آغاز فصل‌نو الگوسازی فرهنگی
در اختتامیه جشنواره «رصتا» مطرح شد

آغاز فصل‌نو الگوسازی فرهنگی

آنچه در دومین روز نمایشگاه رصتا گذشت؛

از شکل‌گیری کمیته حل اختلاف تا خرید محتوای رسانه‌ها

در دومین روز از برگزاری نمایشگاه رصتا درباره تشکیل شورای راهبری مجمع رصتا و امتیاز‌های ساترا به سکو‌های دارای مجوز گفت‌وگو شد.
در دومین روز از برگزاری نمایشگاه رصتا درباره تشکیل شورای راهبری مجمع رصتا و امتیاز‌های ساترا به سکو‌های دارای مجوز گفت‌وگو شد.
کد خبر: ۱۴۰۰۰۹۳

به گزارش جام جم آنلاین، دومین روز از برگزاری نمایشگاه صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران با برگزاری دو نشست با محوریت «نقش سامانه‌های توصیه‌گر محتوا در تجربه بر خط کاربران» و «هوش مصنوعی و فناوری‌های جدید توسعه صنعت رسانه و بازوی کمکی تنظیم‌گر» و صحبت‌های سعید مقیسه رئیس ساترا و محسن قائمی‌نسب قائم مقام این سازمان همراه بود.

تشکیل شورای راهبری مجمع رصتا با حضور نمایندگان سرویس‌های دارای مجوز

سعید مقیسه در سخنانی از تشکیل شورای راهبری مجمع رصتا با حضور نمایندگان سرویس‌های دارای مجوز برای حل و فصل مشکلات موجود در پلتفرم‌ها و ارتقا فعالیت آن‌ها در فضای مجازی خبر داد.

پلتفرم‌ها

به گفته مقیسه، این شورا از کمیته‌هایی تشکیل خواهد شد که می‌توان به کمیته حمایت، کمیته محتوایی، کمیته مربوط به مقررات، کمیته جهت رفع اختلاف بین سکو‌ها و ... اشاره کرد.

کمیته محتوایی یکی از کمیته‌های زیر مجموعه شورای راهبری مجمع رصتا

کمیته محتوایی شامل در اختیار قرار دادن محتوای صداوسیما به سکو‌های دارای مجوز از ساتراست که به گفته رئیس ساترا تا الان بیش از ۹۰۰ قسمت فیلم و سریال پخش شده است.

کمیته مقررات یکی از کمیته‌های زیر مجموعه شورای راهبری مجمع رصتا

کمیته مربوط به مقررات از این جهت شکل می‌گیرد که مقررات روز به روز تغییر می‌کند و لازم است ساترا به عنوان نهاد تنظیم‌گر با استناد به قوانین و تخلفات رخ داده از سوی سکوها، مرز‌های قوانین و تولید محتوا در فضای مجازی را به متخلفین گوشزد کند.

کمیته رفع اختلاف یکی از کمیته‌های زیر مجموعه شورای راهبری مجمع رصتا

کمیته رفع اختلاف بین سکو‌ها همانند شورای حل اختلاف می‌ماند که وقتی بین سکو‌ها یا یک سکو با یک ارگان حاکمیتی و ... اختلاف حقوقی به وقوع پیوست، یک نماینده از این صنف در کمیته حضور می‌یابد و قبل از اینکه پای سکو‌ها به دادگاه باز شود، با حمایت ساترا اختلافات حقوقی در جمع‌های کارشناسانه حل و فصل می‌شود.

نیاز به قانون در حوزه تخلفات رخ داده از سوی سکو‌ها

پیش از این پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما درباره تنها مشکل حقوقی ساترا به عنوان نهاد تنظیم‌گر رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر گفته بود، آنجایی ما دچار نقص هستیم و نیاز به قانون داریم، موضوع تخلفات است. چراکه باید مشخص شود اگر تخلفی رخ داد، دستگاه قضایی باید به چه شکلی با آن برخورد کند.

به گفته رئیس رسانه ملی، به همین دلیل در کمیسیون تلفیق حکمی برای تعیین قانون تخلفات آمده که امیدواریم با کمک مجلس شورای اسلامی بتوانیم از این نقیصه هم عبور کنیم. با این حال، این بدان معنا نیست که اصل تنظیم‌گری سازمان صداوسیما و ساترا در حوزه تصویر و فراگیر در فضای مجازی نیاز به قانون دارد.

محمد‌صادق افراسیابی، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا هم درباره نحوه حمایت یا برخورد ساترا با تخلفات سکو‌ها و بعد حمایتی این سازمان به خبرنگار ما گفته بود، اگر ما پشتوانه قانونی داشته باشیم خود‌به‌خود این مشکلات و تخلفات رخ داده حل خواهد شد.

در بعد حمایتی نیازمند تدوین قانون هستیم

به گفته افراسیابی، آیا قرار نیست برای رسیدگی به تخلفات قانون داشته باشیم؟ حتماً باید این قانون وجود داشته باشد. البته جایگاه ساترا قانونی است و مشکلی در جایگاه این نهاد وجود ندارد. نحوه مجوز‌های ما هم قانونی است. اما ما در نحوه رسیدگی به تخلفات مسئله داریم. اینکه کسی تخلف کرد، چگونه باید با او برخورد شود. در بخش حمایتی هم نیاز به قوانین داریم. اینکه معافیت‌های مالیاتی به چه کسی تعلق بگیرد؛ بنابراین هم به دنبال قوانین حمایتی و هم قوانین نظارتی در ساترا هستیم.

یکی دیگر از ابعاد حمایتی که قرار است ساترا برای سکو‌های دارای مجوز درنظر بگیرد و با اعلام رسمی رئیس سازمان صداوسیما همراه بود، خرید محتوای فاخر سکو‌ها از سوی سازمان صداوسیماست که هم این محتوا‌ها روی آنتن پخش می‌شود، هم جنبه تبلیغاتی دارد.

خرید محتوای فاخر سکو‌های دارای مجوز برای رسانه ملی

به گفته محسن قائمی‌نسب قائم‌مقام ساترا، رئیس رسانه ملّی رسماً اعلام کردند ما تولیداتی را که فاخر و قابلیت پخش در رسانه ملّی داشته باشد می‌خریم، پخش می‌کنیم و تبلیغ‌شان هم می‌کنیم. ما حتی در کنار این نکته، چندی پیش اعلام کردیم که جزو مولفه‌های کاری ما هست تیزر پلتفرم‌ها را می‌گیریم و در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی پخش می‌کنیم.

قائمی‌نسب گفت: در همین نمایشگاه تقریباً روزی ۱۰ ساعت برنامه زنده رادیویی داریم و هر پلتفرمی که متقاضی باشد، می‌تواند در رادیو کارکرد پلتفرم یا سکوی خودشان را معرفی کند.

طبق اعلام مرکز اطلاع‌رسانی ساترا، ۹۶ غرفه و ۱۱۷ شبکه، شرکت و سکوی دارای مجوز از ساترا در این نمایشگاه حضور دارند. زمان برگزاری نمایشگاه از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ بعدازظهر است که تا ۱۴ اسفند در سالن‌های ۷ و ۲۷ نمایشگاه بین‌المللی تهران میزبان علاقه‌مندان به این عرصه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها