بنابر تحقیقی جامع در بریتانیا، اختلال خواب در بیماران مبتلا به کووید-۱۹، آنها را در معرض تنگی‌ نفس طولانی‌ مدت قرار می‌دهد.
کد خبر: ۱۴۰۴۵۱۲
نویسنده نادیا زکالوند - گروه دانش و سلامت

محققان دانشگاه منچستر و لستر، با بررسی بیماران مبتلا به کرونا در ۳۸مرکز درمانی در سراسر بریتانیا به این نتیجه رسیدند که اختلال خواب بیماران کرونایی ارتباط مستقیم با تنگی‌نفس آنها دارد.

در این بررسی مشخص شد، ۶۲درصد از بیمارانی که به‌دلیل ابتلا به کرونا در این مراکز درمانی پذیرش شده بودند، حداقل به مدت ۱۲ماه اختلال خواب داشته‌اند.

محققان با مطالعه علایم بیماری در این افراد برای اولین بار دریافتند که بین تنگی‌نفس و اختلال خواب، ارتباط معناداری وجود دارد.

داوطلبان این بررسی که به‌دلیل ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری بودند، در مقایسه با بیماران دیگر که به‌دلایل دیگر در بیمارستان تحت درمان بودند، به‌طور متوسط یک ساعت بیشتر می‌خوابیدند اما الگوی خواب آنها ۱۹درصد کمتر از دیگران نظم داشت و به‌عبارتی این بیماران دچار اختلال و آشفتگی در خواب بودند.

اضطراب و ضعف عضلانی

محققان بریتانیایی در این مطالعه دریافتند، بیماران مبتلا به اختلال خواب، بیش از دیگر بیماران به اضطراب و ضعف عضلانی ناشی از کرونا مبتلا می‌شوند. تحلیل‌های آماری نشان داده است اختلال خواب اثر مستقیم در ابتلای بیمار به تنگی‌نفس دارد.

از طرفی اضطراب و کاهش عملکرد عضلانی هم در ابتلای فرد به تنگی‌نفس موثرند؛ یعنی این‌که این دو مشکل به‌نوعی رابطی بین اختلال خواب فرد مبتلا به کرونا و ابتلای او به تنگی‌نفس است. به عقیده این محققان، چنانچه بتوان اضطراب و ضعف عضلانی این دسته از بیماران را هدف قرار داد و با درمان یا حداقل کاهش این دو مشکل، اختلال خواب را درمان کرد، می‌توان از علائم تنگی‌نفس تا حد بالایی کاست.

روش ارزیابی داوطلبان آزمایش

کیفیت خواب ۶۳۸ بیمار با استفاده از معیارهای ذهنی و نظری ارزیابی شد. این افراد به محققان گزارش‌هایی از وضعیت خواب‌شان ارائه می‌دادند. علاوه‌ بر این روش، محققان از روش سنجش عینی هم بهره بردند. آنها به ۷۲۹ بیمار دیگر ابزارهایی پوشاندند که شبیه ساعت‌های هوشمند بود و سطح فعالیت آنها را شب‌هنگام اندازه‌گیری می‌کرد. هر دو معیار اندازه‌گیری، نتیجه‌ای یکسان ارائه داد و آن هم این بود که آن دسته از افراد مبتلا به کووید-۱۹ که در بیمارستان بستری شده بودند،‌ بیش از بیماران دیگر اختلال و آشفتگی خواب داشتند. به گفته یکی از این محققان، این تحقیق نشان داد که اختلال خواب، ضعف عضلانی و اضطراب همگی در ابتلای فرد به تنگی‌نفس موثرند. بنابراین با بهبود وضعیت خواب، اضطراب و ضعف عضلانی می‌توان سرعت بهبود تنگی‌نفس مبتلایان به کرونا را افزایش داد.

همچنین یکی دیگر از محققان دانشگاه منچستر می‌گوید: «معمولا درک برخی از دلایل ابتلای فرد به تنگی‌نفس پیچیده است و گاهی این مشکل از بیماری‌هایی ناشی می‌شود که روی سیستم تنفسی،‌ عصب‌شناختی، قلبی‌عروقی و سلامت روان اثر منفی می‌گذارند. در عین حال اختلال خواب هم می‌تواند تمام این مشکلات را به‌وجود آورد. بنابراین برای درمان سریع‌تر تنگی‌نفس بیماران مبتلا به کووید-۱۹، بهترین روش درمان اختلال خواب آنهاست.»

منبع: medicalxpress.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها