در اخباری که اخیرا در فضای‌مجازی منتشر شده، در نظرسنجی وبسایتی با نام اطلس جهانی غذا، زیتون‌ پرورده ایران، صدرنشین فهرست ۱۰۰غذای گیاهی جهان معرفی شده است.
کد خبر: ۱۴۰۶۱۲۶
نویسنده فاخره بهبهانی - گروه دانش و سلامت

این سایت به‌صورت تخصصی به معرفی غذاها، نوشیدنی‌ها، خوراکی‌ها و رستوران‌ها در سراسر دنیا می‌پردازد و به‌عنوان مرجعی جهانی شناخته می‌شود. با توجه به این‌که در سال‌های اخیر خام‌ گیاهخواری پیروان زیادی پیدا کرده به‌همین‌علت این وبگاه، فهرستی از محبوب‌ترین غذاهای این گروه را به هدف معرفی‌کردن عالی‌ترین پیش‌غذاهای خام‌ گیاهخواران مورد نظرسنجی قرار داده است؛ نظرسنجی‌ای که بار دیگر پرچم غذاهای گیلکی را که با انتخاب شهر رشت به‌عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی یونسکو جهانی شده بود بالا برده است. به‌ همین‌ بهانه ویژگی‌های این پیش‌غذای محبوب و ارزش غذایی آن را بررسی کرده‌ایم.

زیتون‌ پرورده براساس نظرسنجی اطلس جهانی غذا درباره غذاهای سنتی خام‌گیاهخواری با رأی بیش از ۱۰هزار نفر، بدون حضور ربات‌ها در صدر نشسته و بیشترین امتیاز را از آن خود کرده است. در این وبگاه کمتر پیش آمده بود که یک خوراکی یا غذای ایرانی در صدر فهرست قرار گرفته باشد. این درحالی‌است که پیش‌غذاهای مکزیکی و سوری در رتبه دوم و سوم و هوموس لبنانی با اختلاف در رتبه ششم قرار گرفته‌است.

تفاوت خام‌ گیاهخواری و گیاهخواری

بد نیست بدانید خام‌ گیاهخواران با گیاهخواران متفاوت هستند. خام‌گیاهخواران (وگان‌ها)، گیاهان را فقط در دمای مشخص حرارت داده و عملا پخته مصرف نمی‌کنند و تنها محصولاتی را می‌خورند که در زمین بروید و سبز شود و حتی از خوردن عسل یا گیاهان فرآوری‌شده و... خودداری می‌کنند. درصورتی‌که گیاهخواران (وجترین‌ها)، بیشتر از گیاهان کاملا حرارت‌دیده و پخته استفاده می‌کنند. افرادی که از رژیم خام‌گیاهخواری پیروی می‌کنند معتقدند که نوع رژیم‌شان مفیدترین و سالم‌ترین نوع تغذیه در جهان‌است.

چرا زیتون‌ پرورده گیلان مقام آورد؟

در این سایت زیتون‌پرورده نظرسنجی‌شده متعلق به استان گیلان و ترکیبات اصلی آن زیتون بدون‌هسته و رب‌انار به همراه گردوی آسیاب‌شده، سیر و گیاهان تازه‌ای مانند گشنیز یا نعنا و دانه‌های انار و مقادیر زیادی روغن‌زیتون معرفی شده است. این پیش‌غذا یا دورچین به‌صورت سرد سرو و به‌طور سنتی به‌عنوان پیش‌غذا یا میان‌وعده استفاده می‌شود اما چه عاملی سبب صدرنشین‌شدن زیتون‌پرورده شده است؟

این پیش‌غذا یا دورچین در میان غذاهای خام به‌دلیل دارا بودن مخلوطی از ترکیبات مغذی و مقوی همچون زیتون رسیده، گردو، رب‌انار و روغن بکر یا فرابکر زیتون در میان خام‌گیاهخواران جایگاه تغذیه‌ای بالایی پیدا کرده است. از دیدگاه طب‌سنتی مزاج زیتون‌پرورده گرم و از نظر تری و خشکی معتدل است. زیتون‌پرورده به‌دلیل ترکیبات و چاشنی‌هایی که دارد اشتها‌آور خوبی است و توصیه شده که همراه با غذا مصرف شود. در منابع طب‌سنتی، بهترین نوع آن، زیتون‌پرورده‌ای است که با گردو، بادام، سرکه‌خانگی، روغن‌بادام، سبزی‌های‌محلی، گلپر و انارترش تهیه شده باشد. مصرف زیتون رسیده و پرورده‌ای که با مواد اولیه مرغوب و تازه تهیه شده باشد به همه افراد توصیه می‌شود. نوع مرغوب این پیش‌غذا غنی از ریزمغذی‌ها، فیبر، اسیدهای چرب مفید غیراشباع امگا ۳ و ۹ با خاصیت ضدالتهابی و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی با خاصیت ضدسرطانی بوده و به جهت کمک به تقویت عملکرد دستگاه گوارش خاصیت لینت‌دهندگی داشته و برای درمان یبوست تجویز می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها