تاثیر مثبت روابط تهران و مسقط بر اقتصاد و امنیت منطقه
یک کارشناس حوزه روابط بین‌الملل در گفت و گو با جام‌جم آنلاین عنوان کرد:

تاثیر مثبت روابط تهران و مسقط بر اقتصاد و امنیت منطقه

بررسی جزئیات سفر سلطان عمان به تهران در گفت‌و‌گوی «جام‌جم» با حسن هانی‌زاده

عمان حامل پیام مذاکره اروپا و آمریکاست

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه و بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم درباره اهمیت و دلایل سفر سلطان عمان به ایران در مقطع زمانی فعلی یعنی پس از توافق صلح با عربستان و زمزمه‌های برقراری رابطه مجدد تهران با قاهره اظهار کرد: ‌سفر شیخ هیثم بن طارق پادشاه عمان به کشورمان یک سفر کاملا راهبردی و استراتژیک در حوزه‌های مختلف امنیتی و سیاسی و اقتصادی است.
حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه و بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم درباره اهمیت و دلایل سفر سلطان عمان به ایران در مقطع زمانی فعلی یعنی پس از توافق صلح با عربستان و زمزمه‌های برقراری رابطه مجدد تهران با قاهره اظهار کرد: ‌سفر شیخ هیثم بن طارق پادشاه عمان به کشورمان یک سفر کاملا راهبردی و استراتژیک در حوزه‌های مختلف امنیتی و سیاسی و اقتصادی است.
کد خبر: ۱۴۰۹۷۶۶

چکش تعادلات در دو سوی خلیج‌فارس
هانی‌زاده ادامه داد: این سفر بر روابط ایران با کشورهای غربی هم کاملا موثر خواهد بود چراکه با توجه به این‌که پادشاهی عمان یکی از کشورهای عضو همکاری خلیج‌فارس هم هست، در طول چهار دهه گذشته در نقش چکش تعادلات مناسبات دو سوی ساحل خلیج‌فارس به ویژه بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس عمل کرده و تلاش داشته مناسبات نسبتا قابل قبولی بین ایران و کشورهای عرب منطقه ایجاد کند که این بار هم این برنامه مد‌نظر است. این کارشناس مسائل منطقه و بین‌الملل تصیح کرد: با توجه به افزایش سطح مناسبات ایران و عربستان بعد از توافق اسفندماه، یک نوع همگرایی در منطقه به وجود آمده و تلقی پادشاهی عمان این است که مناسبات ایران و کشورهای عربی به طور قطع تحت تاثیر فضای بین‌المللی هم قرار دارد و لازم است کشورهای غربی و ایران به میز مذاکره بازگردند. به گفته وی، پادشاه عمان حامل پیام کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس و فرانسه و آلمان و همچنین آمریکا برای آمادگی در راستای به حرکت درآوردن پرونده برجام و همچنین شکستن قفل بن‌بست مذاکرات است و در این سفر این پیام‌ها را به مقامات جمهوری اسلامی ایران منتقل خواهد کرد.

رساندن روابط اقتصادی به ۲۰ میلیارد دلار
هانی‌زاده با اشاره به تبادلات اقتصادی و تجاری ایران و عمان تصریح کرد: مناسبات تجاری ایران و پادشاهی عمان تاکنون به سطح قابل قبولی نرسیده و طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است سطح روابط اقتصادی دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار در حوزه تجاری ارتقا یابد. این کارشناس مسائل منطقه و بین‌الملل با بیان این‌که در حال حاضر این رقم حدود دو میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که بسیار پایین است، افزود: با توجه به این‌که بازار پادشاهی عمان برای کالاهای ایرانی به ویژه کالاهای مهندسی و پزشکی و کشاورزی و صنایع نیمه سنگین بسیار مناسب است و رویکرد مردم عمان هم به استفاده از کالای ایرانی به دلیل کیفیت مناسب آن در بازار این کشور گرایش دارد،‌ بنابراین در سفر شیخ هیثم قرارداد‌های تجاری و اقتصادی بین تهران و مسقط امضا خواهد شد.وی گفت: در این سفر یک هیات بلندپایه اقتصادی هم پادشاه عمان را همراهی می‌کند و احتمال دارد در چهار سال آینده سقف تبادلات تجاری ایران و عمان به ۲۰ میلیارد دلار در سال برسد که این رقم رکورد بزرگی در رابطه با ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس است، البته صرف‌نظر از مناسبات تجاری ایران و امارات که سطح بسیار بالایی دارد.هانی‌زاده همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه دریانوردی و حفظ امنیت خلیج‌فارس و برگزاری مانور‌های دریایی به صورت دوره‌ای بین ایران و پادشاهی عمان، موضوعات و مسائل دفاعی و امنیتی هم مورد توجه قرار خواهد گرفت. این کارشناس مسائل منطقه و بین‌الملل با بیان این‌که هنوز بندهای برجام ۲۰۱۵ عملیاتی نشده و خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ باعث شد کشورهای اروپایی هم به پیروی از آمریکا بهانه‌جویی کنند،‌ گفت: این در حالی است که ایران به تمام بندهای برجام عمل کرده و در حال حاضر آمریکا و سه کشور اروپایی باید در این زمینه اقدام کنند و حسن نیت خود را نشان دهند تا ایران به میز مذاکره بازگردد.

عمان، حامل پیام
این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره این‌که برخی کارشناسان معتقدند سفر سلطان عمان به ایران فراتر از انتقال یک پیام صرف و کانال ارتباطی است، گفت: ‌پادشاه عمان رابطه خوب و تنگاتنگی با آمریکا و اروپا دارد و در حقیقت مناسبات تعریف شده خوبی با غرب داشته و به نظر می‌رسد پیشنهاد های جدیدی از سوی سه کشور اروپایی به ایران ارائه شده که پادشاه عمان هم به عنوان میانجی وارد عمل شده است.وی ادامه داد: نقش پادشاهی عمان بسیار تاثیر‌گذار و مثبت است. از این رو اگر پیام‌های پادشاه عمان به ایران از سوی کشورهای اروپایی مثبت باشد، قفل مذاکرات باز خواهد شد و ایران به میز مذاکره باز خواهد گشت. هانی‌زاده افزود: با توجه به مشکلاتی که بین اروپا و روسیه و همچنین آمریکا و چین به وجود آمده اکنون فرصت مناسبی است تا اروپایی‌ها از زیاده‌خواهی‌های گذشته خود نسبت به ایران دست بردارند و به صورت منصفانه با ایران وارد تعامل شوند.

​​​​​​​ برگ برنده عمان
این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص نقش عمان در آزادسازی دیپلمات اسیر کشورمان در بلژیک یعنی اسدا... اسدی تصریح کرد: پادشاه عمان قبل از سفر به تهران یک برگ برنده ارائه داد و آن آزادی اسدا... اسدی، دیپلمات بازداشت شده ایرانی در بلژیک بود و در مقابل ایران هم جاسوسی بلژیکی را آزاد کرد و این برآیند تلاش‌های پادشاهی عمان در ماه‌های گذشته است که نشان داد این کشور نفوذ بالایی بر کشورهای اروپایی دارد و می‌تواند نقش گره‌گشایی در مذاکرات ایران و غرب هم داشته باشد. وی در خصوص نقش‌آفرینی عمان برای از سرگیری رابطه ایران با مصر و به ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس هم یادآور شد: پادشاهی عمان عضو اتحادیه عرب هم هست هرچند مناسبات مصر با عربستان در برقرار است اما با توجه به این‌که مناسبات ایران و عربستان اکنون به سطح قابل قبولی رسیده طبیعتا قاهره در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی تا حدودی تابع آمریکا و بخشی هم تابع عربستان است لذا مناسبات ایران و عربستان می‌تواند به بهبود روابط ایران با مصر هم کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها