زلزله‌شناسان در گفت‌وگو با جام جم آنلاین از نشانه‌های وقوع زمین لرزه می‌گویند

 2 نشانه اثبات شده زمین لرزه | کدام حیوانات زلزله را پیش‌بینی می‌کنند؟

محققان تاکنون در پیش‌بینی زمین لرزه موفق نبوده‌اند. اما پیش از وقوع زمین‌لرزه نشانه‌هایی دیده می‌شود که محققان صحت آنها را تایید می‌کنند.  علاوه بر این نظرات مختلفی نیز درباره تغییر رفتار حیوانات پیش از وقوع زمین لرزه وجود دارد.
محققان تاکنون در پیش‌بینی زمین لرزه موفق نبوده‌اند. اما پیش از وقوع زمین‌لرزه نشانه‌هایی دیده می‌شود که محققان صحت آنها را تایید می‌کنند.  علاوه بر این نظرات مختلفی نیز درباره تغییر رفتار حیوانات پیش از وقوع زمین لرزه وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۹۸۸۲۹

به گزارش جام جم آنلاین، آمار قربانیان زلزله در ترکیه از 41 هزار نفر فراتر رفته است و هنوز از سرنوشت بسیاری از شهروندان در مناطق زلزله‌زده خبری در دست نیست.

پس‌لرزه‌ها نیز همچنان ادامه دارد و بتازگی وقوع دو زمین‌لرزه به بزرگی 6.4 و 5.8  نیز خسارات مالی و جانی قابل توجهی در پی‌داشته است، ماجرایی که تایید می‌کند، دست بشر در برابر زلزله خالی است و دانش بشر هنوز نتوانسته وقوع زلزله را پیش‌بینی کند.

این درحالی است که درباره نشانه‌های وقوع زمین لرزه مطالب زیادی تاکنون منتشر شده است و برخی از تغییر رفتار حیوانات، دیده شدن نور یا شنیدن صدا پیش از وقوع زلزله سخن به میان می‌آورند.

با این حال کارشناسان معتقدند تاکنون فاکتورهای زیادی به عنوان نشانه‌ وقوع زلزله ثابت نشده است و تغییر رفتار حیوانات پیش از وقوع زلزله نیز هنوز در فاز مطالعاتی قرار دارد.

نشانه‌های اثبات شده زلزله

 2 نشانه اثبات شده زمین لرزه | کدام حیوانات زلزله را پیش‌بینی می‌کنند؟

اگر نشانه‌های وقوع زلزله را در فضای مجازی جست‌وجو کنید با صفحات زیادی رو به رو می‌شوید که در آنها از عوامل مختلفی به عنوان نشانه وقوع زلزله یاد شده است. عواملی که بسیاری از کارشناسان آنها را رد می‌کنند و می‌گویند، هنوز به اثبات نرسیده‌اند.

مسعود مجرب، زلزله‌شناس در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه عواملی به عنوان نشانه وقوع زلزله به اثبات رسیده است به جام جم آنلاین می‌گوید: انتشار گاز رادون و افزایش سطح آب‌های زیرزمینی دو نشانه‌ای هستند که به‌ اثبات رسیده است، چراکه این تغییرها قابلیت اندازه‌گیری دارد‌.

او درباره دیده شدن نور هنگام زلزله نیز عنوان می‌کند: این اتفاق نیز به نظر می‌رسد به دلیل فعل و انفعالات زمین، تجمع گاز و ‌ انفجار رخ می‌دهد.

به گفته این زلزله‌شناس گزارش‌های زیادی در این زمینه وجود ندارد و می‌توان گفت در چند سال اخیر دیده شدن نور هنگام زلزله ‌ بیشتر توسط دوربین‌های مدار بسته ثبت شده است.

مهدی زارع، زلزله‌شناس نیز درباره نشانه‌های ثابت شده وقوع زمین لرزه توضیح می‌دهد: ‌مسائلی مانند بالا آمدن سطح‌ آب‌های زیرزمینی و افزایش گاز رادون به عنوان پیش نشانگر شناخته می‌شود.

آن طور که او توضیح می‌دهد‌ یک روز یا چند ساعت  قبل از وقوع زمین لرزه‌ سطح آب‌های زیر زمینی بالا می‌آید.

 این زلزله‌شناس درباره امکان پیش‌بینی وقوع زمین لرزه از طریق سنجش گاز رادون می‌گوید: به این منظور باید از سنسورهای گاز رادون در سطح گسترده استفاده کرد. این درحالی است که تهیه این سنسورها به هزینه قابل توجهی نیاز دارد‌.

تغییر رفتار حیوانات پیش از زمین لرزه

 2 نشانه اثبات شده زمین لرزه | کدام حیوانات زلزله را پیش‌بینی می‌کنند؟

تغییر رفتار حیوانات پیش از وقوع زمین‌لرزه ماجرایی است که درباره آن روایت و داستان‌های زیادی وجود دارد. از فرار پرندگان گرفته تا بیرون آمدن قورباغه‌ها از برکه‌های آب.

مسعود مجرب، زلزله‌شناس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تاکید می‌کند که گزارش‌های زیادی درباره تغییر رفتار حیوانات پیش از وقوع زلزله وجود دارد.

 برای نمونه مطالعاتی که در خصوص یکی از زلزله‌های مهم آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که حجم آگهی‌‌ ‌ گم‌شدن سگ‌های خانگی پیش از زلزله‌ افزایش یافته بود، ماجرایی که نشان می‌دهد که سگ‌ها پیش از وقوع زلزله‌ ‌لرزش‌ها را حس ‌و از منطقه خطر دور شده بودند.

او به زلزله هایچنگ چین که در سال 1975 اتفاق افتاد نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: پیش از وقوع این زلزله نیز در حیونات رفتارهای عجیب و غریبی دیده شده بود.

این گزارش‌ها سبب شده که برخی کارشناسان تاکید کنند که حیواناتی مانند گربه ماهی، سگ، اسب و گوسفند پیش از وقوع زلزله رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

این زلزله شناس درباره دلیل این تغییر رفتارها عنوان می‌کند: ‌زلزله روی میدان مغناطیس زمین اثر می‌گذرد و به نظر می‌رسد حیوانات از این طریق متوجه خطر می‌شوند.

نیاز به مطالعات بیشتر

 2 نشانه اثبات شده زمین لرزه | کدام حیوانات زلزله را پیش‌بینی می‌کنند؟

با این حال به نظر می‌رسد محققان تاکنون نتوانسته‌اند از ‌تغییر رفتار حیوانات برای پیش‌بینی زلزله‌ها استفاده کنند، مجرب درباره چرایی این مساله توضیح می‌دهد: مشکل اینجاست که‌ هرشخصی نمی‌تواند یک  گربه ماهی یا اسب در خانه داشته باشد، علاوه براین چون ما دانش مناسبی از رفتارشناسی حیوانات نداریم، نمی‌توانیم از تغییر رفتار آنها اطلاعات لازم را به دست بیاوریم.

آن طور که او توضیح می‌دهد به این ترتیب محققان تاکنون نتوانسته‌اند از تغییر رفتار ‌حیوانات برای پیش‌بینی زمین لرزه بهره ببرند و موفق  عمل کنند. به عبارت دیگر تغییر رفتار حیوانات پیش از وقوع زلزله مشخص شده. ‌اما‌ بررسی‌های کارشناسان هنوز از فاز مطالعاتی فراتر نرفته است.

 مهدی زارع، زلزله شناس نیز درباره تغییر رفتار حیوانات پیش از وقوع زمین‌لرزه به جام جم آنلاین می‌گوید: شواهد این تغییر رفتار را نشان داده است و  گزارش‌هایی نیز وجود دارد که  تغییر رفتار حیوانات را  پیش از وقوع زمین لرزه تایید کرده است.

او درباره دستاوردهای محققان درباره این مساله نیز عنوان می‌کند: بعضی کشورها در این خصوص بررسی‌های سیستماتیک انجام می‌دهند. برای نمونه‌ چین و ژاپن ‌ به طور گسترده روی این موضوع مطالعه کرده‌اند.

آن طور که او توضیح می‌دهد محققان در ژاپن در ‌مقطعی روی گربه‌ ماهی‌ها  پژوهش کردند. چون گزارش‌های زیادی وجود دارد که گربه ماهی‌ها پیش از زمین لرزه رفتار متفاوتی دارند.

این زلزله شناس ادامه می‌دهد: محققان در روسیه و کشورهای اروپای شرقی نیز به این مساله توجه نشان داده‌اند. اما هنوز به شکل سیستماتیک  تغییر رفتار حیوانات به عنوان حسگر طبیعی به رسمیت شناخته نمی‌شود، زیرا تغییر رفتار حیوانات پیش از وقوع زمین لرزه به تکرار و بررسی‌های بیشتری نیاز دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها