گزارشی از پیامک‌های مردمی سامانه ۱۶۲ در گفت‌وگو با مخاطبان و سازندگان برنامه

جام‌جم، بفرمایید!

از زمانی که سامانه ۱۶۲ برای دریافت نظرات مردمی راه افتاد، ارتباط میان مردم و رسانه‌ملی هم بر همین اساس قوت گرفت. سامانه ۱۶۲ به یک مسیر برای ارتباط دوسویه میان مردم و مخاطبان تبدیل شد. در عین حال، رسانه‌ملی تلاش کرده با دریافت این نظرات، نسبت به اصلاح برنامه‌های خود اقدام کند.
از زمانی که سامانه ۱۶۲ برای دریافت نظرات مردمی راه افتاد، ارتباط میان مردم و رسانه‌ملی هم بر همین اساس قوت گرفت. سامانه ۱۶۲ به یک مسیر برای ارتباط دوسویه میان مردم و مخاطبان تبدیل شد. در عین حال، رسانه‌ملی تلاش کرده با دریافت این نظرات، نسبت به اصلاح برنامه‌های خود اقدام کند.
کد خبر: ۱۴۰۸۳۶۸
نویسنده نوشین مجلسی و سپیده اشرفی - گروه رسانه

تازه‌ترین نظرات دریافت‌شده به شکل پیامکی از مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی نشان می‌دهد که برنامه‌هایی مثل حال خوب و سیدخندان در راس رضایت مردم قرار دارند. برنامه‌های دیگر مثل پاورقی، صبحی دیگر، زندگی پس از زندگی و برخی سریال‌های کره‌ای در رتبه‌های بعدی قرار دارند. جام‌جم در گزارش پیش‌رو به برنامه‌های پرمخاطب و نظرات مردم در این خصوص پرداخته‌است.

نگاهی به نظرات مردم در شبکه‌های اجتماعی هم به خوبی این را نشان می‌دهد که برنامه‌هایی مثل «حال خوب»، «سیدخندان» و «زندگی پس از زندگی» در میان پرمخاطبان قرار دارد. پیامک‌های ارسال‌شده به سامانه ۱۶۲ هم این مسأله را تایید می‌کند. از پیام‌هایی مثل درخواست برای ادامه برنامه‌های فوق تا تمایل برای بازپخش آنها در زمان‌های مختلف. همه اینها نشان می‌دهد که قلاب رسانه‌ملی برای جذب مخاطب به خوبی کار کرده و توانسته این ارتباط دوسویه را برقرار کند.

حال خوب برای مردم
یکی از برنامه‌هایی که در میان پرمخاطبان تلویزیون قرار دارد، برنامه «حال خوب» است؛ یک برنامه تخصصی در حوزه سلامت روان که از شبکه سلامت روی آنتن می‌رود. آن‌طور که پیداست این برنامه باب‌میل مخاطبان بوده‌است. برخی مخاطبان این برنامه از مجری آن یعنی مصطفی مصطفوی تشکر کرده‌اند. کلیت برنامه‌های سلامت‌محور، در همراهی با مخاطب و نیاز اوست. شاید به همین دلیل است که برنامه‌های این‌چنینی اغلب با استقبال مخاطبان همراه می‌شود. به عنوان مثال یکی از مخاطبان از مطالب و توصیه‌های این برنامه تشکر کرده‌است. حتی برخی مخاطبان نسبت به موضوع بیان‌شده در برنامه هم ابراز نظر کرده‌اند که این مسأله نشان از پیگیری آنها دارد. بر همین اساس، راکیان از مسجدسلیمان از پخش و تدام این برنامه تشکر کرده‌است. او در گفت‎وگو با جام‌جم دلایل دوست داشتن این برنامه را چنین توضیح می‌دهد: من و خانواده از مخاطبان شبکه سلامت هستیم و برنامه حال خوب را به خاطر کارشناسان دلسوز آن به خصوص در حوزه روان‌شناسی دنبال می‌کنم. ایشان بدون چشمداشت درباره مسائلی که اغلب مردم این روزها با آنها دست به گریبان هستند، آگاهی می‌بخشد.سارا خسروانی از آبادان هم می‌گوید: از برنامه «حال خوب» شبکه تلویزیونی سلامت برای داشتن مجری حرفه‌ای و پرانرژی، پرداختن به موضوعات مهم و نیز کارشناسان مجرب متشکرم.

سیدخندان؛ ساده و بی‌غل و غش
برنامه «سیدخندان» که تولیدکنندگان آن معتقدند یک دورهمی شبانه با رویکرد طنز است، چند وقتی است که مخاطبان بسیاری را پای تلویزیون کشانده‌است. این برنامه یک طنز شبانگاهی است که با حضور هنرمندانی در حوزه‌های شعر، استندآپ کمدی، نمایش، دوبله، ترانه و سرود اجرا می‌شود و تلاش شده با بخش‌های متنوعی که دارد، فضای شاد و مفرحی برای شب‌های مخاطبان فراهم کند. در همین رابطه، کمال هوشمند از اصفهان درباره پیام تشکری که در مورد برنامه «سیدخندان» ارسال کرده بیان می‌کند: مدت‌ها منتظر بودیم تا تلویزیون دوباره طنز شبانگاهی داشته‌باشد و برنامه سیدخندان واقعا غافلگیرکننده بود؛ چون خود مردم موضوع برنامه هستند. این‌که آقای شهبازی در فضای مجازی هم راحت با مردم ارتباط برقرار می‌کند و سوالات را پاسخ می‌دهد برای من به عنوان مخاطب تازگی دارد.
سمانه بهره‌مندی از ورامین هم در این‌باره عنوان می‌کند: برنامه سیدخندان حال و هوای متفاوتی نسبت به برنامه‌های طنزی دارد که تلویزیون تا حالا پخش کرده‌است. مجری برنامه هم با بینندگان خودمانی و در عین حال محترم است.بشری ضیایی نوری از کازرون درباره پیام مثبتی که در مورد برنامه «پاورقی» ارسال کرده‌است، می‌گوید: راستش من بیننده برنامه‌های کمدی شبیه پاورقی هم هستم که شبکه‌های آن طرفی پخش می‌کنند و همیشه منتظر بودم تلویزیون خودمان هم تعداد این برنامه‌ها را بیشتر کند. «پاورقی» نشان داد ما نه تنها چیزی کم نداریم بلکه به دلیل نزدیک بودن به فضای داخل ایران، اتفاقا می‌توانیم دقیق‌تر طنزپردازی کنیم تا واقعی‌تر و بامزه‌تر باشد.
اما شاید دست اندرکاران این برنامه در ابتدا تصور این بازخورد را نداشتند. آنطور که بزرگی راد تهیه کننده سیدخندان می‌گوید، این برنامه سبک تازه‌ای را پیش چشم مخاطب قرار داده است. محمدحسین بزرگی راد تهیه‌کننده برنامه سیدخندان در پاسخ به نظرات مردمی مبنی بر موفقیت این برنامه به جام‌جم می‌گوید: خوشحالیم از این‌که برنامه مورد توجه مخاطبان قرار گرفته‌است. به نظرم موفقیت برنامه در چند دلیل خلاصه می‌شود؛ در ابتدا حضور خود آقای شهبازی در موفقیت برنامه نقش به‌سزایی داشته چون او با بدنه اجتماع به واسطه دنبال‌کنندگانش در شبکه‌های اجتماعی در ارتباط است. همچنین از ۹۰ دقیقه برنامه به میزان ۳۰ تا ۳۵ دقیقه به خاطرات مردمی اختصاص دارد و مردم از خاطرات‌شان می‌گویند. می‌توانم بگویم که برای اولین بار یک برنامه چنین بخشی را به این شکل دارد.

صبح‌هایی با صبحی دیگر
از دیگر برنامه‌هایی که پیامک‌های بسیاری درباره آن به سامانه ۱۶۲ ارسال شده، می‌توان به برنامه «صبحی دیگر» اشاره کرد که پیش از این از شبکه آموزش روی آنتن می‌رفت. این برنامه یک جنگ صبحگاهی بود که با اجرای نیما کرمی، سهیل محزون و محدثه صارمی و در یک فضای شاد و آموزشی روی آنتن می‌رفت.

۳۰ درصد مردم ایران تماشاگر زندگی پس از زندگی
از دیگر برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون می‌توان به «زندگی پس از زندگی» اشاره کرد. این برنامه روایتگر تجربه گران نزدیک به مرگ است که امسال فصل چهارم آن روی آنتن رفت.
مخاطبان بسیاری در پیامک‌های ارسالی خود به ۱۶۲ نسبت به این برنامه ابراز علاقه کرده‌اند. به عنوان مثال، کاملی از سقز درباره نظر مثبتی که نسبت به این برنامه دارد، می‌گوید: زندگی من به قبل از دیدن این برنامه و بعد از تماشای آن تقسیم می‌شود. به قدری زندگی پس از زندگی روی من تاثیر داشته که خیلی از اخلاق‌هایم عوض شده‌است. تمام سال منتظرم زمان پخش برنامه برسد. همیشه به حال تجربه‌گرها غبطه می‌خورم.زهرا جودوی از پارس‌آباد هم در این‌باره بیان می‌کند: به نظر من بهترین برنامه تلویزیون همین «زندگی پس از زندگی» است که درس زندگی می‌دهد و دلیل واقعی زنده‌بودن ما را یادآوری می‌کند. به چشم من آموزنده بودن این برنامه را هیچ برنامه‌ای ندارد و بقیه برنامه‌های بیشتر سرگرم‌کننده هستند.
شاید برای بسیاری از مخاطبان جالب باشد که تهیه‌کننده برنامه زندگی پس از زندگی پیش‌بینی این حجم از استقبال را داشته یا خیر. عباس موزون تهیه کننده، پژوهشگر و مجری برنامه زندگی پس از زندگی در پاسخ به این سؤال که آیا از ابتدا پیش بینی می‌کردید این برنامه تا این میزان بیننده داشته‌باشد به جام‌جم می‌گوید: زمانی که برنامه را به لحاظ محتوا و فرم طراحی ذهنی می‌کردم، پیش‌بینی‌ام این بود که برنامه ظرفیت دارد که خیلی بیش از اینها دیده شود، حتی درصد رضایت‌مندی به حدود صد درصد نزدیک‌تر باشد یا این‌که دست کم بیش از ۵۰ درصد جمعیت ایران بیننده برنامه باشند و هنوز هم معتقدم که اگر امکانات فرمی و محتوایی مدنظر را در اختیار داشته‌باشیم به‌سادگی به این ارقام می‌رسیم. اما از آنجا که برنامه از جهات مختلف محدودیت‌های مالی و لذا فرمی دارد یا این‌که از شبکه نخبگان پخش می‌شود که بینندگان آن به صورت سنتی کم‌شمارتر از شبکه‌های عمومی مانند یک یا سه هستند، در نتیجه این پیش بینی هنوز رخ نداده و تاکنون با این‌که پربیننده‌ترین برنامه رمضان هرساله است اما فقط ۳۰درصد جمعیت ایران آن را نگاه می‌کنند که با وجود این، رضایت‌مندی ۹۴ درصد را کسب کرده که گرچه بالاترین درصد تاریخ سیما بوده اما از نظر بنده جا دارد به صددرصد نزدیک‌تر شود.
وی ادامه می‌دهد: ضمن این‌که اگر ظرفیت‌های فرمی بیشتری در اختیار باشد یا مثلا از شبکه‌های پربیننده پخش شود، مسلما درصد بیشتری از مردم بیننده خواهند بود. برای جلب درصد بیشتر بینندگان پارو زدن در مسیر آب (سکوی پربیننده) بسیار آسان‌تر از پارو زدن در خلاف جهت آب (سکوی کم بیننده) است.به لحاظ فرمی هم برنامه زندگی پس از زندگی به نسبت وسعت محتوا و گستره جغرافیایی سفرها، دامنه جمعیتی مخاطب و ... با حداقل بودجه‌های تولیدی ممکن ساخته می‌شود. طوری که گاهی هزینه تولید یک فصل ۳۰قسمتی ما فقط از هزینه دکور یک برنامه سنگین در یک شبکه پربیننده که به‌صورت سنتی بودجه بیشتر دارند، کمتر بوده‌است. به گونه‌ای مدیر گروه تولید برنامه ما در فصل سوم هزینه ریالی را حتی در یک کنفرانس خبری روابط عمومی سازمان برای خبرنگاران کشور بیان و بر این موضوع تاکید کردند و این اقدامی کم‌سابقه یا بی‌سابقه است که هزینه دقیق تولید یک برنامه، رسانه‌ای شود. معتقدم اگر ما دست‌مان در جهات مختلف فرمی و بودجه‌ای و امثال آن بازتر باشد، درصد جمعیت بییندگان نیز طبق پیش‌بینی‌های قبلی بنده بیش از ۵۰ درصد و درصد رضایت‌مندی بینندگان نزدیک به صد درصد خواهدشد. هرچند با همین شرایط فعلی هم برنامه توانسته رضایت بیش از ۹۴درصدی بینندگان را به عنوان بالاترین درصد در تاریخ سیما کسب کند.

سریال‌های کره‌ای همچنان پیشتاز
بخش دیگر پیامک‌های رسیده به سامانه ۱۶۲ در خصوص سریال‌های کره‌ای است که از تلویزیون پخش می‌شود. برخی مخاطبان در این میان درخواست جابه‌جا شدن ساعت پخش این مجموعه‌ها را داشتند و برخی دیگر به طور کلی گفته‌اند که پخش سریال‌های کره‌ای از تلویزیون بیشتر شود و تمایل خود را به تماشای این سریال‌ها بیان کرده‌اند. بخشی از این پیامک‌ها به دلیل پخش سریال «دکتر یوهان» از شبکه پنج بوده که نشان می‌دهد مخاطبان زیادی تمایل به تماشای سریال‌های کره‌ای دارند. همچنین در میان نظرات مردمی از برنامه‌هایی مثل کام شیرین، چهارباغ؛ تاریکخانه، درس‌هایی از قرآن، زندگی زیباست، عبای خاکی و سلام زندگی هم صحبت شده بود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها