سازه های ناایمن حاصل استفاده از تیرآهن های غیر استاندارد

در سال های گذشته به خصوص سال 1401 شاهد ریزش سازه های عظیمی بودیم که جان صدها نفر را گرفته و علاوه بر خسارات جانی، خسارت های مالی فراوانی را به کسب و کارهای و افراد تحمیل نمود.
کد خبر: ۱۴۰۶۲۹۸

سازه های ناایمن حاصل استفاده از تیرآهن های غیر استاندارد

اما حال سوال اینجاست که تیرآهن استانداردی که باید به کار گرفته شود تا این سازه از استقامت بیشتری برخوردار شوند، چه نوع تیرآهنی است؟ و در زمان خرید تیرآهن هاش باید به چه نکاتی دقت نمود تا از چنین حوادثی جلوگیری کرد.

نا ایمنی سازه ها منجر به افزایش هزینه ها

ساخت و سازهای صورت گرفته امروزی به دلیل متنوع بودن ساختارهای آب و هوایی مناطق و همچنین مصالح به کار گرفته شده، باید از معماری و استانداردهای خاص به همان مناطق برخوردار باشند تا بدین ترتیب بتوانند در برابر حوادث طبیعی چون زلزله، سیل، باران های فصلی و … به خوبی مقاوم باشند و بتوانند جان ساکنین را حفظ و از ایجاد خسارت های مالی جلوگیری نمایید. اما اغلب صاحبان پروژه های بزرگ و پیمانکاران در انتخاب محصولات فولادی مورد نظر دقت لازم را ندارند و به منظور کاهش هزینه های جاری، از محصولات بی کیفیت و یا با کیفیت پایین استفاده می کنند. در نهایت، حاصل می شود سازه هایی همچون هتل مترو پل و ساختمان پلاسکو که نه تنها ایمنی لازم را ندارند بلکه با اندک نهیبی چنان ضررهای جانی و مالی را برای صاحبان و ساکنین آن ها به بار می آورند که سالیان سال در ذهن ها خواهند ماند.

 از این رو قیمت تیرآهن هاش "https://ahanmelal.com/beam/h-beam-price "برای سازه های بزرگ بسیار مهم و اساسی است.

تیرآهن هاش استاندارد برای ساخت و ساز های بزرگ

تیرآهن های هاش به دلیل کیفیت و استاندارد به کار گرفته شده و همچنین سایزهایی که در ابعاد بزرگ دارد، به خوبی توانسته در سازه های بزرگ ایفای نقش کنند. تیرآهن هاش در دو نوع سبک (HEA) و سنگین (HEB) تولید می گردد. هر کدام از این تیرآهن ها بسته به ساختار و استانداردهایی که دارند، در نوعی از سازها به کار گرفته می شوند. تیرآهن های هاش دارای بال های پهن تری به نسبت تیرآهن IPE دارند و از نظر ظاهری نیز شبیه به حرف انگلیسی H هستند. در تیرآهن هاش اندازه بال ها با ارتفاع خود تیرآهن برابر است. از این رو تیرآهن هاش با توجه به استقامت بالایی که دارد، می تواند در سازه های بزرگ به خوبی ایفای نقش کند و سازه را از جهات مختلف مقاوم سازد. از این رو کارشناسان توصیه می کنند برای ساخت سد، انواع برج، پل، و صنایع نفت و گاز از تیرآهن هاش استفاده شود. از این رو قیمت تیرآهن هاش در بازار فولاد ایران به شدت مهم می باشد و می بایست به صورت دقیق قیمت ها را بررسی نمود.

 

سازه های ناایمن حاصل استفاده از تیرآهن های غیر استاندارد

 

استانداردهای ساخت تیرآهن هاش

برای ساخت تیرآهن هاش از استانداردهای بین المللی استفاده می گردد که شامل DIN 1025-2، DIN 1025-3 و DIN 1025-4 می شود، هریک از این استانداردها به منزله کیفیت و ساختار بالای این محصول فولادی می باشد. از این رو بسیاری از کارخانه برای تولید این محصول تلاش دارند استاندارد بین المللی را به کار گیرند تا بتوانند با محصولات با کیفیت خارجی رقابت کنند. از سوی دیگر این استانداردها می توانند میزان استقامت و مقاومت تیرآهن را در سازه ها را تعیین کنند. در نهایت باید گفت خریداران می توانند با تکیه بر همین موضوع و اطلاعاتی که در هنگام خرید بر روی بندیل و فاکتور محصول درج می شود، اصالت و کیفیت تیرآهن هاش را تشخیص دهند. اما بسیاری از خریداران فقط به دنبال کاهش هزینه های جاری در هنگام ساخت و ساز هستند ولی نمی دانند با این کار چه ضرر و زیانی در آینده به بار خواهند آورد چرا که هریک از سایزهای تیرآهن هاش برای کارکرد خاصی تولید شده اند و متناسب با آن نیز استقامت خواهند داشت.

جدول اشتال تیرآهن برای دستیابی به اطلاعات دقیق تر

انواع مقاطع فولادی، با توجه به معیار بین المللی که وجود دارند، تهیه و تولید می شوند. از این رو مهم است برای خرید تیرآهن هاش در سایزهای مورد نیاز، حتما به جدول اشتال مراجعه نمایید. در این جدول اطلاعات اساسی در مورد وزن تمام سایزهای تیرآهن هاش آورده شده است و می توان بر اساس همین اطلاعات و نظر کارشناسان و مهندسان تصمیم گرفت که چه محصولی و با چه سایزی مناسب پروژه شما خواهد بود.

قیمت تیرآهن هاش در بازار مصرف  

قیمت تیرآهن هاش با توجه به انواع مختلفی که دارد، به صورت مختلفی ارزش گذاری می گردد. بسیاری از کارشناسان بازار فولاد مدعی هستند تیرآهن های هاش سنگین که از وزن بیشتری نیز برخوردار هستند، به نسبت قیمت بیشتری نیز خواهند داشت. البته باید گفت میزان عرضه و تقاضا در بازار نیز بر قیمت تیرآهن هاش تاثیر مستقیم دارد. اما باید گفت عوامل دخیل بر قیمت روز محصولات فولادی کماکان می توانند بر قیمت روز تیرآهن هاش نیز موثر باشند. از جمله عواملی که می توانند به عنوان دخیل بر قیمت روزانه تیرآهن هاش دانست عبارتند از:

  • قیمت دلار و نوسانات آن
  • نوسانات قیمت نفت و حامل های سوخت
  • قیمت و هزینه های حمل و نقل
  • قیمت مواد اولیه مورد استفاده برای تولید
  • و …

 

خرید انواع تیرآهن هاش از طرق مختلفی امکان پذیر است. یکی از این روش ها مراجعه به شرکت های بازرگانی خرید و فروش آهن آلات است که بهترین و مناسب ترین قیمت مقاطع فولادی را برای خریداران مهیا می سازد. از این رو پیشنهاد می کنیم حتما با دریافت مشاوره پیش از خرید، بهترین محصول مورد نیاز خود را خریداری کنید.

در پایان باید گفت که پروژه ها و ساخت و سازهای بزرگ که نیاز به مصالح با استقامت بالا دارند، باید از همه نظر مستحکم باشند تا بتوانند نیروهای وارده بر سازه را به خوبی تحمل کنند. به همین خاطر استانداردهای تعریف شده برای مقاطع فولاد از جمله تیرآهن هاش می تواند به عنوان یکی از عواملی باشد که در این راه به کمک خریدار بیاید و بتوانند با اطلاعات بهتر برای خرید اقدام کند. اما با این حال نمی توان رخدادهایی که اتفاق افتاده را نادیده گرفت. بلکه باید بیشتر از گذشته در ساخت پروژه های بزرگ دقت نمود و با تکیه بر الزامات و استانداردهای موجود اقدام به خرید تیرآهن کرد. در این بین هستند کارشناسانی که بتوانند با داده های دقیق و به روز خریداران و صاحبان پروژه را یاری کنند. فقط نکته قابل تامل این است که در این راه حتما استاندارد تولید تیرآهن مشخص کننده کیفیت آن خواهد بود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها