سکوهای نمایشی ایرانی (پلتفرم‌ها) نزدیک به یک دهه است که وارد سبد فرهنگی خانواده‌ها شده‌اند. محتوای ارائه ‌شده در سکوهای نمایشی از تنوع بالایی برخوردار است و هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند. به‌علاوه بیننده امکان انتخاب دارد و می‌تواند بسته به شرایط و حال خود تصمیم بگیرد چه ببیند. هرگاه اراده کند می‌تواند پخش را متوقف کرده و بعد دوباره ادامه دهد.
کد خبر: ۱۳۹۶۴۷۱
نویسنده عطیه عیار - نویسنده

از این جهت نسبت به تلویزیون و سینما برتری دارند. آن سال‌های اولیه شروع به کارشان هنوز فیلم‌ها، سریال‌های نمایش خانگی و انیمیشن‌ها به‌صورت سی‌دی عرضه می‌شدند. با ورود سکوها به خانه‌ها نیاز به خرید سی‌دی هم از بین رفت. هم مشکل نگهداری و حفظ سی‌دی و فضای فیزیکی اشغالی انبوه سی‌دی‌ها رفع شد و هم از نظر مالی به‌صرفه‌تر بود.

بیش از ۲۰۰ سکو در زمینه‌های مختلف اعم از نمایشی، مستند، آموزشی، کتاب صوتی و‌... تحت نظارت ساترا فعالیت می‌کنند. چند نمونه از آنها عبارتند از آپارات، فیلم‌نت، تیوال، تی‌وی‌پلاس، تماشا، دیجیتون، نوار، استودیو سورن، گاجینو و‌... . اما معروف‌ترین این سکوها فیلیمو و نماوا هستند. برای من که از سال ۹۷ بیننده ثابت و شاید نسبتا وفادار فیلیمو بوده‌ام، جذابیت و ابتکارات فیلیمو همیشه قابل تقدیر بوده است.

اما ماجرا مثل داستان‌های پریان نشد که «به خوبی و خوشی» زندگی کنیم. کم‌کم بعضی محتواهای ارائه شده روی این سکوها مورد مناقشه قرار گرفت و این مناقشه معمولا در ارتباط با فیلیمو تبدیل به جنجال می‌شد. همان محتوای مشکل‌داری را که نماوا بسته به شرایط حذف یا بازنگری می‌کرد، فیلیمو در برابر اصلاحش مقاومت به خرج می‌داد. به‌جای بحث و دفاع از محتوای خود یا قبول ایراد گرفته ‌شده، کار را به رسانه‌های اجتماعی می‌کشاند و انگشت اتهام را به سمت ساترا و صداوسیما می‌گرفت. به قولی فرار رو به جلو می‌کرد و با هیاهو، توپ را به زمین مقابل می‌انداخت.‌

مسأله نگارنده به‌عنوان یک مادر دغدغه‌مند و نگران محتوای ورودی به فکر و ذهن و ناخودآگاه کودکان ایران‌زمین چرایی مقاومت و لجبازی فیلیمو است. وقتی می‌بینم که انیمیشن‌های مسأله‌دار و مخالف فرهنگ پرقدمت ایرانی و اسلامی این سرزمین به‌راحتی از طریق فیلیمو و نماوا در دسترس بچه‌ها‌ست، دیگر نمی‌توانم مثل سابق به‌راحتی اجازه دهم بچه‌ها هر کارتونی را ببینند. مثلا کارتون دختر کفشدوزکی که عملا وارد همه شئون زیستی کودکان و به‌خصوص دختران شده، انیمیشنی شامل همه ممنوعه‌ها و تابوهای فرهنگی ماست. رابطه جنس مخالف از ۱۳ سالگی، رابطه همجنس‌بازی در همین سن، انکار خدا و تاکید بر وجود نیروهای غیرارگانیک و شیطانی، چند نمونه از مشکلات این سریال است. حتی تغییر واژه‌ها و روابط در دوبله هم نتوانسته این مشکلات را رفع کند.

همچنین به‌دنبال تکرار تخلفات فیلیمو و عدم تمکین از نظر ساترا که بر سر سریال سقوط به اوج رسید، به‌دلیل عدم آگاهی عمومی نسبت به خطر تداوم این رویه، وزنه طرفداری و جهتگیری عمومی به سمت فیلیمو سنگین‌تر است و حق را به این سکو می‌دهند. لازم است بر این نکته تاکید کنم این نوشته در دفاع از صداوسیما نیست، بلکه می‌خواهم خاطرنشان کنم شرایط به‌نحوی است که نمی‌توانیم چشم بر خطاها و قانون‌گریزی‌های فیلیمو ببندیم. فارغ از دعواهای سازمانی آنها، ما برای دیدن محتوای فیلیمو حق اشتراک پرداخت می‌کنیم و کاملا حق داریم از این مجموعه مطالبه داشته باشیم. چنانچه این مطالبه بررسی و اعمال نشود قطعا مرحله بعدی مراجعه به نهاد ساترا به‌عنوان سازمان تنظیم‌گر است؛ برای همین وجودش ضروری است و امیدوارم هم صداوسیما و هم ما مردم با عملکرد اشتباه باعث از بین رفتن وجاهت قانونی یک نهاد ناظر نشویم تا هنگام نیاز بتوانیم از توان اجرایی آن بهره ببریم.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها