز هویت‌شان مشخص نیست. یکی از اجساد متعلق به مردی ۷۰ساله و دیگری مردی ۶۰ساله است. یکی از آنها از باغ خود برمی‌گشت که گرفتار شد و سیل او را همراه با خودرویش برد، نفر دوم هم رفته بود خودرویش را جا‌به‌جا کند که سیل غافلگیرش کرد و با خودرویش غرق شد.»

آن‌طورکه او توضیح می‌دهد، سیل وارد خانه‌اش نشده اما به جاده خسارت زیادی زده است: «سیل به بافت جدید روستا آسیبی نزده و یک‌طرف جاده باز است اما بافت قدیمی خسارت‌ دیده است. الان هم نیروهای راهداری و امدادی در روستا تلاش می‌کنند تا راه‌های بسته شده را باز و گل و لای و دام‌ها تلف شده را از آغل و خانه‌ها خارج‌ کنند. گویا اهالی روستای‌مان بیش از ۵۰ راس از دام‌های خود را از دست داده‌اند. حجم تخریب در روستای ما به‌شدت بالاست.»

در روستای ‌گلیان شهرستان شیروان هم اوضاع خوب نیست. صاحب یک اقامتگاه تفریحی این روستا به جام‌جم می‌گوید: «سیل در روستای ما باعث مرگ یک زن و شوهر شد. آنها سوار تراکتور در حال عبور از رودخانه بودند که ناگهان با سیل روبه‌رو شدند و اجسادشان ۳۰۰ متر پایین‌تر پیدا شد. روستای ما چون حالت پلکانی دارد، خانه‌ها در ارتفاع بالاتری است و از رودخانه فاصله نسبتا زیادی دارد. به همین دلیل به خانه‌ها خسارتی وارد نشد اما باغ‌های‌ کشاورزی به‌شدت تخریب شدند. چون وضعیت جاده مناسب نیست، اهالی نمی‌توانند با خودروهای خود به باغ رفته و مجبورند با پای پیاده بروند. دام‌های روستای‌مان چون زود به آغل برده شده بودند، تلف نشدند اما تعدادی از خودروها را سیل با خودش برد و برخی از اهالی همچنان مفقود هستند.»

شفیق سرپرست اداره‌کل مدیریت بحران خراسان شمالی درباره جاری شدن سیل‌گفت: «در روستای استاد و با جاری شدن سیلاب، انشعابات آب، برق و گاز قطع شد اما برق از (روز یکشنبه) وصل شد و شرکت گاز نیز قول داده تا عصر یکشنبه مشکل گاز را رفع ‌کند. خطوط آب در روستای استاد هم دچار آب‌بردگی شد که آبرسانی سیار در حال انجام است و مشکل آب نیز تا روز دوشنبه حل خواهد شد. یکی از مشکلات اساسی ما راه روستای استاد است. راه ورودی به این روستا از رودخانه عبور می‌کند و سیلاب سنگ‌های بزرگی را وارد این قسمت کرد. علاوه بر آن سنگریزه‌های زیادی نیز وارد بدنه روستا شده که راهداری در حال جمع‌آوری آن است. ۲۱ خودرو نیز در روستای استاد و یک دستگاه تراکتور در روستای گلیان به‌طور کامل خسارت دیده و علاوه بر آن سیل موجب تلف شدن ۴۰۰راس دام شده است. همچنین سیل در روستای استاد باعث از بین رفتن ۱۰۰۰ مترمربع سنگفرش و۲۰ متر دیوار ساحلی شده است.»

فرماندار شیروان هم‌گفت که تعدادی از اهالی روستای ‌گلیان مفقود شده‌اند و اظهار امیدواری کرد اتفاق ناگواری برای آنها رخ ندهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها