گزارش «جام‌جم» از تکیه‌کلام‌های معروف سریال‌های تلویزیونی

کلام‌هایی که ماندگار شدند

نگاهی به سریال دردسرهای عظیم۱

بدبیاری‌های بزرگ آقا لطیف

این شب‌ها فصل نخست سریال دردسرهای عظیم روی آنتن شبکه آی‌فیلم رفته است، مجموعه‌ای که سال۹۳ برای اولین بار از شبکه سه سیما پخش شد و با زبان شیرین و قصه ساده و سرراستش توانست از همان قسمت اول خود را در دل مخاطبان جا کند و به یکی از سریال‌های کمدی‌ اجتماعی خوب تلویزیون بدل شود. از این رو فرصت دیدن دوباره آن از شبکه آی فیلم خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۱۴۰۳۵۴۵
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه

بیشتر قصه این مجموعه در فضای خانه لطیف و همسایه‌ها می‌گذرد، خانه‌ای قدیمی که چند خانوار در آن زندگی می‌کنند و لطیف تنها مستاجر مجرد خانه است. مستاجری که با وجود رفاقت با پسر صاحبخانه با نام ارسلان، به دلیل همین تجرد و نپرداختن به موقع اجاره‌بها مدام باید پاسخگو باشد. او در عین این گرفتاری‌ها، مجبور به پذیرش مهمانی ناخوانده با نقش‌آفرینی مهدی هاشمی در اتاقش می‌شود تا کلکسیون بد‌بیاری‌هایش کامل شود. در گرماگرم این ماجرا،‌ علاقه‌ای میان او و دختر یکی از همسایه‌ها با بازی الناز حبیبی نیز شکل می‌گیرد. لطیف برای سر و سامان دادن به این کلاف پیچیده دچار استیصال می‌شود و هر بار با دست و پا زدن بیشتر، اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

برزو نیک‌ نژاد کارگردان این سریال برای بازیگر نقش اصلی قصه‌اش جواد عزتی را انتخاب کرد، بازیگری که در این سال‌ها بازی در ژانرهای گوناگون را تجربه و ثابت کرده است و توانایی درخشش در تمامی آنها را دارد اما ابتدای کارش بیشتر مخاطبان او را با نقش‌های کمدی می‌شناختند. نقش‌هایی غالبا مشابه شخصیت لطیف که چوب ساده لوحی‌‌شان را می‌خورند و با وجود آن‌که تمام تلاش‌شان را برای بهبود اوضاع زندگی‌شان می‌کنند اما گویی سرنوشت خواب دیگری برای آنها دیده است و مدام برنامه‌های‌شان را برهم می‌زند.

قصه دردسرهای عظیم با همین بدبیاری‌ها آغاز می‌شود و ادامه می‌یابد و از آن گونه کمدی‌هایی است که با خلق لحظات طنازانه در اوج گرفتاری شخصیت‌هایش با موقعیت‌های جدی و تلخ زندگی شوخی می‌کند. شوخی‌هایش اما به دور از لودگی است و به اندازه در هر سکانس گنجانده می‌‌شود. این نشان از پختگی کارگردان در این ژانر دارد، کارگردانی که برای خنداندن مخاطبش حریص نیست بلکه بیشتر در پی آن است که قصه‌اش را بی‌لکنت تعریف کند و از پس این کار هم به خوبی بر می‌آید تا جایی که در همان قسمت نخست با شوخی کردن با موقعیت در باطن تلخ لطیف در شهرداری، به دل مخاطب می‌نشیند و او را با خود همراه می‌سازد. با در نظر گرفتن همین شوخی‌ها می‌توان گفت دردسرهای عظیم یک کمدی صرفا خانوادگی نیست و پای شوخی‌هایش به مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هم باز می‌شود. اختلاف طبقاتی، فساد اداری و مصائب لطیف برای دنبال کردن علاقه‌اش یا یافتن شغلی آبرومند، ازدواج و به طور کلی بهره‌مندی از حداقل‌های یک زندگی طبیعی، همان واقعیت‌های تلخ اجتماعی است که هم سن و سال‌های لطیف این روزها در حال تجربه آن هستند.

علیرضا کاظمی‌پور و سعید جلالی نویسندگان اثر از بستر این تجارب تلخ، سخت و مشترک عامه مردم،‌ سویه‌های کمدی‌اش را نشان می‌دهند و با زبان بی زبانی می‌گویند گاه سختی‌ها و گرفتاری‌های زندگی می‌تواند از نگاه یک ناظر بیرونی همین قدر مضحک باشد. این کمدی هم از موقعیت بهره می‌برد و هم از طنز کلامی جان می‌گیرد.

شخصیت‌های مجموعه، اغلب ملموس و نزدیک به واقعیت هستند و غیر از چند شخصیت با‌نمک مثل همکار لطیف در آمبولانس حمل جسد یا خود لطیف و ارسلان، سایرین اتفاقا آدم‌هایی جدی و حتی عبوس هستند که عملکرد آنها به سبب چینش‌شان در موقعیت‌های کمدی و مقابل شخصیت‌های نمکین، خنده بر لب مخاطب می‌نشاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها