نگاهی به سریال «نون خ» از منظر ارتباط تصویری

از سرگرمی تا هویت‌بخشی

گفت‌وگوی جام جم با کاظم نوربخش بازیگر سریال نون خ؛

سلمان هنوز هم عاشق‌پیشه است

سلمان یکی از شخصیت‌هایی است که از سری اول سریال «نون خ» در قصه حضور داشت اما نقشش در هر فصل پررنگ‌تر شد تا در سری سوم به یکی از کاراکترهای اصلی سریال و البته از جمله جذاب‌ترین و پرطرفدارترین آنها تبدیل شود.
سلمان یکی از شخصیت‌هایی است که از سری اول سریال «نون خ» در قصه حضور داشت اما نقشش در هر فصل پررنگ‌تر شد تا در سری سوم به یکی از کاراکترهای اصلی سریال و البته از جمله جذاب‌ترین و پرطرفدارترین آنها تبدیل شود.
کد خبر: ۱۴۰۴۶۱۹
نویسنده زهرا صلواتی - گروه رسانه

سلمان جوانی است مجرد، بی‌خیال و سبک‌سر که دل در گروی عشق به شیرین، یکی از دختران نورالدین خانزاده دارد.

این جوان عاشق‌پیشه در فصل چهارم سریال نون خ نیز یکی از کاراکترهای اصلی است و سهم قابل توجهی از بار کمیک داستان و اتفاقات طنز روی دوش اوست.

ایفای نقش سلمان بر عهده کاظم نوربخش است؛ بازیگری که پس از سال‌ها حضور مستمر بر روی صحنه تئاتر و بازی در سریال‌ها و تله‌فیلم‌های مراکز استانی سازمان صداوسیما با نقش سلمان شناخته شد و به شهرت رسید و به قول معروف، یک شبه ره صد ساله رفت.

حضور نوربخش پس از فصل سوم نون خ، در جلوی دوربین شکل و شمایلی جدی‌تر به خود گرفته است. کاظم نوربخش در این گفت‌وگو از«نون خ ۴» و نقش سلمان در قصه می‌گوید.

کاظم نوربخش بازیگر نقش سلمان در سریال نون خ، در خصوص مقایسه این کاراکتر در دو فصل گذشته سریال، به جام‌جم می‌گوید: نقش سلمان در هر فصل سریال با توجه به قصه و شرایط تفاوت می‌کند. با این حال، ما زحمت خود را می‌کشیم و تمام تلاش‌مان را به کار می‌گیریم تا لبخندی بر روی لبان مردم نقش ببندد و از دیدن سریال لذت ببرند. هر بازیگری تلاش می‌کند تا نقشی را که به او سپرده‌اند به بهترین شکل و به نحو احسن ایفا کند. من هم تمام توان خود را به کار گرفتم تا نقش سلمان را به بهترین شکل اجرا کنم و از بازخورد‌هایی که از مردم می‌گیرم احساس می‌کنم سلمان جایگاه خود را در میان عموم پیدا کرده است و مردم شخصیت او را دوست دارند. با این حال، به نظرم سلمان می‌توانست بهتر از این هم باشد.

تغییرات سلمان در فصل جدید

وی در خصوص تغییرات سلمان در دو فصل و تبدیل شدن آن از یک فرد عاشق‌پیشه به یک مرد عاشق جاناتان، می‌گوید: وقتی جلو می‌رویم همه چیز تغییر می‌کند. در فصل قبلی سریال، تمرکز بر خواستگاری و علاقه همزمان سلمان و فریبرز به شیرین بود. حتی می‌شود گفت سلمان بازی را به فریبرز باخته بود و حالا در فصل چهارم قصه به این صورت پیش می‌رود و ما هم به عنوان بازیگر باید بر اساس و تابع قصه کار را به پیش ببریم. درباره علاقه سلمان به جاناتان نیز باید بگویم که هر کسی می‌تواند در خانه حیوان خانگی داشته باشد و حتی آن حیوان را یکی از اعضای خانواده خود محسوب کرده و جزئی از خود بداند. حتی دیده‌ام فردی سگش را گم کرده و زندگی‌اش نابود شده است، گویی که واقعا یکی از اعضای خانواده‌اش را از دست داده است. البته عشق به جاناتان از ابتدا و در سری قبلی هم در سلمان وجود داشت و تنها مختص به این فصل نیست. مثلاً در فصل سوم هم دیدیم که جاناتان مریض می‌شود و سلمان برای درمانش به آب و آتش می‌زند.

نوربخش معتقد است که عشق سلمان به جاناتان کلیشه‌ای نیست. او تاکید می‌کند: به نظر من اصلا شبیه فیلم گاو نیست. من خودم عاشق این فیلم هستم اما شباهتی میان عشق سلمان به جاناتان با علاقه مش حسن به گاوش نمی‌بینم. وقتی جاناتان را برای آن که طعمه شکار گرگ شود بردند، خیلی کامنت داشتم از طرف مردم که گلایه می‌کردند چطور دلت آمد این کار را بکنی و چطور توانستی و جملات اعتراضی از این دست.
وی ادامه می‌دهد: مرگ جاناتان باعث می‌شود که خنده‌های سلمان در فصل چهارم کمتر باشد اما از قسمت نهم به بعد این خنده‌ها باز می‌گردد، چرا که سلمان از غم مرگ جاناتان فاصله گرفته و به روال سابق و همان خنده‌ها و گیر دادن به شیرین و آقا نوری باز می‌گردد. سلمان هر چقدر از لحاظ روحی و روانی با تاثر ناشی از مرگ جاناتان فاصله می‌گیرد همان آدم سابق می‌شود و جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

ملاحظه‌های خنده‌ معروف سلمان

نوربخش تصریح می‌کند: مردم، سلمان نون خ را با خنده‌های معروفش و شوخی‌ها و گیر دادن‌هایش و البته اعتماد به نفسی که دارد می‌شناسند و همین ویژگی‌ها بر شخصیت او غالب است. خودم به شخصه دوست ندارم شخصیت سلمان به شکل قالبی و کلیشه‌ای شود و از چشم مردم بیفتد اما باید در نظر داشت که مردم سلمان را به همین شکل دوست دارند و حتی در بازخورد‌هایی که می‌گیرم انتظار دارند تا او همچنان به شکل گذشته بخندد. همین نشان می‌دهد که کاراکتر سلمان از چشم مخاطب نیفتاده و هنوز جذاب است. با این حال، خودم ملاحظه داشتم که خنده‌های سلمان لوث نشود و به موقع و به‌جا باشد. یعنی این خنده آن‌قدر تکرار نشود که جذابیتش را برای مردم از دست بدهد. به همین دلیل خیلی ملاحظه داشتم تا به وقتش و در موقعیت مناسب آن خنده‌های معروف را ارائه دهم.

وی در خصوص بازخوردهای مخاطب نسبت به نقش او، عنوان می‌کند: همیشه بازخوردهای خوبی گرفته‌ام و مردم واقعا مرا دوست دارند و شرمنده همه آنها هستم. آن‌قدر به من لطف دارند که امیدوارم همیشه بتوانم در مسیری حرکت کنم که دل‌شان شاد شود و خوشحال‌تر باشند.

نوربخش می‌گوید: ما در دو سال گذشته با وجودی که به خاطر کرونا جان‌مان در خطر بود جلو آمدیم و کار کردیم. خیلی از ما کرونا گرفتند و حتی تا پای مرگ رفتیم اما ادامه دادیم تا مردمی که در خانه هستند و با این ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند خوشحال باشند. ما بازیگرانی بودیم که در فصل‌های قبلی قبل از شروع کرونا کار را شروع کردیم و هنوز ۱۵ روز کار نکرده بودیم که کرونا شروع شد و خیلی‌ها همان زمان گلایه داشتند که چرا کار کردید؟ اما ما برای مردم کار کردیم. فکر می‌کنم استقبال خوبی هم از سریال نون خ در این مدت شده است. بسیاری از مردم سال گذشته در کوچه و خیابان سراغ فصل چهارم سریال را از اما می‌گرفتند. به هر حال، همه این‌ها به ما انرژی مثبت می‌دهد. بازیگر وقتی جلوی دوربین می‌رود باید به لحاظ روحی و روانی آمادگی کامل را داشته باشد و از روحیه بالایی برخوردار باشد.

با نون خ معروف شدم

بازیگر نقش سلمان تصریح می‌کند: من پیش از سریال نون خ، در آثار نمایشی مراکز صداوسیمای کردستان، همدان و زنجان کار کرده بودم اما پس از نون خ با پیشنهاد بازی در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های مختلف مواجه شدم. البته از همان ابتدا در بازیگری جدیت داشتم و چشم‌اندازم این بود که به جایی برسم که امروز رسیده‌ام. امیدوارم بتوانم این روند را ادامه بدهم. خوشبختانه مردم با نقش‌هایی که در کارهای دیگر انجام داده‌ام هم ارتباط گرفته‌اند و از آن راضی بوده‌اند، مثلاً با نقشم در سریال «راز بقا». این موضوع برایم خیلی اهمیت دارد. اولین کار جدی من در تلویزیون با نون خ آغاز شد و همیشه مدیون این سریال هستم. آقای آقاخانی خیلی برای ما زحمت کشیدند و هر جا بروم و به هر جا برسم علتش سریال نون خ است. ما در در این سریال مثل یک خانواده بودیم. امیدوارم مردم همیشه شاد باشند و غمی به دل‌شان نباشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها