چرا باید نگران افزایش آمار قربانیان سوانح ترافیکی و تصادفات مرگبار در تعطیلات نوروزی باشیم؟

افزایش تصادفات مرگبار | ترافیک در جاده‌ها به اوج می‌رسد | به خودرو و جاده امیدی نیست‌

آمار قربانیان سوانح ترافیکی و تصادفات در تعطیلات نوروزی پیش‌رو افزایش خواهد یافت. این واقعیتی تلخ است که روند کاهشی شرایط ایمنی خودرو، جاده و نظارت آن را تایید می‌کند. ماجرایی که با افزایش سفرها در نوروز بیش از گذشته به چشم خواهد آمد.
آمار قربانیان سوانح ترافیکی و تصادفات در تعطیلات نوروزی پیش‌رو افزایش خواهد یافت. این واقعیتی تلخ است که روند کاهشی شرایط ایمنی خودرو، جاده و نظارت آن را تایید می‌کند. ماجرایی که با افزایش سفرها در نوروز بیش از گذشته به چشم خواهد آمد.
کد خبر: ۱۴۰۱۳۲۳

به گزارش جام جم آنلاین، تا آغاز تعطیلات نوروزی چند روز بیشتر باقی نیست و کم نیستند شهروندانی که در حال بستن کوله بار سفر هستند، زیرا این اولین سالی است که شیوع بیماری کووید-19 کاهش قابل توجهی پیدا کرده است و شهروندان می‌توانند از تعطیلات نوروزی بیشتر استفاده کنند. به همین دلیل برخی کارشناسان احتمال می‌دهند که سفرهای نوروزی نسبت به سال‌های گذشته حدود 20 درصد افزایش پیدا کند.

لازم به یادآوری است که در تعطیلات نوروزی 1399 حدود 534 نفر قربانی تصادفات جاده‌ای شدند. این آمار در سال 1400 به 1080 نفر  رسید و در تعطیلات نوروزی گذشته 1100 مسافر به مقصد نرسیدند.

این درحالی است که افزایش آمار مسافرت در کشورمان همواره با افزایش تصادفات و قربانیان سوانح ترافیکی گره‌ خورده است به همین دلیل پیش بینی اینکه در تعطیلات نوروزی پیش‌رو ‌مسافران بیشتری به مقصد نخواهند رسید کار سختی نیست.

همدستی خودروهای ناایمن  با جاده‌های ‌خطرناک

افزایش تصادفات مرگبار | ترافیک در جاده‌ها به اوج می‌رسد | به خودرو و جاده امیدی نیست‌

آنچه سبب شده که کارشناسان نسبت به افزایش قربانیان سوانح ترافیکی در تعطیلات نوروزی پیش رو هشدار بدهند، این مساله است که در چند سال اخیر کیفیت خودروهای کشور روندی کاهشی را در پیش گرفته و شرایط جاده‌های کشور نیز بهبود نیافته است.

علاوه بر این شرایط نامناسب اقتصادی و کاهش ارزش ریال نیز سبب شده بسیاری از شهروندان آن طور که باید به مسائل ایمنی خودروهای خود توجه نکنند و این رویکرد سبب افزایش خطر می‌شود. برای نمونه تهیه لاستیک خودرو این روزها برای بسیاری از شهروندان آسان نیست و یا هزینه‌های تعمییر و نگهداری از خودرو نیز افزایش چشمگیری داشته است. در چنین شرایطی به احتمال زیاد خطر تصادف‌های مرگبار افزایش خواهد یافت.

درباره آمار رو به افزایش تصادفات نمی‌توان حرف تازه‌ای‌زد، چراکه چند سال است که در این باره هشدار داده می‌شود. اما اتفاق مثبتی رقم نمی‌خورد.

 هادی هاشمی، رئیس پیشین پلیس راهور تهران بزرگ نیز چنین باوری دارد. او در گفت‌وگو با جام جم آنلاین می‌افزاید: برای نمونه در حوزه ساخت جاده شاهد تغییری نبوده‌ایم، یعنی جاده‌های جدید ساخته نشده‌اند. کیفیت راه نیز تغییر نکرده ‌و‌ وضعیت نگهداری از جاده‌ها نیز بهتر نشده است. به همین دلیل می‌توان گفت در این حوزه تغییر خاصی اتفاق نیفتاده است.

‌آن طور که او توضیح می‌دهد در حوزه خودرو نیز شرایط به همین شکل است، چراکه  کیفیت و ایمنی خودروها هر سال کاهش می‌یابد و ضعیف‌تر می‌شود.

به گفته هاشمی در بخش نظارت و کنترل نیز اتفاق خاصی نیفتاده است.

رئیس پیشین پلیس راهور تهران بزرگ می‌گوید: به این ترتیب شهروندان باید بدانند که به راه و خودرو هیچ امیدی نیست. به همین دلیل باید با خونسردی، آرامش و دقت رانندگی کنند تا احتمال خطر کاهش پیدا کند.

افزایش سفر، افزایش حادثه

افزایش تصادفات مرگبار | ترافیک در جاده‌ها به اوج می‌رسد | به خودرو و جاده امیدی نیست‌

این درحالی است که امسال با کاهش فراگیری کرونا شهروندان ‌می‌خواهند از تعطیلات نوروزی استفاده کنند و به مسافرت بروند، مساله‌ای که البته حق آنهاست‌.

هاشمی در این باره توضیح می‌دهد: اما با توجه به شرایط نامناسب خودرو‌ و جاده‌های کشور به نظر می‌رسد که امسال باید منتظر  افزایش تصادفات ‌و گره‌های ترافیکی وحشتناک باشیم.‌

به این ترتیب می‌توان گفت در تعطیلات نوروز امسال شهروندان در‌ بیشتر جاده‌های کشور گرفتار ‌ ترافیک سنگین، استرس و خستگی خواهند شد، مساله‌ای که زمینه را برای وقوع تصادفات مرگبار فراهم می‌کند.

رئیس پیشین پلیس راهور تهران بزرگ در این خصوص عنوان می‌کند: باید هشدار داد که چنین مسائلی سبب می‌شود‌، افراد بیشتری به شکل تهاجمی رانندگی کنند و زمینه ‌ برای وقوع حوادث مرگبار‌ فراهم می‌شود.

 هاشمی ادامه می‌دهد: بنابراین در مجموع می‌توان گفت ‌تصادفات نوروزی امسال رشد  چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته خواهد داشت. البته روند افزایشی تصادفات را در تمام طول سال 1402 شاهد خواهیم بود.

از شرایط آگاه شوید

افزایش تصادفات مرگبار | ترافیک در جاده‌ها به اوج می‌رسد | به خودرو و جاده امیدی نیست‌

با توجه به اینکه کارشناسان تاکید می‌کنند در حوزه‌های راه، خودرو و نظارت و کنترل اتفاق خاصی نیفتاده است. باید به شهروندان هشدار داد که برای داشتن سفری ایمن آنها باید خودشان نسبت به شرایط آگاه باشند و به گونه‌ای رانندگی کنند که احتمال خطر کاهش یابد، چراکه امیدی به جاده‌ها و خودروهایی که در کشور وجود دارد، نیست.

رئیس پیشین پلیس راهور تهران بزرگ در این باره توضیح می‌دهد: مردم از نظر تخصصی شرایط راه را نمی‌دانند و به صورت سنتی سفر می‌کنند. علاوه بر این بیشتر شهروندان به شکل حرفه‌ای از شرایط ایمنی خودروهایشان اطلاعی ندارند. این درحالی است که کاهش ارزش ریال سبب شده که تهیه چنین خودروهای بی‌کیفیتی نیز برای بسیاری از شهروندان به رویا بدل شود.

 آن طور که هاشمی توضیح می‌دهد شهروندان باید توجه کنند که بیشتر آنها از شرایط جاده‌های کشور ‌و ایمنی خودروی خود تصور درستی ندارند و نمی‌دانند خودرو و راه ایمنی آنها را حفظ نمی‌کند.

بنابراین شهروندانی که قصد دارند در تعطیلات نوروزی پیش‌رو به مسافرت بروند بهتر است به شکلی رانندگی کنند تا گرفتار حادثه شوند.

او به ماموران پلیس راهور نیز توصیه می‌کند: نیروهای پلیس به دلیل آماده باش باید تعطیلات نوروزی را دور از خانواده‌هایشان باشند و در  جاده‌ها خدمت کنند. اما در این شرایط نیز باید به قول معروف حوصله بیشتری به خرج بدهند و با شهروندان رفتاری مناسب داشته باشند. در واقع ماموران پلیس راهور باید اگر تصادفی نیاز به کروکی داشت این کروکی را در صحنه تصادف آماده کرده و در اختیار شهروندان بگذارند تا مشکلات و گرفتاری‌های آنها در تعطیلات نورزی افزایش پیدا نکند و بتوانند هرچه زودتر به شهر خود برگردند.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها