«مرجعیت» با روایتگری صف‌اول
«جام‌جم» از فعالیت‌های پرس تی‌وی به مناسبت سالگرد تاسیس این شبکه گزارش می دهد

«مرجعیت» با روایتگری صف‌اول

هنرآفرینانی که قاب شدند

۲۳سال خاطره‌ هنرمندان از «جام‌جم»

در این سال‌ها که از حیات روزنامه جام‌جم می‌گذرد به واسطه هویت فرهنگی این رسانه، هنرمندان بسیاری قدم در تحریریه گذاشتند و با چند نسل از خبرنگاران به گفت‌وگو نشستند.
کد خبر: ۱۴۰۶۲۴۸
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه

نام‌های بسیاری در میان اساتید بازیگری، چهره‌‎های تلویزیونی، شاعران، نقاش‌ها و... در آرشیو روزنامه به یادگار ماندند که برخی دیگر میان ما نیستند.

خاطرمان هست جشن تولد زنده‌ یاد جمشید مشایخی در گروه رسانه برگزار شد یا زنده‌یاد داریوش اسدزاده شمع تولد ۹۴ سالگی‌اش را در جمع بچه‌های جام‌جم فوت کرد و... صدها چهره‌ آشنا از میان پیشکسوتان و جوانان که در این ۲۳ سال همراه جام‌جم بودند را می‌توان برشمرد. از میان چهره‌های حاضر با برخی به گفت‌وگو نشستیم تا خاطرات‌شان را از همراهی با جام‌جم بگویند.

ماجرای یک عکس یادگاری
اکبر منانی، دوبلور پیشکسوت که بسیاری او را به‌دلیل صداپیشگی بازیگر نقش پوآرو می‌شناسند و البته خاطره‌های بسیاری با نقش‌هایش دارند روزی از روزها مهمان تحریریه روزنامه شد. وی در گفت‌وگویی تازه به‌مناسبت سالگرد تاسیس روزنامه جام‌جم، یاد آن روز را زنده و چنین روایت کرد: خاطرم هست خبرنگار روزنامه خود با ماشین من را از مقابل در منزل سوار کرد تا به محل دفتر روزنامه بیایم. از همان ابتدای مسیر حرف‌مان گل اندخت. من از دشواری‌های دوبله و مشکلات‌ گویندگان می‌گفتم و او گوش شنوایی بود که صبورانه می‌شنید و میانه‌هایش پرسش‌های خود را مطرح می‌کرد. به تحریریه که رسیدیم استقبال گرمی صورت گرفت. تا آن زمان تحریریه‌های دیگر هم رفته بودم اما فضای همکاران جام‌جم بسیار صمیمانه بود. وارد اتاق مصاحبه شدیم و گفت‌وگویی را که از ابتدای راه آغاز شده بود، ادامه دادیم. از کودکی تا بزرگسالی را مرور کردیم؛ گویی نوار زندگی‌ام بار دیگر از مقابل چشمانم گذشت. خاطره‌بازی آن روز واقعا به جانم نشست. با پایان گفت‌وگوی مفصلی که داشتیم دوباره راهی سالن تحریریه شدیم تا با روزنامه‌نگاران عکس یادگاری بگیریم. دوباره همان برخورد گرم و صمیمانه را حس کردم. هر‌کس یکی از نقش‌هایم را نام می‌برد و من از این همه شور و احترامی که در این فضا از سوی جوانان نسبت به پیشکسوتان می‌دیدم، به شوق آمدم. در پایان تصویری از من که بر تخته‌ای نقش بسته بود را هدیه دادند که بسیار برایم ارزش دارد و همچنان خاطره‌انگیز و ماندگار است.

روزنامه‌ای که التهاب‌آور نیست
داوود نماینده از مدیران دوبلاژ باسابقه در تلویزیون است که بی‌اغراق نیست بگوییم که او سلطان مستندگویی در ایران است. وقتی با او درباره حس و حالش از جام‌جم جویا می‌شویم، می‌گوید: بدون اغراق این حرف را می‌زنم که روزنامه جام‌جم، روزنامه خواندنی در کشور است و بی‌آن‌که برای مردم جامعه التهاب به‌وجود بیاورد نسبت به موضوعات مختلف جامعه واکنش‌های بجا و درست دارد. این اتفاق در روزنامه جام‌جم باعث شده تا این روزنامه هم خواندنی باشد و هم مطالبش برای خوانندگان مفید.‌


وی ادامه می‌دهد: البته این حرفم به این معنا نیست که این روزنامه نقد نسبت به اتفاقات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی و‌... ندارد، بلکه نقدهای سازنده و درست دارد. بی‌دلیل به مردم اضطراب نمی‌دهد و شایعه هم درست نمی‌کند. این اتفاق خوبی است که با حفظ آرامش، کارش را ادامه می‌دهد. البته موضع‌گیری نسبت به رخدادهای خبری دارد اما سیاه‌نمایی نمی‌کند. همچنین عکس‌العمل‌های به‌موقع و مناسب نسبت به اقدامات خوب فرهنگی، اجتماعی و‌... هم دارد. در‌مجموع حس خوب از روزنامه می‌گیرم. نماینده در ادامه صحبت‌هایش با خنده بیان می‌کند که لطفا عکس خوب از من بگذارید، ادامه می‌دهد: چندبار عکس من روی جلد روزنامه جام‌جم کار شده اما در عکس‌هایم ۲۰ سال میانسال‌تر به‌نظر می‌رسم (البته مزاح کردم!) در‌مجموع همیشه از مصاحبه‌هایی که با جام‌جم داشتم، راضی بودم، چرا که جام‌جم ممیزی نمی‌کند و همین اتفاق خوبی است. سالگرد روزنامه را به مدیران، سردبیران، اعضای تحریریه و‌... تبریک می‌گویم، چرا که روزنامه جام‌جم فقط روزنامه رادیو و تلویزیون نیست و جنبه عمومی دارد.

یکی از بهترین‌های مطبوعات ایران
غلامعلی امیرنوری بیش از پنج دهه عمرش را در استودیوهای رادیو گذرانده است. او سال ۱۳۱۷ در یک خانواده فرهنگی چشم به جهان گشود. او بسیار زیبا از ادبیات فارسی صحبت می‌کند و عرق بسیاری دارد که همه یاد بگیریم چطور به ادبیات کشورمان تعهد داشته باشیم. وی درباره روزنامه جام‌جم این‌طور بیان می‌کند: قبل از ورود رادیو در ایران، روزنامه به‌عنوان فعال‌ترین منبع خبررسانی برای مخاطبان بود. روزنامه جام‌جم هم از ۲۳ سال پیش وارد عرصه مطبوعات شد. این روزنامه به لحاظ خبررسانی، گزارش و گفت‌و‌گو بسیار عملکرد خوبی دارد و بدون تردید در این حوزه سرآمد است.

وی ادامه می‌دهد: روزنامه‌ها به‌عنوان یک زبان ملی و رسمی در هر کشوری از‌جمله ایران به‌عنوان زبان نوشتاری بود و بعد از ورود رادیو، زبان گفتاری به‌وجود آمد. زبان نوشتاری هنوز هم در دنیا اهمیت ویژه‌ای دارد؛ بنابراین روزنامه‌ها در سپهر رسانه‌ها نقش مهمی دارند. همیشه بچه‌های جام‌جم به من لطف داشتند و تلفنی یا حضوری احوالی از من جویا می‌شوند و همین حس خوبی می‌دهد؛ ضمن این‌که دو سال پیش بچه‌ها به منزل آمدند و عکسم را که هدیه آنها بود روی تخته شاسی زده بودند و برایم جالب بود. امیدوارم جام‌جمی‌ها همیشه سلامت باشند و برای تک‌تک شما روزهای خوب را پیش‌بینی می‌کنم.

جریده‌ای با عنوان دل انسان‌های بیدار
اسماعیل آذر، استاد ادبیات پارسی و از مجریان تلویزیون یکی از چهره‌هایی است که در این سال‌ها به بهانه‌ها مختلف در روزنامه با او مصاحبه داشتیم. او در گفت‌وگو با ما‌، جام‌جم را چنین توصیف می‌کند: برای خواندن هر متن، نیاز به دالانی است که انسان باید از آن عبور کند؛ مثل جلد کتاب، نام کتاب و تزئینات آن. نام جام‌جم در زبان پارسی به معنی دل انسان‌های بیدار است. موسیقی این ترکیب و مفهوم پرمعنای آن، دالان سپنتایی است که ما را از خود عبور می‌دهد تا به متن این روزنامه برساند. در میان روزنامه‌هایی که خواندم و درباره‌شان اطلاع دارم، همیشه گفته‌ام روزنامه جام‌‎جم یک روزنامه نجیب و شریف است. اگر بپرسید نجیب و شریف در اینجا چه معنایی دارد، خواهم گفت یکی از معانی‌اش این است که روزنامه جام‌جم اگر چیزی را هم نقد کرده با زبان فاخر نقد کرده است. تا جایی که من اطلاع دارم متن اهانت‌آمیز منتشر نکرده و نسبت به بسیاری از جراید کشور جانب سلامت را داشته است؛ یعنی سعی کرده متون و خبرهایش درست به دست خواننده برسد. به همین دلیل هر سال شماره نشر روزنامه جام‌جم بالاتر رفته و خوانندگان بیشتری را به خود جلب کرده است. چون بسیاری از هنرمندان یا صاحبان خرد به این روزنامه مطلب می‌دهند. معمولا میان روزنامه‌های مختلف، جام‌جم را انتخاب می‌کنم و می‌خوانم. این رسانه توانسته در حوزه نشر صفتی به نام عاطفه را در خود بروز دهد. کسی که به روزنامه جام‌جم عادت کرده، گویی با یک جریده عاطفه‌مند که صحت و سقم آن نسبت به جراید هم‌ترازش بالاتر می‌باشد، مواجه است. با توجه به کسانی که در این روزنامه کار می‌کنند باید هم ماهیت حرفه‌ای جام‎جم نسبت به دیگر جراید قوی‌تر باشد یا حداقل هم‌تراز روزنامه‌های باسابقه و خوب باشد. سالگرد تاسیس این روزنامه را فرخزاد می‌گویم و برای تک‌تک متخصصانی که در آن کار می‌کنند از خداوند تمنای خوش‌دلی و سلامت دارم.

عکس دسته‌جمعی در بلوار میرداماد
سارا روستاپور از تهیه‌کنندگان و مجریان باسابقه در حوزه کودک است که تا به امروز برنامه‌های پر‌مخاطبی را ساخته است. او درباره روزنامه جام‌جم می‌گوید: این روزنامه پرداخت درستی نسبت به برنامه‌های تلویزیون و رادیو دارد و نقدهایش برای برنامه‌سازان سازنده است. همه بسیار خوب و حرفه‌ای کار می‌کنند و همین باعث شده تا همراه خوبی برای برنامه‌سازان تلویزیون باشند و برنامه‌ها از ابعاد مختلف بازتاب داده می‌شود. وی با اشاره به تجربه خوب نشست خبری برنامه مهد‌پویا در روزنامه جام‌جم بیان می‌کند: مهدپویا یک برنامه آموزشی بود که بین والدین و بچه‌ها خیلی طرفدار داشت و بخش‌های مختلف این برنامه در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده بود. در روزنامه جام‌جم هم نشست خوبی برای این برنامه برگزار شد. همه عوامل برنامه خانم بودند و همگی ما را برای عکس انداختن به بلوار میرداماد بردند و عکس دسته‌جمعی ما شد عکس یک روزنامه جام‌جم که برای‌مان یک خاطره خوب به‌جا گذاشت. همچنین بخش‌هایی از صحبت‌های من در اینستاگرام جام‌جم منتشر شد که در شبکه‌های دیگر وایرال شد.

جام‌جم، یک مرجع رسانه‌ای
مهدی فرجی، تهیه‌کننده بسیاری از سریال‌های تلویزیونی خاطره‌انگیز ازجمله «نون‌خ» که در این کار سابقه طولانی دارد در گفت‌وگو با ما درباره سال‌ها فعالیت روزنامه جام‌جم می‌گوید: روزنامه جام‌جم یک رسانه مرجع است و حقیقتا در موضوع برنامه‌های تلویزیونی، فیلم، سریال و دیگر مسائل، مرجعیت جدی داشته و دارد. این روزنامه اسم بامسمایی دارد و همان‌طور که از نامش مشخص است، جام‌جم برنامه‌های تلویزیونی و محل رجوع هنرمندان و علاقه‌مندان به فرهنگ است. خیلی خوشحالم که توانسته به حیات و بقای خود در این همه سال ادامه دهد. با وجود رقبایی که مطبوعات پیدا کردند، جام‌جم توانست خود را حفظ کند و اثرگذار باقی بماند. امیدوارم همچنان موفق‌تر از قبل به کارش ادامه دهد. برای همه کارکنان این روزنامه آرزوی موفقیت دارم.

یک روزنامه موجه
امیر سهیلی، بازیگری است که این روزها به‌علت ایفای نقش رامین فود در فصل چهارم نون‌خ بیشتر شناخته می‌شود. این هنرپیشه هم درباره روزنامه جام‌جم چنین اظهار‌نظر می‌کند: به‌خاطر دارم که در آثار نمایشی هروقت خواستیم در سکانسی از یک روزنامه استفاده کنیم به‌دلیل موجه بودن روزنامه جام‌جم، معمولا از آن استفاده کردیم. امسال به خاطر بازی در سریال نون‌خ و همچنین برنامه سر سفره خدا با چند نفر از خبرنگاران این رسانه مصاحبه کردم و از این بابت خیلی راضی و خوشحال هستم.

یادی از اولین مصاحبه
صهبا شرافتی، بازیگر سریال‌های نون‌خ و آزادی مشروط هم در گفت‌وگو با ما درباره تجربه‌ نخستین مصاحبه‌اش به‌عنوان بازیگر با این رسانه و پس از آن عنوان می‌کند: روزنامه جام‌جم جزو معدود روزنامه‌هایی است که هر‌بار با آن مصاحبه داشتیم گفته‌های‌مان را دقیق و بدون حذف و اضافه درج می‌کردند. جام‌جم جزو اولین روزنامه‌هایی است که من در سابقه کاری‌ام با آن مصاحبه داشتم. سؤالاتی که در گفت‎و‌گوها مطرح می‌شود قابل فهم و حرفه‌ای است؛ چون به‌صورت حضوری هم در ساختمان این روزنامه نشست داشتیم فضای صمیمانه و مهمان‌نوازی کارکنان همیشه در خاطرم می‌ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها