ابوالفتح، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌و‌گو با «جام‌جم»:

عقلای اروپا هم فهمیدند تحریم سپاه بی‌‌نتیجه است

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس حوزه روابط بین‌الملل در گفت‌و‌گو با جام‌جم درباره عقب‌نشینی آشکار اروپا از درج نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریست خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها دورخیزی انجام دادند تا سپاه را به‌عنوان یک سازمان تروریست معرفی کنند.
کد خبر: ۱۳۹۸۹۱۴

بخش زیادی از این تلاش متاثر از اتفاقاتی بود که از اواخر شهریور و بعد از فوت مهسا امینی رخ داد و در پی آن اعتراضات و اغتشاشاتی صورت گرفت و به‌تدریج تجمعاتی در خارج از کشور به‌راه افتاد و خواسته‌ای مبنی بر معرفی سپاه به‌عنوان یک نیروی تروریستی معرفی شود.

وی ادامه داد: بعد از لابی‌گری‌های متعدد برخی از اعضای پارلمان اروپا در این تجمعات به‌عنوان سخنران شرکت کردند و قول و قرارهایی و وعده‌هایی دادند و در نهایت مصوبه‌ای به تصویب رسید و انتظار این بود که این مصوبه غیر الزام‌آور پارلمان اروپا جنبه عمومی به خود بگیرد. اما از این مرحله به بعد مجموعه تحولات مطابق میل مقامات اروپایی و معاندان و براندازان پیش نرفت.

هراس از اقدام متقابل ایران

ابوالفتح درباره عوامل ناکامی غرب در اجرایی کردن طرح مذکور گفت: نکته اول این‌که از همان ابتدا مشخص بود که اگر چنین اتفاقی بیفتد جمهوری اسلامی دست به اقدامات متقابل خواهد زد و طبعا عقلای اروپا فارغ از فضای احساسی که حاکم بود به این نتیجه رسیدند که این رویکرد می‌تواند تمام راه‌های ارتباطی میان غرب و جمهوری اسلامی را از بین ببرد.

به‌گفته این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل بعد از تحریم سپاه از سوی ایالات متحده، مقامات آمریکایی اذعان کردند که این رفتار نه‌فقط باعث تضعیف این نیرو نشد و توان دفاعی ایران کاهش پیدا نکرد، بلکه روز‌به‌روز مسیر قدرتمندشدن بیشتر را طی کرد تا جایی که آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند جمهوری اسلامی ایران از توانایی‌ بالایی در ساخت موشک و پهپاد برخوردار هستند. طبیعی بود که با این اعتراف، اروپایی‌ها هم به این نتیجه رسیدند که تروریست خواندن سپاه و تحریم این نیرو اساسا کار عبث و بیهوده‌ای است و علاوه بر این‌که باعث افزایش ریسک و تنش با ایران را ایجاد می‌کند و از آن طرف هیچ دستاورد و آورده‌ای هم برای اروپایی‌ها جز احساس رضایت گروه‌های برانداز و معاند در غرب را ندارد.

موانع قانونی تروریست نامیدن سپاه

وی به موانع حقوقی و قانونی اجرایی کردن این طرح اشاره کرد و گفت: اروپایی‌ها در پی آن بودند که مصوبه را با قوانین موجود در اتحادیه منطبق کنند اما نکته مهم این بود که قوانین موجود به‌طور کلی دست اروپایی‌ها را برای اجرایی کردن این مصوبه بست.

این کارشناس روابط بین‌الملل اضافه کرد: براساس قوانین اتحادیه اروپا برای گنجاندن نام شخص یا گروهی در فهرست تروریستی باید در دادگاه شکواییه‌ای مطرح شود و محاکم قضایی حکم بدهند و زمانی که دستگاه‌ قضایی در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا رای به محکومیت سپاه در این پرونده می‌داد موضوع در اتحادیه قابل طرح و بررسی بود اما مشکل اینجا بود، آنها باید مستنداتی پیدا می‌کردند مبنی بر این‌که سپاه در خاک یکی از کشورهای اتحادیه اروپا اقدامات تروریستی انجام داده و طبعا دادگاه در این حوزه باید براساس مدارک رای صادر می‌کرد.

ناامیدی غرب با فروکش کردن اغتشاش

ابوالفتح فروکش کردن اعتراضات در داخل کشور یکی دیگر از عوامل عقب‌نشینی اروپایی‌ها از مواضع قبلی‌شان درخصوص گنجاندن سپاه در فهرست تروریست‌ها دانست و گفت: غرب دریافت که دیگر در کف خیابان‌های ایران خبری نیست، بنابراین از مواضع خود عدول کردند و آن انتظاری که جریان‌های معاند و برانداز داشتند محقق نشد. وی در عین حال خاطرنشان کرد: عقب‌نشینی اروپایی‌ها البته به این معنا نیست که آنها دیگر درصدد برخورد با ایران نیستند، بلکه براساس اظهارات که در تجمعات بروکسل مطرح شده این به معنای پایان کار نیست و به‌خصوص معاندان دست از تلاش‌های خود بر نمی‌دارند و به لابی‌گری و رایزنی خود ادامه می‌دهند و با به میدان کشیدن افراد به خیابان‌ها تلاش می‌کنند که روی افکار عمومی تاثیر بگذارند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها