یک کارشناس حوزه روابط بین‌الملل در گفت و گو با جام‌جم آنلاین عنوان کرد:

تاثیر مثبت روابط تهران و مسقط بر اقتصاد و امنیت منطقه

گسترش روابط با عمان باعث تسهیل مسیر راهیابی ایران به بازارهای بزرگ منطقه، نزدیکی دیدگاه تهران با دولت‌های حاشیه نشین خلیج فارس در گفت و گوهای منطقه‌ای و دستیابی به راه حل‌هایی برای خروج از مذاکرات موسوم به احیای برجام است.
گسترش روابط با عمان باعث تسهیل مسیر راهیابی ایران به بازارهای بزرگ منطقه، نزدیکی دیدگاه تهران با دولت‌های حاشیه نشین خلیج فارس در گفت و گوهای منطقه‌ای و دستیابی به راه حل‌هایی برای خروج از مذاکرات موسوم به احیای برجام است.
کد خبر: ۱۴۰۹۸۹۱
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین

سیامک باقری تحلیلگر منطقه غرب آسیا با اشاره به سفر سلطان عمان به ایران به خبرنگار جام‌جم آنلاین گفت: ما از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم خصوصا طی سه چهارماه اخیر شاهد تحرکات فزاینده در عرصه دیپلماسی هستیم که همین روند امیدواری‌هایی را در عرصه تامین منافع ملی و اهداف منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران ایجاد می‌کند.

وی با بیان این‌که محور اصلی تحرکات دیپلماتیک دولت سیزدهم تمرکز روی مباحث اقتصادی است خاطرنشان کرد: بخشی اصلی فعالیت دیپلماسی ایران در یکی دو سال انعقاد قراردادهای دو جانبه اقتصادی است و نکته قابل تامل این‌که در این مراودات تلاش شده تا موضوع روابط تجاری مبتنی بر پول ملی باشد و همین مساله بیانگر این است که با ایجاد این گشایش‌ها برای جمهوری اسلامی بویژه در حوزه اقتصادی یخ روابط با برخی از کشورها که تحت تاثیر سیاست آمریکایی و ترامپیسم بودند شکسته شود.

این کارشناس حوزه سیاست خارجی به سفر سلطان عمان به کشورمان اشاره کرد و گفت: ارزیابی هیات همراه هیثم بن طارق مبین این است که بیشتر همراهان او در این سفر وجه اقتصادی دارند و به همین خاطر می‌توان پیشبینی کرد که مقامات ایرانی و عمانی در مورد تعاملات تجاری، بازرگانی و اقتصادی به توافقات خوبی برسند. این موضوع در سفرهای خارجی پیشین آقای رئیسی به دیگر کشورها بویژه اندونزی هم کاملا قابل مشاهده است و همان طور که در خبرها هم آمده بود بحث روابط اقتصادی در این دیدارها در مقایسه با دیگر ابعاد آن از وضوح و برجستگی بیشتری برخوردار است.

باقری ادامه داد: صرف نظر از گفت و گوهای تجاری و بازرگانی، سفر سلطان عمان وجه دیگری هم دارد و آن هم ناشی از تلاشی است که هیثم بن طارق مثل سلف خود تلاش دارد که در مراودات بین‌المللی نقش میانجی را بازی کند و البته این مساله از سوی جمهوری اسلامی ایران هم با استقبال روبرو شده است چون طی این سال‌ها همواره عمانی‌ها در پی آن بودند که حلقه ارتباطی میان ایران با کشورهای غربی و عربی برای انتقال پیام‌ها باشند و در برخی از حوزه‌ها هم این میانجگیری باعث حل مسائل ما در حوزه روابط بین‌الملل و همچنین فعال تر شدن حوزه فعالیت‌های دیپلماتیک ما شده است.

وی با اشاره به روابط خوبی عمان با کشورهای حاشیه‌ای خلیج فارس و دیگر دولت‌های منطقه تصریح کرد: مسقط دریچه خوبی است برای ارتباط جمهوری اسلامی با حوزه‌های تجاری و اقتصادی سایر کشورها در منطقه و جمهوری اسلامی می‌تواند با استفاده این شرایط مسیر خود برای راهیابی با بازار منطقه تسهیل کند.

این کارشناس حوزه غرب آسیا موضوع روابط ایران با کشورهای غربی را یکی دیگر از محورهای مورد بحث میان تهران و مستقط دانست و تصریح کرد: تعاملات میان ایران و عمان حتی با وجود تحریم‌های سنگین آمریکایی‌ها چندان دچار اعواج نشد و عمانی‌ها تلاش کردند که در این بخش حد میانه را بگیرند. طبعا آنها تمایل دارند با توجه به روابطی که با دیگر کشورها دارند مشکلات موجود منطقه‌ای و فرمنطقه‌ای را حل کنند و از این رو در پی آن هستند تا بن بست مذاکرات جمهوری اسلامی با طرف‌های اروپایی در بحث برجام و مباحث هسته‌ای شکسته شود. از این رو بارها پیام‌های سیاسی و دیپلماتیک را به طرفین منتقل کردند و به نظر می‌رسد که یکی از محورهای گفتگوی میان مقامات ایرانی و عمانی هم تعاملات میان تهران با اروپایی‌ها باشد کمااین‌که دیدیم عمان در قضیه مربوط به انتقال زندانیان میان ایران و بلژیک به عنوان واسطه وارد میدان شد و البته حاصل این تلاش هم نتیجه قابل قبولی برای دو کشور بود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها