رضا عنایتی، سرمربی تیم‌ ملی امید شد

جست‌وجوی امید در پاریس

روایتی از اتفاقات عجیب نیمکت تیم المپیک و سرخوشی نبی!

امید در برزخ

سکته ناقص تیم امید به لطف مهدی تاج و همکارانش در فدراسیون فوتبال در دو عرصه مهم «بازی‌های آسیایی» و «مقدماتی المپیک» کامل خواهد شد! طلایی‌ترین جمله را مناف هاشمی، دبیر کل کمیته ملی المپیک گفته بود: «ظاهرا دوستان بازی‌های آسیایی را قبول ندارند یا نمی‌خواهند تیم‌ملی را به این مسابقات بفرستند.»
کد خبر: ۱۴۰۷۳۳۷
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش

در ویدئوی یکشنبه شب گذشته، فردی که مقابل دوربین سینه جلو داده و با آرامش خاطر می‌گفت: «هنوز برای آپلود کردن نام بازیکنان تیم امید جهت حضور در رقابت‌های بین‌المللی وقت داریم.» مهدی نبی بود، دبیر کل فدراسیون فوتبال. او که ظاهرا «هیچ» از فوتبال نمی‌داند.

اعلام اسامی بازیکنان برای حضور در تورنمنت‌های مهم، حساب و کتابی دارد. مربی و کادرش باید ماه‌ها بازیکنان مختلف را زیر نظر بگیرند و در نهایت فهرستی تهیه کنند که ظاهرا نبی، تاج و همکاران‌شان از این چیزها خبر ندارند.

این ماجرا ناخواسته همه را به یاد روزهایی می‌اندازد که فرهاد مجیدی سرمربی تیم‌ملی امید بود. او در مصاحبه‌ای معروف گفت: «می‌خواهم فلان بازیکن را دعوت کنم می‌گویند نمی‌‎شود چون نامش را رجیستر نکرده‌اند.» و چه اتفاق مشترکی؛ آنجا هم حبیب کاشانی مدیر تیم‌ملی امید بود و حالا هم هست!

تیم‌ ملی امید فعلا بازیچه شده است. کمیته ملی المپیک که خودش هزار بدبختی دارد، تمام مسئولیت انتخاب سرمربی را به فدراسیون فوتبال سپرده و مهدی تاج که ترجیح می‌دهد برای تیم‌های ملی خرج نکند، حبیب کاشانی را آورده است. کاشانی می‌گوید مهدی تارتار سرمربی شود، تاج می‌گوید مجتبی حسینی. امیر قلعه‌نویی هم به تاج فشار می‌آورد که گزینه فدراسیون عازم آن نیمکت شود نه گزینه حبیب کاشانی. یکشنبه شب بعد از ماه‌ها تعلل، مسئولان ۴ ساعت جلسه گذاشتند و با امیر قلعه‌نویی هم در قطر ارتباط تصویری گرفتند. ظاهرا تاج، کاشانی و دیگر همکاران‌شان اینقدر کارهای مهم‌تری داشتند که قبل از سفر قلعه‌نویی به قطر این جلسه را برگزار نکردند. در هر صورت خروجی جلسه یکشنبه شب هم «هیچ» بود تا مشخص شود مسئولان فقط با رسانه‌ها بازی می‌کنند و پشت پرده اختلافاتی دارند.

کاشانی به عنوان مدیر تیم امید می‌گوید پول می‌آورد، بنابراین «تیم‌ملی کشورم باید برای خودش و اسپانسرها باشد.» مهدی تاج هم می‌گوید فردا هر اتفاقی بیفتد فدراسیون فوتبال باید پاسخگو باشد. کمیته ملی المپیک هم از حمایت تیم امید می‌گوید، بنابراین نمی‌خواهد کار را کنتراتی به کاشانی بسپارد. در جلسه یکشنبه شب اتفاقا در این باره بحث شد. گزینه‌هایی هم در «باکس» آوردند، مثل عنایتی، تارتار، حسینی، خسرو حیدری، ربیعی، محرم نویدکیا و چند مربی دیگر. همه نظرات‌شان را گفتند و در نهایت بدون جمع‌بندی، جلسه را ترک کردند چون به قول نبی هنوز برای رجیستر کردن نام‌ بازیکنان زمان هست! او در این باره گفت: «شاخصه‌ای که مدنظر است را دسته‌بندی کردیم و در کنارش اسامی که در این باکس‌ها قرار می گرفتند، دسته‌بندی کردیم. در همین محور کار را جلو می‌بریم! زمان دست‌مان است. از ۲۲ تا ۲۷ اردیبهشت باید نفرات تیم‌ملی امید را آپلود کنیم. این مسیر اداری و بین‌الملل را آغاز کرده‌ایم. بحث سرمربی هم با توجه به نقطه نظراتی که در جلسه امروز بود، جلو رفت و دیدیم خواسته‌ها نزدیک است. به هر جهت با توجه به ملاحظاتی که بین فدراسیون و کمیته ملی المپیک وجود دارد، سرمربی را اعلام می‌کنیم!»

نبی در ادامه توپ را به زمین امیر قلعه‌نویی انداخت و تلویحا گفت که گزینه‌ او و کاشانی برای تیم امید یکی نیست: «آقای قلعه‌نویی یک ماهی است سرمربی تیم‌ملی شده و قاعدتا نظر ایشان برای انتخاب سرمربی تیم امید برای ما مهم است.» کاشانی هم که از جلسه بیرون آمد، حرف خاصی نزد و رفت. آنچه پیداست خواب زمستانی فدراسیون در تابستان گرم امسال است. تیم امید که روی هواست. برای تیم‌ملی فوتبال هم تورنمنت کافا را می‌چینند که برای تقابل با بزرگانی چون کره، ژاپن و استرالیا در جام ملت‌ها، شوخی به نظر می‌رسد. تاج نمی‌خواهد هزینه کند. فدراسیون اسپانسر ندارد. وضعیت تیم‌های پایه به‌هم ریخته. خروجی کار هیچ است اما همچنان مسئولان مدعی هستند.

همه مربی دارند الا ایران!
حالا نگاهی به وضعیت نیمکت تیم‌های امید کشورهای مدعی و غیر مدعی آسیا کنید و ببینید چرا تیم امید ایران همیشه عقب است و سهمش از مسابقات مهم چیزی جز شکست نیست؛

ژاپن
سرمربی: گو اویوا(از سال ۲۰۲۱)
سوابق مربیگری:۹ سال مربی و سرمربی تیم کاشیما

چین
دژان دردوویچ(از سال ۲۰۲۳)
سوابق مربیگری: زیر ۱۷ سال صربستان پاختاکور و...

کره جنوبی
سرمربی: هوانگ سون هونگ(از سال ۲۰۲۱)
سوابق مربیگری: بوسان ای پارک، گوهانگ، سئول یانبیان فوند، هانا سیتیزن

تایلند
سرمربی: ایسارا سریتارو(از سال ۲۰۲۲)
سوابق مربیگری: زیر ۱۹ سال تایلند بوریرام، مربی تایلند و...

عربستان
سرمربی: سعد الشهری(از سال ۲۰۱۸)
سوابق مربیگری: موقتا سرمربی فعلی تیم‌ملی عربستان، الاتفاق تیم‌های پایه القادسیه و...

کویت
سرمربی: روی بنتو(از سال ۲۰۲۲)
سوابق مربیگری: مربی تیم‌های رده پرتغال بواویشتا، سرمربی کویت و...

عراق
سرمربی: ردحی شنایشیل(از سال ۲۰۲۲)
سوابق مربیگری: سرمربی تیم‌ملی عراق نفت الوسط و...

استرالیا
سرمربی: تونی ویدمار(از سال ۲۰۲۲)
سوابق مربیگری: سرمربی تیم زیر ۱۷ استرالیا، دستیار در تیم‌ملی بزرگسالان و...

قطر
سرمربی: نیکولاس کوردوا(از سال ۲۰۲۰)
سوابق مربیگری: همزمان سرمربی تیم الریان قطر سرمربی زیر ۲۰ سال شیلی فلسطین و...

امارات
سرمربی: دنیس سیلوا(از سال ۲۰۲۱)
سوابق مربیگری: سرمربی رده‌های مختلف بارسلونا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها