مروری بر برخی تصورات نادرست در خصوص روزه‌ داری

توصیه‌های روزه‌ داری

معمولا در ماه روزه‌داری توصیه‌های تغذیه‌ای زیادی در شبکه‌های مجازی و وبگاه‌ها منتشر می‌شود؛ توصیه‌هایی که برخی تکراری و تعدادی جالب و چالش برانگیزند.
کد خبر: ۱۴۰۳۵۵۲
نویسنده فاخره بهبهانی - گروه دانش و سلامت

در میان این توصیه‌ها مواردی مطرح است که سبب بروز ابهاماتی در روزه‌داری و شکل گرفتن باورهایی در افراد شده است؛ باورهایی که معلوم نیست تا چه میزان صحت دارد. سعی داریم برخی از این موارد را بررسی کنیم.

روزه‌ داری افراد لاغر اندام

برخی افراد بر این باورند که چون لاغر اندام هستند باید در فاصله افطار تا سحر از موادمغذی زیادی در قالب غذاهای مختلف مصرف کنند تا دچار ضعف نشوند؛ در حالی که به گفته متخصصان، در دوران روزه‌داری و حتی غیر روزه‌داری مصرف موادغذایی بسیار مقوی یا مکمل‌های معدنی و ویتامینی توصیه نمی‌شود و آنچه اهمیت دارد این‌ است که در برنامه‌غذایی روزانه افراد باید از همه گروه‌های غذایی استفاده شود اما در یک وعده غذایی باید از متنوع‌خوری، درهم‌خوری و پرخوری به دلیل تضعیف دستگاه گوارش و بروز مشکلات معده پرهیز شود. به یاد داشته باشید لاغر اندام‌ بودن نشانه ضعف و ناتوانی در روزه‌گرفتن نیست. خیلی‌ها لاغرند اما بنیه‌ای بسیار قوی دارند و این به شرایط بدنی فرد بستگی دارد.

غلبه گرمی در روزه‌داری

باوری که در برخی افراد شکل گرفته این است‌که روزه طبع گرمی دارد و سبب بروز علائمی در فرد روزه‌دار می‌شود. واقعیت این است که از دیدگاه طب سنتی روزه طبع گرم و خشکی دارد و سبب بالا رفتن حرارت بدن در زمان روزه‌داری به خصوص در افراد دارای مزاج گرم و خشک می‌شود و ممکن است علائمی مانند تلخی و خشکی و بوی بد دهان، بی‌خوابی، دلشوره و اضطراب و حتی خشکی و خارش پوست ایجاد کرده و یا فرد به دلیل کم شدن مایعات بدن، مبتلا به تغلیظ، تند شدن رنگ و بو و سوزش ادرار شود. همچنین لاغری و گود افتادن زیر چشم‌ها و سوزش سر معده از دلایل گرمی بدن است. افزایش این حرارت سبب می‌شود فرد حتی برای افطار کم‌اشتها شود که باید در زمان افطار کمی سکنجبین یا شربت آبلیمو میل شود. با توجه به این‌که روزه مزاج انسان را به سمت گرمی و خشکی می‌برد، مزاج‌های تر و به ویژه سرد و تر بیشترین بهره جسمی را از روزه می‌برند. بد نیست بدانید افراط در فکر کردن، حرف زدن، عصبانی شدن و ورزش کردن، حرارت و خشکی را بالا می‌برد.

تقویت حافظه با روزه‌ داری

گفته می‌شود روزه‌داری سبب تقویت حافظه می‌شود. واقعیت این است که به طور طبیعی یک یا دو ساعت قبل از افطار به دلیل فرآیند روزه‌داری و تغییراتی در مغز، ذهن آزاد و این امر باعث تقویت حافظه می‌شود. از دیدگاه طب سنتی علت اصلی کند ذهنی رطوبت‌های مغزی است و چون روزه این رطوبت‌ها را از بین می‌برد باعث تقویت حافظه می‌شود. البته ناگفته نماند چون روزه‌داری سبب کاهش میزان رطوبت‌های مغز و قند خون می‌شود، احتمال دارد در افرادی سبب ضعف اعصاب شود.

بهتر است بعد از افطار، شربت سکنجبین یا دمنوش سنبل‌الطیب یا گل گاو زبان و در طول روز از بخور سرد با مخلوط گلاب با غلظت کم استفاده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها