بچه‌زرنگ‌ها، شیدایی‌ها و جان‌برکفانی هستند که برای پیوستن به صفوف مدافعان حرم، افزون بر باور و ایمان محکم و تشخیص درست زمان‌ها و موقعیت‌ها و انجام تکالیف الهی و انقلابی و مقاومتی خود، زرنگی‌هایی خاص دارند که شبیه آنها را پیشتر در دوران دفاع‌مقدس توسط گروهی از رزمندگان که برای حضور در جبهه‌ها با موانعی روبه‌رو بودند دیده‌ایم.
کد خبر: ۱۴۰۵۲۹۸
نویسنده ​​​​​​​جبار آذین - منتقد

زرنگی بچه‌زرنگ‌های مدافع‌حرم از جنس زر و زور و تزویر برای دستیابی به جاه و مقام و ثروت و قدرت نیست که از جنس معارف الهی و معنویات و بی‌قراری‌هاست. آثار مستند و فیلم‌های مستند داستانی سینماگران با ذوق و کاربلد، همیشه مخاطبانی علاقه‌مند داشته و بهترین‌های آنها از نظر مضمون و محتوا و ساختار هنری و پردازش معنایی، در داخل کشور و جشنواره‌های معتبر جهانی، جوایز و افتخارهایی کسب کرده‌اند و در میان آنها آن بخش از تولیدات مستند که با فرهنگ و زندگی و اعتقادها و ارزش‌ها و آرمان‌های الهی و انسانی و اجتماعی همسو بوده‌اند، مورد توجه و استقبال فراوان‌تر واقع شده‌اند.

گروه فیلم و سریال شبکه دوی سیما با مشارکت اداره کل امور بنیاد شهید و امور ایثارگران، به همت ابوالفضل(رشید) حاجتمند در مقام مجری طرح و تهیه‌کننده و جمعی از مستندسازان شناخته‌شده متعهد و باورمند عرصه تولیدات مستند، مجموعه‌ای داکیودرام؛ مستند داستانی با محوریت پرداختن به زندگی و مبارزات و شهادت گروهی از مدافعان‌حرم تولید کرده که جهت حضور در سوریه و عراق و مبارزه با دشمنان و داعشی‌ها و عوامل استکبار و دفاع از حریم حرم مطهر، با مشکلاتی مواجه بودند که با اصرار و زرنگی‌های عاشقانه و عارفانه خود و توکل به خدا و همکاری‌های اهل دل، موفق شدند به جبهه‌های مقاومت رفته و با سلحشوری کنار دیگر مدافعان با خصم و داعش مبارزه کرده، حماسه‌ها آفریده و به شهادت رسیده‌اند. موضوع جهانی و به‌روز و پیوسته مقاومت، ساختار خوب، نگاه متفاوت، بازگویی، بازنمایی و بازسازی هنرمندانه و واقع‌نمای قصه‌ها و غصه‌ها و شورآفرینی‌های این شهدا و سلامت و صداقت در پرداخت مضامین و مشارکت صمیمانه خانواده‌های شهدا و حتی حضور و بازی آنها در برابر دوربین، سبب دیده‌شدن و استقبال فراوان قشرهایی از جامعه از مجموعه بچه‌زرنگ شده است. تاکنون دو فصل از این سریال بامحتوا و تاثیرگذار پخش شده است. فصل نخست، عمدتا به شهدای ایرانی مقاومت می‌پرداخت و کار خوب مشترک محمدمهدی خالقی، داوود مرادیان، جواد علیزاده و حسین امانی بود و کارگردان‌های فصل دوم که به شهدای مقاومت ایرانی و افغانی نظر داشت، هادی حاجتمند، خالقی، امانی، علیزاده و محمدصادق رمضانی‌مقدم بودند و از بیست‌ویکم فروردین همزمان با اولین شب‌قدر پخش شد که بینندگان زیادی داشت. تنوع سوژه‌ها و کارگردان‌های مختلف با سلیقه‌ها و زوایای دید گوناگون در موفقیت بچه‌زرنگ، نقش‌آفرین بوده است. کلید تولید مجموعه بچه‌زرنگ، دو سال قبل زده شد. شهدای مدافع‌حرم هم مانند شهدای دوران دفاع‌مقدس، هرکدام داستان‌هایی خواندنی و شنیدنی و دیدنی و آموزنده دارند که می‌توانند تولید فصل‌های دیگر این اثر ارزشمند را رقم زنند. تولید مجموعه‌های ارزش‌مداری مانند بچه‌زرنگ، آن هم در دورانی که ایران مورد انواع تهاجم‌های فرهنگی و تبلیغاتی بیگانگان است، در پاسداری و تقویت و ارتقای باورها و اعتقادها و فرهنگ کشور و آگاهی‌بخشی به نسل‌های نوجوان و جوان، مهم، تاثیرگذار و سازنده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها