دریاچه ارومیه درحالی با طرح های حمایتی گسترده مجلس و دولت رو به احیا می‌شود که "تالاب هامون" در منطقه سیستان همچنان در کلام به عنوان یک اولویت برای مدیران است.
کد خبر: ۱۴۰۷۴۸۰

به گزارش جام جم آنلاین سیستان وبلوچستان؛ توفان هايي که روزگاری نويد دهنده نسيمي خوش و دلنواز بودند، اکنون کابوس گردوغبار برای مردم محلي شده اند.

 

سلاجقه؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مهرماه سال گذشته در خصوص تلاش دولت برای احیای هامون گفت: به دنبال تشکیل ستاد احیای ملي و بین المللي دریاچه هامون به ریاست معاون اول رئیس جمهور هستیم این کار را فراتر از دریاچه ارومیه انجام می دهیم.

 

اما این روزها؛ در یک طرف هامون خشکیده با لب های تشنه در انتظار آب است و در طرف دیگر دریاچه ارومیه با بازگشت قایق های موتوری و احیاء خویش دوران خوشی و سیرابی را سپری می کند و چه زیبا بود که این دو در کنار همدیگر و در یک تزار دیده میشدند و این شادمانی برای مردمان سیستان هم رقم می خورد.

 

یکی از قایقرانان دریاچه ارومیه اینگونه حکایت می‌کند که بعد از گذشت حدود 4 سال از خشکی دریاچه، امسال این آب باعث شادی ورزشکاران و مردم شده و قایق مان دلی به آب زد و امیدواریم این شادمانی پایدار و مستدام باشد و دیگر این خاطرات تلخ تکرار نشود چرا که بر اساس اخبار منتشر شده قرار است برای ادامه روند افزایش ورود آب به دریاچه ارومیه هر سه ماه، یک طرح نجات بخش به بهره برداری برسد.

 

اعتبارات میلیاردی زبانی به نام هامون خشکیده سیستان

 طهماسبی؛ دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار اظهار داشت: برای سال اول مبلغی حدود ۳۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده که تصور کنید اگر 5 شهرستان هم در منطقه سیستان در نظر بگیرید در مقابل ۲۰۰ شهری که در کشور با پدیده گرد و غبار مواجه هستند نشان از این است که سیستان وبلوچستان جزو اولویت های ما محسوب می شود.

 

علیرغم گفته های مسئولان؛ اما مشاهدات خبرنگار ما حاکی از شروع زود هنگام توفان های گرد و غبار در سیستان است. توفان هایی که بی ربط به هامون خشکیده سیستان نیست و خاک و غبارش به چشم مردم همین منطقه می رود و بیماری های بسیاری را به آنها تحمیل می کند که شاید از چشم مسئولان دور مانده است.

 

در این بین پیرمردی قد خمیده از دیار سیستان در گفت‌وگو با جام جم آنلاین سیستان وبلوچستان این‌گونه برایمان حکایت میکند: بخاطر توفان های شدید مجبوریم صورت و چشمان خود را با شال های سیستانی پیچیده و هم گرما را تحمل کنیم و هم اثران سوء توفان های را اما متاسفانه نگاه دولت به دریاچه و تالاب بین المللی هامون آنقدر ناچیز است که گویی هیچ کاری برایمان انجام نشده است.

 

در همین حین پیرزنی خنده رو اما دل‌شکسته که زمین های کشاورزی او بخاطر خشکیدگي هامون بدون محصول و شبیه کویر شده بود با چشمانی پر از اشک به خبرنگار ما گفت: اکثریت مردم نفس‌شان به آب تالاب هامون بستگی دارد. اگر تالاب آب نداشته باشد واقعاً زندگی برای ما سخت تر از همیشه است و با همان بغض ادامه داد: یک روز ما هم بخاطر این گرد و غبار زنده به گور میشویم اما اگر با مرگ ما نگاه های مسئولان به این سمت معطوف شود باز هم رضایت داریم و دلمان خوش است که لااقل فرزندان مان می توانند قدری راحت تر نفس بکشند.

 

15 هکتار مالچ پاشی

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز در این باره اظهار داشت: ۱۵ هکتار مالچ پاشی در این منطقه به صورت آزمایشی در حال انجام است.

 

 داوود میرشکار افزود: موضوع دیگر، پیگیری دیپلماسی آب است که از طریق مجامع و سازمان های بین المللي پیگیری می شود و همینطور یک سری کانون های گرد و غبار که در مرز قرار دارد.

مردمان سیستان و هامون خشکیده و دل شکسته حرفهای دلشان را گفتند و از مسئولان دولت انقلابی خواستند تا با تمام قوا و توان برای احیاء تنگه احد کشور تلاش کنند و بجای نمک پاشیدن، مرحمی بر زخم های تاریخی این خطه باشند.

نویسنده: نفیسه راز. سیستان وبلوچستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها