اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که به ماهیگیری علاقه دارید یا این کار را به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌دهید، تهیه ابزار مناسب یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید
کد خبر: ۱۴۰۷۸۶۰

انواع چرخ ماهیگیری

اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که به ماهیگیری علاقه دارید یا این کار را به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌دهید، تهیه ابزار مناسب یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. چرخ ماهیگیری یکی از اصلی‌ترین تجهیزاتی است که تفاوت یک ماهیگیر حرفه‌ای و آماتور را مشخص می‌کند. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم انواع Fishing Reel را به شما معرفی کنیم و نکات مهمی که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید را با شما به اشتراک بگذاریم.

معرفی و بررسی انواع چرخ ماهیگیری
ازآنجایی‌که چرخ ماهیگیری یکی از مهم‌ترین لوازم ماهیگیری است، انتخاب مناسب آن می‌تواند در موفقیت شما تأثیر بسزایی داشته باشد. در این بخش قصد داریم انواع آن را به شما معرفی کنیم و توضیحات مختصری در مورد هرکدام ارائه دهیم.

چرخ اسپینینگ
یکی از پرفروش‌ترین چرخ‌ها در بازار ایران که می‌توانید دو نوع کلاچ عقب و کلاچ جلوی آن را تهیه کنید. این Fishing Reel از نوع اسپول ثابت است و برای مصارف عمومی و استفاده کاربران نیمه‌حرفه‌ای گزینه‌ای مناسب به‌حساب می‌آید. اگر قصد شکار ماهی‌های تهاجمی مثل کپور، قزل‌آلا و ... را دارید به شما توصیه می‌کنیم از این ابزار استفاده کنید.

چرخ اسپین کست
این چرخ، ابزاری مناسب برای استفاده کاربران تازه‌کار است؛ زیرا کار با آن بسیار راحت بوده و مکانیزمی بسیار ساده دارد. در این چرخ ماهیگیری، نخ از سوراخی که در بالای اسپول وجود دارد وارد می‌شود؛ به همین دلیل ماهیگیر هیچ دغدغه‌ای بابت گره‌خوردن احتمالی بند نخواهد داشت. قیمت این چرخ نسبت به سایر مدل‌های موجود در بازار بسیار کمتر است؛ زیرا قدرت آن کم بوده و صرفاً برای صید ماهی رودخانه و کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرخ بایت کستینگ
قوی‌ترین و پیشرفته‌ترین چرخ موجود در بازار، بایت کاستینگ (دریایی) است. قدرت این ابزار بسیار زیاد است؛ به همین دلیل استفاده از آن برای صید ماهی‌های بسیار بزرگ مناسب است. به دلیل کوتاه‌بودن پایه‌ها می‌توان این چرخ را روی چوب‌های بزرگ ماهیگیری که در دریا از آن‌ها استفاده می‌شود نصب کرد. اگر جزو ماهیگیران حرفه‌ای هستید و تجربه فراوانی در این زمینه دارید، انتخاب این Fishing Reel می‌تواند احتمال موفقیت شما را به میزان چشمگیری افزایش دهد.

چرخ پشه
دلیل نام‌گذاری این چرخ نوع نخ و محل قرارگیری آن روی لنس‌ها یا پشه است. اگر سبک ماهیگیری شما فلای یا پشه است این ابزار برای شما طراحی شده و می‌تواند احتمال موفقیت شما در صید ماهی را افزایش دهد. طراحی Fishing Reel به شکلی است که از کلاچ جلو، کلاچ عقب و اسپول استفاده نشده است؛ به همین دلیل برای ماهیگیری در مناطق کم‌عمق و آرام مثل رودخانه‌ها و اسکله گزینه بسیار مناسبی است. برای استفاده از این چرخ کافی است از قرقره‌ای که برای پهن و جمع‌کردن نخ در نظر گرفته شده استفاده کنید.

چرخ بایت رانر
بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین چرخ موجود در بازار که به دلیل استفاده از دو کلاچ به طور هم‌زمان موجب راحتی کار ماهیگیران شده است. به طور معمول در بایت رانرها، کلاچ جلو قوی‌تر از کلاچ عقب است. کاربر در صورت لزوم می‌تواند با استفاده از دسته میانی که توسط طراحان روی این چرخ قرار گرفته بین دو کلاچ سوئیچ کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این لوازم ماهیگیری، گنجایش نخ (200 تا 300 متر) آن است که موجب شده به گزینه‌ای مناسب برای صید ماهی‌های کپور تبدیل شود.

انواع چرخ ماهیگیری

بخش‌های تشکیل‌دهنده چرخ
یک چرخ ماهیگیری از اجزای مختلفی تشکیل شده است که اگر بخش‌های گفته شده به‌درستی در کنار هم قرار گرفته باشند، کیفیت ابزار و شانس موفقیت ماهیگیر به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

اسپول: قرقره‌ای که نخ روی آن سوار می‌شود.

کمان: بخشی که به‌دور اسپول چرخیده و وظیفه اصلی آن جمع‌کردن نخ است.

دسته چرخ: وظیفه اصلی این قطعه برقراری ارتباط بین صیاد و چرخ است. این قطعه باید طوری طراحی شود که ماهیگیر در هنگام انجام کار با آن احساس راحتی کند.

کلاچ: این قطعه به‌منظور کنترل فشار روی ریسمان و چوب طراحی شده تا بدون واردشدن فشار به اسپول، نخ بیشتری در اختیار ماهی قرار دهد.

پایه چرخ: بخشی از Fishing Reel که به‌منظور قرارگرفتن چرخ روی چوب طراحی شده است. مقاومت این بخش بسیار بالاست؛ زیرا باید فشار زیادی را تحمل کند.

غلتک نخ: قطعه‌ای که به‌منظور کاهش نیروی اصطکاک روی نخ طراحی شده است. اگر آسیبی به این قسمت وارد شود، می‌تواند در درازمدت به نخ استفاده شده در چرخ ماهیگیری صدمه بزند.

بررسی مهم‌ترین نکات برای انجام یک انتخاب مناسب
پس از اینکه با انواع چرخ‌ها و قطعات تشکیل‌دهنده آن آشنا شدید، زمان آن فرارسیده تا نکاتی را بیان کنیم که بررسی آن‌ها در هنگام خرید یک چرخ ماهیگیری به شما کمک می‌کند تا یک خرید عالی انجام دهید.

تناسب بین لنسر و چرخ
یکی از نکات مهمی که در هنگام تهیه Fishing Reel باید به آن توجه کنید تناسب با لنسر است. حجم چرخ باید با وزن و طول چوب تناسب داشته باشد تا بالانس ابزار شما بر هم نخورد. در غیر این صورت در هنگام صید ماهی، عملکرد مختل شده و شانس موفقیت شما کاهش پیدا می‌کند.

انتخاب چرخ مناسب
به‌جرئت می‌توان گفت اسپینگ یکی از بهترین چرخ‌های ماهیگیری موجود در بازار است. به شما توصیه می‌کنیم اگر قصد صید ماهی‌های مختلف را دارید از این چرخ استفاده کنید تا کار شما آسان‌تر شود. دلایل متعددی برای این انتخاب وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کار با آن ساده است.
  • برد پرتابی خوبی دارد.
  • برای استفاده از آن نیاز به مهارت بالایی ندارید.
  • گزینه‌ای مناسب برای صید ماهی‌های مختلف است.

انواع چرخ ماهیگیری

مونتاژ صحیح
مونتاژ صحیح قطعات می‌تواند طول عمر چرخ ماهیگیری شما را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. بسیاری از قطعات گفته شده ممکن است به‌تنهایی در نوع خود بهترین باشند؛ اما با قرارگرفتن در کنار هم کارایی لازم را از خود نشان ندهند. پس صرفاً تهیه بهترین قطعه کافی نیست. شما باید طوری آن‌ها را انتخاب کنید که بهترین عملکرد را نیز داشته باشند.

جمع‌بندی
چرخ ماهیگیری یکی از مهم‌ترین ابزاری است که هر ماهیگیر باید نهایت دقت را در انتخاب آن انجام دهد. به طور مثال اگر چرخی که برای آب شیرین طراحی شده است را تهیه کرده و از آن در آب‌های شور برای شکار استفاده کنید، پس از چند بار استفاده Fishing Reel به طور کامل از بین می‌رود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله توضیحات کاملی در مورد انواع چرخ‌ها، اجزای تشکیل‌دهنده آن‌ها و نکاتی که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید را با شما به اشتراک بگذاریم. شما می‌توانید برای تهیه بهترین لوازم ماهیگیری به سایت اسکار فیشینگ مراجعه کرده و از خدمات آن‌ها استفاده کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها