فرهنگ‌سازی گفت‌وگو
۱۷سالگی رادیو گفت‌وگو در نظر اعضای هیات‌دولت

فرهنگ‌سازی گفت‌وگو

۲۷دی‌‌ماه ۱۳۹۸درحالی‌که دو هفته از شهادت سپهبد شهید حاج‌‌قاسم سلیمانی می‌گذشت، رهبر انقلاب در نمازجمعه تهران حاضر شدند تا با مردمی که داغدار سردارشان بودند سخن بگویند.
۲۷دی‌‌ماه ۱۳۹۸درحالی‌که دو هفته از شهادت سپهبد شهید حاج‌‌قاسم سلیمانی می‌گذشت، رهبر انقلاب در نمازجمعه تهران حاضر شدند تا با مردمی که داغدار سردارشان بودند سخن بگویند.
کد خبر: ۱۴۰۶۷۴۱
نویسنده محمدرضا خاکپور | مدیرگروه علوم ورزشی رادیو ورزش

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در خطبه‌های این مراسم باشکوه از مکتب حاج‌‌قاسم سخن گفتند. وقتی رهبر انقلاب تعبیر به مکتب سلیمانی می‌کنند، منظورشان صرفا دعوت به شخص‌پرستی یا حتی قهرمان‌پرستی نیست. ارزش چنین اشخاصی به این است که فانی در مکتب هستند. درواقع این همان مکتبی است که امام در این عصر احیا کرد و امثال سلیمانی محصول این مکتب هستند. شاید همگان در وهله اول وجه بارز شخصیت سردار شهید قاسم سلیمانی را در صفاتی چون ایثارگری، ولایت‌پذیری، شجاعت و دلاوری، رافت و نوع‌دوستی جست‌وجو کنند اما تربیت‌بدنی و ورزش یکی از موضوعاتی است که در زندگی ایشان جاری بود.

استمرار ورزش از جوانی تا شهادت: حمید مهرابی‌پور، یکی از قدیمی‌ترین دوستان حاج‌قاسم و هم‌‌باشگاهی او در ایام جوانی چنین نقل می‌کند: شروع آشنایی من با سردار به اواسط سال ۵۶ برمی‌گردد. مقطعی که در باشگاه پرورش‌اندام کار می‌کردم. همان‌جا برای اولین‌بار حاج‌قاسم را دیدم و بعد از آن، به‌ اتفاق ایشان در رشته پرورش‌اندام تمرین می‌کردیم.

توجه به ورزش پهلوانی: حمید مهرابی‌پور نقل می‌کند: در ادامه که صمیمیت‌مان بیشتر شد، متوجه شدم حاج‌قاسم از یکی دو سال قبل، زورخانه هم می‌رفته و ورزش پهلوانی کار می‌کند. خودش می‌گفت: ورزشی مثل پرورش‌اندام، یک ورزش انفرادی است اما در زورخانه و در ورزش پهلوانی، فضای معنوی خاصی وجود دارد که انسان را می‌برد به حال‌وهوای عالم مردانگی و غیرت.

ورزش روستایی در مکتب سلیمانی: روحیه ورزشی سردار شهید سلیمانی بین همه اهالی روستای زادگاه خود مثال‌زدنی بود و تا جایی که می‌توانست در رویداد‌های ورزشی مردم منطقه شرکت می‌کرد. آقای جلالی که خود زاده روستای قنات‌ملک بود می‌گوید: علاقه سردار سلیمانی به ورزش آن‌قدر زیاد بود که در همین زمین با بچه‌های روستا فوتبال بازی می‌کرد.

مکتب سلیمانی و ورزش همگانی: اهالی روستای زادگاه سردار همه از کوهنوردی‌هایش می‌گویند. در بیشتر روز‌هایی هم که به زادگاهش می‌آمد کوهنوردی و پیاده‌روی در ارتفاعات اطراف را هر روز صبح بعد از نماز صبح انجام می‌داد.

زیرساخت‌های ورزشی مقدمه توسعه ورزش در مناطق محروم: در روستای قنات‌ملک شهرستان رابر در استان کرمان سالن نیمه‌کاره ورزشی خودنمایی می‌کند. محمد سلیمانی، یکی از روستاییان قنات‌ملک درباره این سالن ورزشی می‌گوید: سردار آن‌قدر ورزش دوست داشت که در گذشته تصمیم می‌گیرد ورزشگاهی برای جوانان این منطقه ساخته شود. کلنگ آن را هم زد.

شجاعت و مقاومت تا حصول نتیجه: ورزشکاران و تیم‌های ورزشی همواره در مسابقات خود در مقابل حریفان نابرابر قرار می‌گیرند اما یک روحیه از سردار شهید سلیمانی درس‌آموز است که تا حصول نتیجه می‌باید مقاومت و پایمردی نمود. بسیاری از سیاستمداران جهان، سردار سلیمانی را نماد و تصویر نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر می‌دانند.

خود را ندیدن و هدف را دیدن: یک تیم ورزشی زمانی به پیروزی دست خواهد یافت که ورزشکاران آن به‌جای دیده‌شدن خود دنبال دیده‌شدن تیم و موفقیت آن باشند. در مکتب سلیمانی به‌جای خود، هدف باید دیده شود.

بهره‌گیری از استعدادهای خودی و توان منطقه‌ای: در مکتب سلیمانی پیروزی با استفاده از نیروهای بومی و قابلیت‌های خودی و منطقه‌ای حاصل می‌شود. تجربه حشدالشعبی در عراق با تکیه بر این موضوع حاصل شده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها