نبرد استانبول
خیلی‌ها سیتی را برنده بازی امشب با اینتر و فاتح لیگ قهرمانان اروپا می‌دانند

نبرد استانبول

رضا عنایتی، سرمربی تیم‌ ملی امید شد

جست‌وجوی امید در پاریس

«با یک چرخش ۱۸۰درجه‌ای استقلالی شدم». این را رضا عنایتی در سال۸۲ گفت، یعنی زمانی که همه او را پرسپولیسی می‌دانستند اما ناگهان استقلالی شد. حالا این وضعیت ۱۸۰درجه‌ای بار دیگر برای او تکرار شده است.
کد خبر: ۱۴۰۸۸۹۳
نویسنده رضا پورعالی - گروه ورزش

با این تفاوت که اصل داستان کمی تفاوت دارد. قرار بود مجتبی حسینی سرمربی تیم امید شود و حتی شنیده می‌شد با فدراسیون به توافق رسیده اما ناگهان رضا عنایتی سرمربی تیم‌ملی امید شد.

دوباره از جنس همان چرخش ۱۸۰درجه‌ای دهه۸۰. ‌رضا عنایتی که هنوز هم او را به نام رضای آقای گل می‌شناسند تا به حال در رده‌ملی تجربه مربیگری نداشته است.

گاهی اوقات شرایط طوری است که باید کمی زمان بگذرد تا بر اساس عملکرد، اظهارنظر یا تعریف و انتقاد انجام شود. اما برخی از کارشناسان و غیرکارشناسان فوتبال ایران بدون آغاز عملکرد رسمی عنایتی در تیم‌ملی امید به او می‌تازند و چنین مربی کم تجربه‌ای را در حد تیم‌ملی نمی دانند. ولی یک واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت. عنایتی از آن دست مربیانی نیست که خاص باشد، سبک و سیاق از خودش نشان بدهد یا این‌که از کاریزمای قدرتمندی برخوردار باشد. او رضا عنایتی است. قبلا خوب گل می‌زد. الان فقط یک مربی معمولی است.

بزرگ‌ترین ماموریت؛ پاریس

رضا عنایتی ۴۶ ساله در تیم‌ملی امید ایران کار بسیار سختی دارد چرا که باید کاری را انجام بدهد که به ماموریتی غیرممکن در فوتبال ایران تبدیل شده است. او باید بعد از نزدیک به نیم قرن تیم‌ملی فوتبال ایران را به المپیک ببرد. اما شرایط برای امیدها در ماه‌های اخیر بسیار ناامیدکننده پیش رفت‌.

این تیم ماه‌ها سرمربی نداشت و فدراسیونی‌ها تعلل زیادی هم در انتخاب سرمربی تیم‌ملی از خود نشان دادند. این تیم تا توانست وقت از دست داد این در حالی است که رقیبان آسیایی همچون کره، ژاپن و دیگر تیم‌های غرب و شرق آسیا نه تنها از مدت‌ها پیش مربی خود را انتخاب کرده بودند بلکه روز به روز امکانات و تدارکات خود را بهتر می‌کنند. فوتبال ایران هم در مرحله انتقاد از سرمربی جدید برای تیم‌ملی امید به سر می‌برد.

شهریور؛ آغاز مسیر

۱۱ ماه فرصت پیش روی عنایتی است. بستگی به توانایی‌های این مربی دارد که چطور از این فرصت استفاده خواهد کرد. مسیر پیش روی تیم‌ملی امید برای رسیدن به المپیک۲۰۲۴ از شهریور امسال آغاز می‌شود. مطابق تقویم کنفدراسیون فوتبال آسیا مرحله انتخابی جام ملت‌های زیر ۲۳سال آسیا۲۰۲۴ از ۴تا۱۲سپتامبر۲۰۲۳(۱۳تا۲۱شهریور۱۴۰۲) برگزار می‌شود و تیم امید ایران در این تاریخ برای صعود به جام ملت‌های امیدهای آسیا به میدان می‌رود تا شانس خود را برای راهیابی به المپیک بیازماید. مطابق همین تقویم، ۱۶تیم ۲۷فروردین تا ۱۴اردیبهشت۱۴۰۳ در رقابت‌های جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا ۲۰۲۴ به میدان می‌روند. این مسابقات، مرحله انتخابی المپیک ۲۰۲۴ خواهد بود.

۶ سال مربیگری عنایتی

عمر مربیگری عنایتی چندان بالا و پایین ندارد. کارنامه او به غیر از آوردن هوادار از دسته یک به لیگ‌برتر فاقد هرگونه موفقیت دیگری است.

همین که برای پیدا کردن آمار دوران مربی‌گری عنایتی باید اینترنت را کلی بالا و پایین کنیم نشان می‌دهد چیز خاصی وجود نداشته است.

تیم‌های عنایتی تا امروز چیز خاصی نداشته‌اند، کار خاصی نکرده‌اند و به موفقیت بزرگی نرسیده‌اند. این چند خط با افزودن کمی شاخ و برگ کل سوابق مربیگری عنایتی و افتخارات و موفقیت های اوست.

۱۳۹۶: مهاجم اسبق آبی‌ها در سال ۹۶ به طور همزمان مربی و بازیکن تیم صبای قم شد. او در همان سال به عنوان دستیار سرمربی تیم سیاه‌جامگان انتخاب شد و سپس سرمربی موقت شد.

۱۳۹۷: عنایتی در این سال به عنوان مربی تیم دوم استقلال انتخاب‌شد.

۱۳۹۸: قشقایی شیراز مقصد بعدی عنایتی بود. البته عمر مربیگری او در این تیم هم چندان زیاد نبود و به عنوان سرمربی به هوادار پیوست و تا سال گذشته سرمربی این تیم باقی ماند. او هوادار را از دسته یک به لیگ‌برتر آورد.

۱۴۰۱: قبول یک مسئولیت بزرگ برای عنایتی واقعا ریسک بود. او هدایت نفت مسجدسلیمان را بر عهده گرفت تا تیم را از سقوط نجات بدهد اما از این تیم جدا شد و این تیم هم با اشکش به لیگ دسته یک سقوط کرد.

تیم‌ ملی امید هجومی می‌شود؟

رضا عنایتی ده‌ها گل در لیگ‌برتر به ثمر رساند. این گل‌ها با پیراهن تیم‌های ابومسلم، استقلال، سپاهان، صبا، مس، پدیده و سیاه‌جامگان به ثمر رسید.

مهاجمی که علاقه زیادی به گل زدن داشت آیا اکنون می‌تواند از تیم‌ملی امید یک تیم سراسر هجومی بسازد تا بتواند به المپیک برسد؟ برای این‌که نسبت به هجومی شدن تیم‌ملی امید کمی امیدوار شویم کافی است نگاهی به سوابق «هجومی» او بیندازیم.

تعداد کل گل‌ها در لیگ‌برتر: ۱۴۷
تعداد عنوان آقای گلی: ۳ دوره (سال های ۸۱، ۸۴ و ۸۵)
بزرگ‌ترین رکورد: به ثمر رساندن ۷ گل در یک مسابقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها