1.5 تصادف در هر دقیقه | باران تصادفات
جام جم آنلاین از افزایش سوانح ترافیکی در روزهای بارانی گزارش می‌دهد

1.5 تصادف در هر دقیقه | باران تصادفات

جام جم آنلاین از افزایش قربانیان سوانح ترافیکی گزارش می‌دهد

‌تخت‌گاز تا مرگ | رشد 14 درصدی قربانیان تصادفات

مرگ و میر در  جاده‌های کشور سرعت گرفته است، از فروردین تا پایان مهر امسال حدود 12 هزار نفر در سوانح ترافیکی جان خود را از دست داده‌اند و 288هزار نفر مجروح شده‌اند، آماری که در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است. به همین دلیل رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا هشدار می‌دهد که اگر شرایط تغییری نکند  تعداد قربانیان سوانح ترافیکی تا پایان سال به 20هزار نفر نیز خواهد رسید.
مرگ و میر در  جاده‌های کشور سرعت گرفته است، از فروردین تا پایان مهر امسال حدود 12 هزار نفر در سوانح ترافیکی جان خود را از دست داده‌اند و 288هزار نفر مجروح شده‌اند، آماری که در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است. به همین دلیل رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا هشدار می‌دهد که اگر شرایط تغییری نکند  تعداد قربانیان سوانح ترافیکی تا پایان سال به 20هزار نفر نیز خواهد رسید.
کد خبر: ۱۳۹۱۷۲۲

به گزارش جام جم آنلاین، آمار قربانیان سوانح ترافیکی از فروردین تا پایان مهر امسال به حدود 12هزار نفر رسیده است. ماجرایی که نشان می‌دهد برنامه‌های مسئولان برای کاهش آمار قربانیان سوانح ترافیکی راه به جایی نبرده است و  چنانچه این شرایط ادامه پیدا کند، آمارهای تلخ یک دهه گذشته تکرار خواهد شد و به سال‌هایی بازخواهیم گشت که آمار قربانیان سوانح ترافیکی از 27 هزار نفر در سال نیز فراتر می‌رفت.

زنگ خطر افزایش قربانیان تصادفات

گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی نیز از افزایش قربانیان سوانح ترافیکی حکایت دارد، برای نمونه  از فروردین تا مهر سال گذشته ‌ 10هزار و 256 نفر در سوانح ترافیکی جان خود را از دست دادند. این درحالی است که قربانیان سوانح ترافیکی در این بازه زمانی امسال رشد قابل توجهی پیدا کرده است.

کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا نیز در این خصوص هشدار داده است. ‌او با اشاره به اینکه از فروردین تا پایان مهر امسال‌ 11 هزار و 734 نفر  در سوانح ترافیکی جان خود را از دست داده‌اند، تاکید کرده که این آمار زنگ خطری است که باید آن را جدی گرفت.

آن طور که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا توضیح داده  آمار‌ قربانیان سوانح ترافیکی از فرودین تا پایان مهر امسال حدود 14درصد افزایش یافته است.

این درحالی است که تعداد مجروحان سوانح ترافیکی نیز حدود 21درصد بیشتر شده است. افزون بر این در هفت ماه نخست امسال  288 هزار نفر در تصادفات مجروح شده‌اند و چنین افزایشی دست‌کم در 12 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

به گفته هادیانفر چنانچه این روند ادامه یابد تا پایان سال آمار‌ قربانیان سوانح ترافیکی به 20 هزار نفر خواهد رسید و چنین شرایطی از بازگشت به آمار یک دهه قبل حکایت دارد‌.

چراغ سبز به سوانح ترافیکی

‌کارشناسان معتقدند افزایش قربانیان سوانح ترافیکی دور از ذهن نبوده است، زیرا اقدام خاصی در چند سال اخیر برای بهبود ایمنی خودرو، شرایط جاده‌ها و آموزش شهروندان انجام نشده است. به همین دلیل باید هشدار داد که آمار قربانیان سوانح ترافیکی تا پایان سال افزایش قابل توجهی خواهد یافت و به حدود 20هزار نفر خواهد رسید.

علیرضا اسماعیلی، هیات علمی دانشگاه پلیس نیز  چنین نظری دارد. او در گفت‌وگو با جام جم آنلاین درباره دلایل افزایش قربانیان سوانح ترافیکی کشور عنوان می‌کند: در سه سال اخیر شاهد اقدامات مناسبی در حوزه ایمنی راه، خودرو و بهبود روند آموزش فرهنگ ترافیک نبوده‌ایم.

برای نمونه هنوز آمار نقاط حادثه خیز در معابر درون شهری و برون شهری کشور قابل توجه است و به نظر می‌رسد مسئولان برای رفع این نقاط مرگبار برنامه‌ای ندارند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا نیز بتازگی به نقاط حادثه خیز در معابر کشور اشاره کرده و گفته بیش از 1300 نقطه حادثه خیز در شهرها و 2800 نقطه حادثه خیز نیز در معابر برون شهری وجود دارد‌.

نگران کننده‌تر اینکه برای آشکارسازی بسیاری از این نقاط حادثه خیز نیز تاکنون اقدامی انجام نشده است، یعنی با تابلوهای هشدار دهنده رانندگان را از وجود چنین نقاطی آگاه نکرده‌اند.

مساله دیگری که عضو هیات علمی دانشگاه پلیس روی آن دست می‌گذارد بحث‌ توان نیروی انسانی و لجستیک پلیس‌راهور است، زیرا آن طور که باید به این مساله نیز در کشور پرداخته نشده است.

ارابه‌های مرگ

کارشناسان از غیر استاندارد بودن خودروها و  بازدارنده نبودن جرائم راهنمایی و رانندگی نیز به عنوان ‌دلایل دیگر افزایش تخلفات و قربانیان سوانح ترافیکی یاد می‌کنند، زیرا برخی افراد قوانین راهنمایی و رانندگی را ‌ زیر پا می‌گذارند آن‌هم با این توجیه که جریمه این تخلف را پرداخت خواهند کرد. این درحالی است که نادیده گرفتن قوانین راهنمایی و رانندگی زمینه را برای ایجاد تصادفات و افزایش قربانیان سوانح ترافیکی فراهم می‌کند.

اسماعیلی در این باره عنوان می‌کند: ‌با توجه به این مسائل نیاز است که قوانین سختگیرانه‌تری برای جرائم راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته شود.

 ‌به گفته او در چند سال اخیر نیز برنامه‌ای برای بهبود ایمنی خودروهای تولید داخل  اجرا نشده است.

برای نمونه حدود یکسال پیش بود که ایربک‌های 59 خودرو در یک تصادف زنجیره‌ای در جاده بهبهان باز نشد، ماجرایی که از شرایط نامناسب خودروهای تولید داخل پرده برداشت.

این درحالی است که برخی مسئولان بتازگی از واردات خودرو از هند خبر می‌دهند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا نیز به این مساله واکنش نشان داده است. آن طور که او توضیح داده قرار بر این بود که خودروهایی وارد کشور شود که از ایمنی لازم برخوردار باشد. این درحالی است که می‌خواهند از هند خودرو وارد کنند. به گفته او با این شرایط اگر پراید تولید شود، بهتر است.

 از دیگر دلایل افزایش سوانح ترافیکی می‌توان به ضعف در آموزش مهارت‌ رانندگی و نحوه صدور گواهینامه اشاره کرد.

فرمانده پیشین پلیس راهور فراجا در این باره به جام جم آنلاین می‌گوید:‌ سیستم صدور گواهینامه در کشور ما مشکل دارد، چراکه رانندگان مهارت لازم را برای کنترل وسیله نقلیه به دست نمی‌آورند. این درحالی است که این افراد‌ در جاده‌های برون شهری کشور نیز به رانندگی می‌پردازند.

بنابراین می‌توان گفت برای کاهش آمار قربانیان سوانح ترافیکی باید مسئولان کشور شرایط را برای بهبود ایمنی و کیفیت خودرو و معابر فراهم کنند. علاوه بر این نیاز است که برای افزایش مهارت رانندگان و بهبود فرهنگ ترافیک نیز برنامه‌ جامعی در کشور اجرا شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها